Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Allmän debatt
  • Gravid och fick inte äta frukt??
Allmän debatt - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Allmän debatt
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Gravid och fick inte äta frukt??

Fre 26 okt 2012 10:16 Läst 27117 gånger Totalt 309 svar
    Anonym (Frukt)
    Visa endast
    Hejsan!

Jag är gravid i vecka 15 (14+1)

Igår var jag på specialmödravården dit min BM hade skickat mig.
    Vet ej varför.
    Mötet varade i ca tio min.

Hon sa jag har ett hög bmi och det innebär att det kan finnas lite mer risker med min graviditet.
    Men det har ju även min banmoska sagt så det viste jag ju.
    Hon frågade om jag hade gjort mag opration vilket jag inte har. Konstig fråga man bara
    slänger ur sig.
    Hon sa att helst som överviktig ska man ju inte gå upp något. Jag sa det vill jag ju helst inte heller.
    Och som det är nu så äter jag som vanligt men lite mer frukt.
    FRUKT SKA DU INTE ÄTA. sa hon då.
    jag sa att jag äter ju rimliga mägder. Och att om jag är hungrig innan jag ska lägga mig så tar jag en frukt eller om jag vaknar hungrig så tar jag en frukt.

Men det var inte bra. Var jag hungrig när jag skulle i säng eller om jag vaknade hungrig så skulle jag somna hungrig. Vet inte mer er men jag kan verkligen inte somna om, om jag vaknar hungrig.
    Hon tyckte jag skulle äta gurka. Det är ju bara vatten i gurka och ingen närig alls.

Man blir ju råd till att äta lite mer frukt när man är gravid.

Mycket konstigt möte!

Vi fick i alla fall ett ultraljud bara så där som vi verkligen inte hade räknat med.
    Fick se vår plutt för andra gången i denna grav! Så lite lyckat var mötet när vi ändå fick se plutten!

Skulle ni forsätt att äta frukt ändå?
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 24
    4. 25
    5. 26
    6. 27
    7. 28
    8. 29
    9. 30
    10. ›
    11. »
    1. Anonym
      Visa endast
      Mån 29 okt 2012 07:57
      Anonym skrev 2012-10-29 00:23:59 följande:
      Vad har längd och vikt  och idrottande med frukosten  att göra?
      Det är maten sammantaget under en dag som räknas, men det visste kanske inte du? Man kan vara aktiv, smal och ha en god hälsa även om man äter rostad fralla med ost och marmelad till frukost ibland.
    2. Anonym (sötsaker)
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 09:58
      Anonym skrev 2012-10-29 00:28:40 följande:
      OK, har ett par hårdkokta ägg sedan i morse -  testar dem med bara kaviar i morgon!  Det kanske finns lite gurkmajonäs i kylen också.  Spännande!   Trivs inte med att käka knäckemacka efter knäckemacka....
      Men att äta kaviar och tro att man minimerar kolhydratsintaget är att lura sig själv. Kaviar, som jag förutsätter att vi menar smörgåskaviar på tub, är ett väldigt sötat pålägg. 

Innehållet är: 
      Utvald sockersaltad torsk- & sejrom (52%), rapsolja, socker, potatisflingor, tomatpuré, salt, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat), antioxidationsmedel (askorbinsyra). 
      Salthalt ca 6% 
    3. N3NN3
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 10:00
      Omfg... Vilken utveckling denna tråden har tagit. Bara en massa hälsonazister som ska ha rätt.
    4. Anonym
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 10:08
      Anonym (sötsaker) skrev 2012-10-30 09:58:00 följande:
      Men att äta kaviar och tro att man minimerar kolhydratsintaget är att lura sig själv. Kaviar, som jag förutsätter att vi menar smörgåskaviar på tub, är ett väldigt sötat pålägg. 

Innehållet är: 
      Utvald sockersaltad torsk- & sejrom (52%), rapsolja, socker, potatisflingor, tomatpuré, salt, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat), antioxidationsmedel (askorbinsyra). 
      Salthalt ca 6% 
      En msk kalles kaviar är ca 60 kcal och väger 15 gram. Det innebär 2.4 gram kolhydrater. Hur menar du att det skulle det vara "för sött"?
    5. Sunt förnuft
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 10:24
      BM kan råda dig, men kan inte tvinga dig att göra något.

