Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Allmän debatt
  • Hjäp! Styrelsen vill prata med mig!
Allmän debatt - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Allmän debatt
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Hjäp! Styrelsen vill prata med mig!

Mån 22 okt 2012 19:19 Läst 44240 gånger Totalt 262 svar
    blåskatarr
    Visa endast

Jag flyttade in i en bostadsrätt, som mina föräldrar köpte åt mig, för att jag studerar på en ort där det är jättesvårt att få studentlägenheter.

Och så har jag haft några fester också. I fredags så hade jag studentkompisar på fest här i min lägenhet och så hade vi även fest här i lördags. Och det blev lite högljutt, både i min lägenhet och i trappuppgången, så någon av grannarna har ringt störningsjouren och klagat.

Ja, jag vet att vi var högljudda och spelade hög musik, men nu har styrelsen kallat mig till möte på torsdag. Och jag blir så orolig! Inte kan de göra något eller? Jag menar det är ju min lägenhet!  Mina föräldrar har köpt den åt mig!

Men en vän till mig säger att jag kan bli vräkt om jag fortsätter att ha fester, där störningsjouren blir inkallad.

Men jag förstår inte varför? Jag äger ju lägenheten! Jag måste väl kunna ha fester i min egen lägenhet, utan att bli vräkt??   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-22 19:23
    Hjälp ska det naturligvis stå.
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 20
    4. 21
    5. 22
    6. 23
    7. 24
    8. 25
    9. 26
    10. ›
    11. »
    1. EnAnonumius
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 23:03
      Mara skrev 2012-10-24 20:50:15 följande:
      Okej, jag har bara aldrig hört någon som går på höskola/universitet som använder ordet läxa. Plugga, skriva uppsatsen/rapporten, göra inlämningsuppgiften. Men göra läxor känns fel för mig när man läser på den nivån. Säger du att du går i skolan när du läser på universitetet också?
      Ehh du, ett tipps.. Bara för att DU aldrig har hört någon använda "utryck <NN>" så ta aldrig för givet att andra inte har hört/använder uttrycket <NN>. Flört

Nu har jag inte kommit till universitet ännu. Jag avslöjade aldrig vilken nivå jag pluggade på. Jag sa bara vid vilken ålder jag använde det själv när jag pluggade.

Fast jag sa att gubben har "gått tillbaka till skolan, och pluggar vid Chalmers".  Gubben sa skola ibland och Högskola ibland. Så han växlade beroende på vilket humör han var på. Fast oftast sa han att han går på Chalmers.
      Universitet/Högskola är som sagt skolor det med och det är korrekt att säga skola om Universitet/Högskola, det skolor som skall utbilda folk till att bli "professionella studenter".. Flört 

P.S
      Det är även korrekt att en 9:de-klassare som gör sitt slutprovet, kallar det för tentamen. Då tentamen betyder just slutprov. Flört

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
    2. Anonym (Usch)
      Visa endast
      Tors 25 okt 2012 13:51
      Gissar att ts inte kommer att uppdatera oss eftersom h*n redan verkat ha lämnat tråden, men jag försöker ändå.
      Hur gick det på mötet idag?
    3. Anonym (Uni)
      Visa endast
      Tors 25 okt 2012 13:58
      Mara skrev 2012-10-24 20:50:15 följande:
      Okej, jag har bara aldrig hört någon som går på höskola/universitet som använder ordet läxa. Plugga, skriva uppsatsen/rapporten, göra inlämningsuppgiften. Men göra läxor känns fel för mig när man läser på den nivån. Säger du att du går i skolan när du läser på universitetet också?
      Jag läser på ett av Sveriges största universitet. Och jag säger både jag har läxor, måste plugga osv :) Och när jag dra till universitetet så säger jag - Hej då, jag drar till skolan nu :)

Helt normala ord i den världen!

Dock tycker jag att en läxa är något som ska va klart om 2 dagar typ. Och man pluggar inför en tenta.  
    4. Mara
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 10:27
      Anonym (Uni) skrev 2012-10-25 13:58:53 följande:
      Jag läser på ett av Sveriges största universitet. Och jag säger både jag har läxor, måste plugga osv :) Och när jag dra till universitetet så säger jag - Hej då, jag drar till skolan nu :)

Helt normala ord i den världen!

Dock tycker jag att en läxa är något som ska va klart om 2 dagar typ. Och man pluggar inför en tenta.  

