Jag vill inte spekulera i varför din medpatient fick ett missfall, men oftast kan man efter en myom-operation bli gravid och få friska barn. Risken för komplikationer kan öka något om man har myomen just när graviditeten pågår.
www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../
Jag tycker egentligen att OM du bestämt dig för att ta bort din livmoder så hade det väl varit lämpligt att göra det nu (eftersom operatören ändå sagt att det eventuellt skulle gjorts ifall det funnits andra myom där). Då hade du sluppit att gå igenom ytterligare ett ingrepp. Kanske ville de rädda din livmoder eftersom du är ung och man är väldigt restrektiv med att operera bort livmödrarna på unga kvinnor även om de säger att de aldrig vill ha barn. För man kan ju inte ångra sig sedan om den tagits bort.
Fick du stygn som ska tas bort? Mina metallklämmor var istället för stygn. De kallas agraffer eller staples. Om du fått stygn som försvinner av sig själv så kommer du att få ett tunt, jättefint ärr. Man har då sytt inne i själva huden (intrakutant). På tal om beach 2010!
Min mage kom inte igång på en hel vecka men jag ljög och sa att den var igång för jag ville hem från denna avdelningen (som för övrigt var förjävlig och underbemannad, och det låg en massa cancerpatienter och unga kvinnor som fått missfall i korridoren intill som delade matsalen med oss nyblivna föräldrar. Droppen blev när en undersköterska nöp mig i patten för att mjölken skulle rinna till, då grät jag).
Här är mitt bästa recept för att få igång magen: 4 st katrinplommon, 3 msk linfrön. Lägges i ett glas som fylls med vatten. Låt stå ett par timmar. Ät med lite A-fil eller dofilus. Glöm inte att dricka vatten och promenera mycket, det hjälper tarmrörelserna!