Precis om en läkare kan råda dig att äta din medicin men inte tvinga dig.

De bestämmer inte över dig, men vill förhoppningsvis ditt eget bästa. 
    6. Anonym (sötsaker)
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 10:40
      Anonym skrev 2012-10-30 10:08:05 följande:
      En msk kalles kaviar är ca 60 kcal och väger 15 gram. Det innebär 2.4 gram kolhydrater. Hur menar du att det skulle det vara "för sött"?
      Jag skrev inte att det blir för sött. Jag skrev att det är att bedra sig själv att tro att man undviker kolhydrater och socker om man väljer att äta ex. Kalles kaviar. Och om du äter tre ägg med ca 1 msk kaviar på varje så har du snabbt kommit upp i över 7 g kolhydrater på ett livsmedel som knappast håller dig mätt en längre tid. Det handlar om en genomgående medvetenhet om livsmedlens innehåll. 

Jag skiter i hur människor äter men jag är trött på resonemang som dessa:
      Jag äter enligt Viktväktarnas modell. Jag kan äta jätte mycket vit fisk för lite points. Har levt på fisk denna veckan men har gått upp i vikt. När man sedan frågar vilken fisk så har människan ätit ål. 
      Eller
      Jag äter enligt LCHF-metoden. Jag går upp i vikt fast jag äter precis som man ska. Och så visar det sig att personen ätit LCHF-knäckebröd med dinkelvete, banan som mellanmål eller LCHF-pasta med vete och ärtinulin. 

7. banansmoothie
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 10:57
      astro skrev 2012-10-28 22:29:25 följande:
      Flingor är sockerbomber i den meningen att även osötade sådana tillför kolhydrater, vanligen snabba, och inte mycket mer.

Några exempel: Frosties (sötade) 87 % kolhydrater
      Havrefras fullkorn, 69% kolhydrater
      Special K fullkorn, 75% kolhydrater
      F-müsli tropical 68% kolhydrater
      Weetabix 68% fullkorn
      Rice Krispies 86% kolhydrater

Numera innehåller en del flingor hyggligt med protein också (runt 10%, 14 är det mesta jag har sett) men det betyder fortfarande att en typisk portion (40 gr) ger dig  4 gr protein, 3 gr fett och 27 gr kolhydrater (resten är fibrer, vatten, aska etc).

Ingen vidare frukost faktiskt. Du blir snabbt hungrig igen.
       Äter jag en tallrik gröt på morgonen så är jag mätt tills lunch vid ett. Äter jag däremot mackor osv behöver jag mellanmål kl. 10. Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater.
    8. Anonym
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 11:06
      Anonym (sötsaker) skrev 2012-10-30 10:40:46 följande:
      Jag skrev inte att det blir för sött. Jag skrev att det är att bedra sig själv att tro att man undviker kolhydrater och socker om man väljer att äta ex. Kalles kaviar. Och om du äter tre ägg med ca 1 msk kaviar på varje så har du snabbt kommit upp i över 7 g kolhydrater på ett livsmedel som knappast håller dig mätt en längre tid. Det handlar om en genomgående medvetenhet om livsmedlens innehåll. 

Jag äter enligt Viktväktarnas modell. Jag kan äta jätte mycket vit fisk för lite points. Har levt på fisk denna veckan men har gått upp i vikt. När man sedan frågar vilken fisk så har människan ätit ål. 
      Eller
      Jag äter enligt LCHF-metoden. Jag går upp i vikt fast jag äter precis som man ska. Och så visar det sig att personen ätit LCHF-knäckebröd med dinkelvete, banan som mellanmål eller LCHF-pasta med vete och ärtinulin. 

Så 3 ägg håller man sig inte mätt på en längre tid? Märkligt.