Jag har också pluggat på ett av Sveriges största universitet, men det var ett antal år sedan. Nu undervisar jag ibland nytillkomna studenter och märker att mentaliteten bland många av dem är mycket annorlunda jämfört med när jag pluggade (och det var ändå inte mer än 10 år sedan). Många av dem beter sig som om de vore kvar på högstadiet. SItter med fötterna på bänken, pratar högt och ljudligt med bänkgrannen under föreläsningen, frågar läraren om hjälp en gång var femte minut istället för att läsa inantill i labbinstruktioner osv. Kanske hänger ord som skola och läxa med eftersom att studenterna inte inser skillnaden mellan skolan och universitetet. För skillnaden mellan dessa utbildningsformer är ju enorm.
    5. EnAnonumius
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 13:21
      Mara skrev 2012-10-27 10:27:51 följande:

Jag har också pluggat på ett av Sveriges största universitet, men det var ett antal år sedan. Nu undervisar jag ibland nytillkomna studenter och märker att mentaliteten bland många av dem är mycket annorlunda jämfört med när jag pluggade (och det var ändå inte mer än 10 år sedan). Många av dem beter sig som om de vore kvar på högstadiet. SItter med fötterna på bänken, pratar högt och ljudligt med bänkgrannen under föreläsningen, frågar läraren om hjälp en gång var femte minut istället för att läsa inantill i labbinstruktioner osv. Kanske hänger ord som skola och läxa med eftersom att studenterna inte inser skillnaden mellan skolan och universitetet. För skillnaden mellan dessa utbildningsformer är ju enorm.
      Ursäkta? Vad är det för skillnad mellan Universitet och skola i praktiken, förutom nivån på kunskaperna. 

Same shit different name. Är ett bra uttryck från engelskan.
      Då det beskriver just detta fenomen att "förr" så sa man "hemuppgift" på universitet/högskola nivå i stället för "läxa". Dock är ju i praktiken samma sak med "läxa" och "hemuppgift". Även om man inte sa "förr"  skola om universitet/högskola så är ju upplägget den samma oavsett om man läser på gymnasium, grundskola högskola/universitet, d.v.s att det är en som står och föreläser(lär ut) och elever (studenter) som sitter och lyssnar och antecknar och försöker fatta vad läran säger.

"Lektor" är ju det grekiska ordet för "Lärare".
      Så i praktiken så är det egentligen inte fel att säga "Lektor" heller om en lärare på grundskolenivå. Eller "Lärare" på högskola/universitet.

Träffat på några greker som skrattat gott åt oss svenskar över att vi använder det grekiska ordet "lektor" (istället för Lärare) helt plötsligt på Högskola/Universitet.

Same shit different name. Som sagt.

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
    6. Mara
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 13:40
      EnAnonumius skrev 2012-10-27 13:21:42 följande:
      Ursäkta? Vad är det för skillnad mellan Universitet och skola i praktiken, förutom nivån på kunskaperna. 

Same shit different name. Är ett bra uttryck från engelskan.
      Då det beskriver just detta fenomen att "förr" så sa man "hemuppgift" på universitet/högskola nivå i stället för "läxa". Dock är ju i praktiken samma sak med "läxa" och "hemuppgift". Även om man inte sa "förr"  skola om universitet/högskola så är ju upplägget den samma oavsett om man läser på gymnasium, grundskola högskola/universitet, d.v.s att det är en som står och föreläser(lär ut) och elever (studenter) som sitter och lyssnar och antecknar och försöker fatta vad läran säger.

Så i praktiken så är det egentligen inte fel att säga "Lektor" heller om en lärare på grundskolenivå. Eller "Lärare" på högskola/universitet.

Träffat på några greker som skrattat gott åt oss svenskar över att vi använder det grekiska ordet "lektor" (istället för Lärare) helt plötsligt på Högskola/Universitet.

Same shit different name. Som sagt.

Ja, om det är den inställningen studenterna har så börjar jag förstå lite mer. De förväntar sig alltså att jag som föreläsare ska uppfostra dem. Tala om för dem att det inte passar sig att ha fötterna på bänken eller uppträda störande. Dessutom ska jag väl kanske också berätta exakt vilka sidor de ska läsa i boken varje dag.

Skillnaden för mig att läsa på universitetet och att gå i skolan är att jag förväntar mig att studenter på universitetet är vuxna människor och vet hur man beter sig i en förläsningssal utan att jag ska behöva uppfostra dem. Dessutom förväntas man som student på universitetet ta ett eget ansvar för sitt lärande. Du kan inte förväntade dig att din lärare/föreläsare ska mata dig med de rätta svaren.   
    7. Jellybeanbaby
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 17:29
      Anonym skrev 2012-10-24 18:24:00 följande:

70.000 för två år sedan. 60 kvm.
      För över 20 år sen kunde man köpa ett svart hyreskontrakt för en ETTA innanför tullarna.för några tiotusen mer än den summan.

