Mara skrev 2012-10-27 10:27:51 följande:
Jag har också pluggat på ett av Sveriges största universitet, men det var ett antal år sedan. Nu undervisar jag ibland nytillkomna studenter och märker att mentaliteten bland många av dem är mycket annorlunda jämfört med när jag pluggade (och det var ändå inte mer än 10 år sedan). Många av dem beter sig som om de vore kvar på högstadiet. SItter med fötterna på bänken, pratar högt och ljudligt med bänkgrannen under föreläsningen, frågar läraren om hjälp en gång var femte minut istället för att läsa inantill i labbinstruktioner osv. Kanske hänger ord som skola och läxa med eftersom att studenterna inte inser skillnaden mellan skolan och universitetet. För skillnaden mellan dessa utbildningsformer är ju enorm.
Ursäkta? Vad är det för skillnad mellan Universitet och skola i praktiken, förutom nivån på kunskaperna.
Same shit different name. Är ett bra uttryck från engelskan.
Då det beskriver just detta fenomen att "förr" så sa man "hemuppgift" på universitet/högskola nivå i stället för "läxa". Dock är ju i praktiken samma sak med "läxa" och "hemuppgift". Även om man inte sa "förr" skola om universitet/högskola så är ju upplägget den samma oavsett om man läser på gymnasium, grundskola högskola/universitet, d.v.s att det är en som står och föreläser(lär ut) och elever (studenter) som sitter och lyssnar och antecknar och försöker fatta vad läran säger.
"Lektor" är ju det grekiska ordet för "Lärare".
Så i praktiken så är det egentligen inte fel att säga "Lektor" heller om en lärare på grundskolenivå. Eller "Lärare" på högskola/universitet.
Träffat på några greker som skrattat gott åt oss svenskar över att vi använder det grekiska ordet "lektor" (istället för Lärare) helt plötsligt på Högskola/Universitet.
Same shit different name. Som sagt.