Okej, så du menar personer som inte vet att ål inte är en vit fisk? Att vissa är dåligt insatta i olika produkters näringsinnehåll är ju självklart ett problem.
    9. Anonym
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 11:07
      banansmoothie skrev 2012-10-30 10:57:46 följande:
       Äter jag en tallrik gröt på morgonen så är jag mätt tills lunch vid ett. Äter jag däremot mackor osv behöver jag mellanmål kl. 10. Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater.
      Tills de hamnar i magen. Där blir det socker av dom alla.
    10. NadiaMi
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 11:11

LCHF innebär inte att helt undvika kolhydrater utan att få en mindre mängd energi från kolhydrater än från fett, samt att hålla proteinnivån hög.
      Tre matskedar kaviar blir mer än 7g kolhydrater, men tre ägg innebär en hel del mer protein och fett än det så totalt sett blir det ändå ett bra alternativ. Om man nu tar tre matskedar kaviar till de tre äggen...
      Själv skulle jag bli ganska mätt på bara två ägg, och om jag tog kaviar med det ena och majonnäs med det andra så blir det en väldigt liten mängd kolhydrater totalt sett.

Nu äter jag inte själv enligt LCHF men jag har varit nyfiken på det och läst på en del.
      Du har helt rätt i att det handlar om en genomgående medvetenhet om livsmedlens innehåll - men det handlar också om sammansättningen av det man äter. Och när det handlar om LCHF handlar det om att ha en bra fördelning av energiprocent fördelat på i huvudsak kolhydrater, protein och fett.
    11. Anonym (frukt dålig)
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 11:21

Eller

Fast hur många äter 1 msk kaviar med ett ägg? 1 msk kaviar blir nästan lika mycket som ett litet ägg. Mer vanligt att man har en liten klick på äggen. några gram kollisar i kaviar är inget att bråka om, går inte att jämnföra med banan och dinkelmjöl osv. 
    12. Anonym (herregud)
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 11:32
      Anonym (Wildrat) skrev 2012-10-26 10:27:13 följande:

Ägg är nästan det nyttigaste som finns och innehåller ingenting farligt, man kan äta hur mycket som helst av dem och bara må bra. Mejerier kan man äta i normal mängd utan problem. Frukt däremot är ungefär lika nyttigt som coca-cola. Det är inte ens särskilt mycket vitaminer i frukt och det finns ingentig i nyttigt frukt som man inte kan få i sig via grönsaker. Men äter man grönsaker istf frukt så slipper man en hel hög med socker.

Du e ju rent ute och cyklar alltså... Frukt ÄR jättebra för kroppen, det renar huden och ger kroppen C-vitaminer och mineraler... Frukt är inte som att dricka ett glas med cola! Det är skillnad på socker och naturligt fruktsocker.

Pantad kommentar , sorry 
    13. Anonym
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 11:36
      Anonym (herregud) skrev 2012-10-30 11:32:50 följande:

Du e ju rent ute och cyklar alltså... Frukt ÄR jättebra för kroppen, det renar huden och ger kroppen C-vitaminer och mineraler... Frukt är inte som att dricka ett glas med cola! Det är skillnad på socker och naturligt fruktsocker.

Pantad kommentar , sorry 
      Hoppas du är ironisk Glad

Finns ju ingenting i frukt som inte finns i grönsaker. Förutom en massa socker då.
    14. Anonym (frukt dålig)
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 11:38
      Anonym (herregud) skrev 2012-10-30 11:32:50 följande:

Pantad kommentar , sorry 
      Vad är skillnaden mellan socker och naturligt fruktsocker? på vilket sätt påverkar de kroppen olika?
    15. Anonym
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 11:55
      Anonym (frukt dålig) skrev 2012-10-30 11:38:39 följande:
      Vad är skillnaden mellan socker och naturligt fruktsocker? på vilket sätt påverkar de kroppen olika?

Under tio veckor lät forskare vid University of California at Davis överviktiga personer inta en fjärdedel av sin näring i vätskeform – antingen sötad med fruktsocker (fruktos) eller med druvsocker (glukos). Alla gick upp i vikt, men bara de som druckit fruktossötad dryck ökade andelen fett som lagras in i buken runt inälvorna, något som leder till ökad okänslighet för hormonet insulin. Att deltagarna redan var överviktiga påverkar resultatet.

– Hade de varit normalviktiga hade de nog snarare höjt sina blodfetter, men det är ju inte heller bra, säger professor Charlotte Erlanson-Albertsson, som forskar om aptitreglering vid Lunds universitet.

I Sverige tolkade en del resultaten som att det är skadligt att äta frukt.