För över 15 år sen kunde man köpa en ETTA BR för 5 (FEM!) gånger den summan du nämner, innanför tullarna.

För över 10 år sen kunde man köpa en tvåa på 60 kvm för 700 000 i absolut närförort till stockholm, bostadsrätt.

Så du kan förstå att jag blir väldigt nyfiken på var din lägenhet ligger.
    8. Anonym (kaka)
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 05:15
      Jellybeanbaby skrev 2012-10-27 17:29:12 följande:
      För över 20 år sen kunde man köpa ett svart hyreskontrakt för en ETTA innanför tullarna.för några tiotusen mer än den summan.

För över 15 år sen kunde man köpa en ETTA BR för 5 (FEM!) gånger den summan du nämner, innanför tullarna.

För över 10 år sen kunde man köpa en tvåa på 60 kvm för 700 000 i absolut närförort till stockholm, bostadsrätt.

Mitt ex köpte en 3.5 rummare 1998 för 25.000. utanför tullarna, men inte i nåt jävla ghetto. i dagsläget är den värd ca 650.000 kr
    9. JoBa
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 06:05
      EnAnonumius skrev 2012-10-27 13:21:42 följande:

Pratar du svenska i Sverige är det visst fel att titulera en lärare vilkensomhelst "lektor". Att titeln är ett lånord från grekiskan spelar ingen roll. Du skall inte kalla en lärare vilkensomhelst för "professor" heller, trots att ordet "professor" (som kommer från latin) betyder just "lärare". Både lektor och professor är speciella tjänstetitlar i det svenska skolväsendet.
      Resonerar man som du skall vi, om vi överför resonemanget från lärartjänster till hundraser, kunna kalla en irländsk setter för vorsteh. På tyska betyder "vorsteh" nämligen "stå för", och ordet används där som samlingsbegrepp för alla stående jakthundar. I Sverige är dock vorsteh en av många raser bland de stående jakthundarna.

Men nu börjar vi hamna mycket långt från ämnet för tråden.
    10. Anonym
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 08:47
      Jellybeanbaby skrev 2012-10-27 17:29:12 följande:

Japp det förstår jag. Inte för att jag har nån som helst anledning att sitta här anonymt å ljuga. Lägenheten finns dock inom stortstockholmsområdet. De brukar ligga ute på hemnet för ca 170.000 men så mycket får man inte.
    11. Flash Gordon
      Visa endast
      Ons 31 okt 2012 12:58
      Anonym skrev 2012-10-24 10:57:06 följande:

Nädå. Jag hittade min 2:a för mindre än 100.000 inom storstockholm.
      Nyckelord: "Storstockholm".

Dit räknas allt inom ringen: Knivsta till Bålsta till Järna till Nynäshamn till Nortälje och tillbaka till Knivsta.

Jodå, jag tror också att det gått att få en tvåa för 100000 någonstans mellan Södertälje och Järna för ett antal år sedan.

Så det är fullt möjligt.      
    12. Jellybeanbaby
      Visa endast
      Ons 31 okt 2012 18:18
      Flash Gordon skrev 2012-10-31 12:58:29 följande:
      Nyckelord: "Storstockholm".

Dit räknas allt inom ringen: Knivsta till Bålsta till Järna till Nynäshamn till Nortälje och tillbaka till Knivsta.

Jodå, jag tror också att det gått att få en tvåa för 100000 någonstans mellan Södertälje och Järna för ett antal år sedan.

Så det är fullt möjligt.      
      Exakt dit mina tankar gick.
    1. «
    2. ‹
    3. 20
    4. 21
    5. 22
    6. 23
    7. 24
    8. 25
    9. 26
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Nu j*vlar när han kommer hem ska han få säga ut!!!! Fyfaaan att ha varit blind för sin kille
    • Visa tatueringar hos bm och på förlossningen
    • Sjuk.. och min man tycker bara jag är jobbig. Är jämt arg och frustrerad på mig :-(
    • Hur gammal tror ni att vår son är?
    • Skvallerpressen förstör vårt förhållande
    • Ben and Jerry's
    • Pallar inte att han ser filmen..
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Husmorstips
    • Änglamamma till Astrid
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm