Anonym (förskoleläraren) skrev 2012-09-28 21:49:35 följande:
Vilket av de är oproffesioneellt?
Vilket av det som är oproffessionellt? Låt se..
För det första så är inte bikini ett lämpligt arbetsplagg, speciellt inte på en förskola. Varför då? För att det är ett alldeles för privat badplagg och hur naturligt det än må vara med nakenhet och hur stolt man än är över sig själv och sitt avslappnade förhållande till att vara naken, så är det inte proffessionellt att visa sig halvnaken i arbetssammanhang. En baddräkt, som täcker mer hud är ett betydligt mer lämpligt alternativ, helst i kombination med ett par shorts över, alternativt bikini UNDER t-shirt och shorts.
Du är inte hemma när du är på jobbet! Du utför ett arbete och då får du faktiskt lämna dina privata värderingar hemma och anpassa dig till de krav och förväntningar som ställs på dig.
För det andra. Det här med att du plockar upp nakna barn i din nakna famn är något jag finner oerhört stötande. Det är något jag själv gör med mitt barn när jag är på badhus eller när vi är hemma och det är något av det intimaste och finaste vi gör. Jag skulle bli fullkomligt vansinnig om jag fått veta att det förekommit mellan mitt barn och dennes pedagog. Menar du dessutom att ni åker endast 2 pedagoger till ett badhus med 10-talet barn från en småbarnsavdelning? Det är heller inte något jag känner mig varken trygg eller bekväm med som förälder!
Sen det här med att du går på toaletten och tar småbarnen med dig, eller låter de springa fritt in till dig när du är där.. Hur länge är du egentligen ensam på morgonen? Kan du inte försöka kissa innan öppning? Hur ofta blir man egentligen "akut" kissnödig efter öppning att man för allt i världen inte kan hålla sig en liten stund tills det kommer en kollega som kan hålla koll på barnen? Alltså visst, nöden har ingen lag, men det skulle kännas oerhört olustigt om mitt barn kom hem och berättade att hon såg fröken kissa, eller att fröken blödde i byxan. Vad gör du om du blir akut bajsnödig? Sitter och bajsar med öppen dörr när föräldrar och barn kan komma inklampandes när som?
Jag tror de flesta föräldrar uppmuntrar en nära relation till barnets pedagoger, att barnet får en kram eller puss eller möjlighet att tanka trygghet när det behöver. Men du går för långt i att tänja på de gränserna! Du är inte barnets "extraförälder", så vad som är "naturligt" och inte enligt dig, det får du faktiskt hålla för dig själv. Det är inte pga föräldrarnas "sneda" syn på sexualitet som det är olämpligt för dig att använda bikini eller vara naken på jobbet och att någon måste sitta och förklara det för dig är faktiskt rätt sorgligt eftersom det visar att du helt och hållet missförstått vad ditt jobb och din yrkesroll går ut på.