– Det är en felaktig slutsats. Frukt innehåller fibrer, vitaminer och anti­oxidanter som är bra för oss. Den lilla mängden fruktos i frukt är ingen fara, till skillnad från att dricka fruktossötad läsk eller, för den delen, stora mängder juice, som ju är en klassisk sockerfälla, säger hon.

Tidigare har forskare sett att just flytande kalorier är extra svåra för kroppen att uppfatta som föda. Detta bekräftas i en ny amerikansk studie där man låtit 800 personer i 18 månader rapportera hur mycket och vad de druckit. Det visade sig att förändringar i mängden dryck spelar större roll för vikten än förändringar i vad man äter, skriver forskarna i American Journal of Clinical Investigation.

fof.se/tidning/2009/5/fruktsocker-varre-druvs...

16. Anonym
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 15:42

Eller

Jag äter 1 ägg med 1 tsk kaviar till frukost, och det står jag mig på fram tills middag, så hur stor magsäck har du om du inte blir mätt på TRE ägg??
    17. Anonym (sötsaker)
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 16:00
      Anonym skrev 2012-10-30 15:42:36 följande:
      Jag äter 1 ägg med 1 tsk kaviar till frukost, och det står jag mig på fram tills middag, så hur stor magsäck har du om du inte blir mätt på TRE ägg??
      Jag äter inte ägg till frukost någon gång men det verkar inte som om tre ägg är någon speciell extremkost. 

klaraslchfblogg.blogspot.se/2012/05/aggfrukos...

jimpslchf.blogspot.se/2011/10/aggfrukost.html

www.dt.se/pralin/bloggar/mat/lchfmamman?url=h...://blogg.dt.se/lchfmamman/2011/05/19/tva-agg-till- frukost/ 

18. Anonym (Jag!)
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 17:34
      Anonym skrev 2012-10-30 11:06:40 följande:
      Så 3 ägg håller man sig inte mätt på en längre tid? Märkligt.

Okej, så du menar personer som inte vet att ål inte är en vit fisk? Att vissa är dåligt insatta i olika produkters näringsinnehåll är ju självklart ett problem.

JAG skulle hålla mig mätt i ca 30 min på 3 ägg (jag har ätit LCHF under 2 år förut). Till skillnad från om jag äter ett gäng bananer (3-6 st), då är jag mätt till nästa måltid (betydligt längre än 30 min).
    19. sötäpplet
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 19:28
      Jag kan tycka det är skrämmande hur en del äter LCHF. Själv har jag bara provat det en kortare tid, men inte sjutton åt jag 3 ägg till frukost! Eller bacon och en massa fett i tid och otid. Istället för 2 smörgåsar och 1 dl yogurt med frön eller en tallrik gröt som är min vanliga frukost åt jag istället 1 ägg med salt (en liten nypa) och 1 dl naturell turkisk yogurt (10%) med ca 1 tsk krossade linfrön, 1tsk pysuliumfrön och 1msk solrosfrön. Till förmiddagsfikat åt jag 1 skiva knäckebröd eller inget alls, eftermiddagsfikat 1 frukt eller inget alls. Lunch, något mindre mängd mat än middag men en bit kött, fisk, kyckling eller bönbiff med riven kål/kålsallad och kokt blomkål, ångad broccoli, haricoverts, lök och dylikt till. Jag åt alltså inte mer kött för att jag gick på LCHF. Något mer ägg och mjölkprodukter, men istället för pasta, ris och potatis mer gröna grönsaker och då oftast ångat eller i gratäng.

Om du måste natt äta TS så prova med färskbroccoli, blomkål, morot. Istället för varm mjölk, ta två dl kokande vatten och tillsätt 2 msk vatten, du lurar hjärnan och det ger mättnadskänsla.

1. «
    2. ‹
    3. 24
    4. 25
    5. 26
    6. 27
    7. 28
    8. 29
    9. 30
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • LVU = fängelse för barn!
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • Hon ska åka till Kanarieöarna och festa
    • Varför är ni så lata föräldrar?
    • Byta blöja på ungen brevid oss ?!
    • Varför skaffa barn med ett "svin"
    • Den äckligaste människa jag nånsin sett...
  • Mest lästa bloggarna
    • Husmorstips
    • Anna's blogg
    • Mina diktkort
    • Från cup till dl
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm