X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
varför tror ni alla präktiga och överkänsliga (ursäkta om jag är för frispråkig) föräldrar att vårdpersonal tar tempen rektalt? och om vårdpersonal får/ska/kan göra det, varför skulle inte andra få göra så för BÄSTA resultat??förutom vårdutbildningen (de lär inte ut hur man ska ta tempen)är det faktiskt ingen som helst skillnad på folk, även sköterskor och läkare kan vara olämpliga att få göra med barn, så allt jäkla tjat om just rumptermometer känns som ältande efter en så här lång tråd...ibland är det svårt att veta om barnet ifråga har feber öht,därför tar man tempen,säkrast (även mest obehagligt) är att ta i rumpan, för annars ska man lägga till några grader hit o dit,vem orkar att hålla reda på alla olika typer av termometrar?om man nu med all säkerhet vet att barnet har hög feber behöver man inte slösa tid på att försöka "mäta" det kanske, det är bara att behandla snarast. Eller?
Hur ofta måste man veta om barnet har en exakt feber, i de allra flesta fall är det inte så intressant om barnet har 38 eller 38,5. Barnet är hängigt, barnet känns varmt, barnet är sjukt.
Det är en jätteskillnad om det rör sig om sjukvården eller barn med bakomliggande sjukdomar.
Ja, jag kan acceptera att vårdpersonalen skulle tempa mitt barn rektalt, om de har goda skäl för det, inte bara för att...
Nej, (nu är den tiden förbi) jag hade aldrig accepterat att dagispersonal gjorde det, för dom räcker det med att de känner att barnet är varmt och att det är hängigt, mer behövs inte i de allra flesta fall.
Hur som helst så är det ganska ointressant hur familjerna gör hemma, vi kommer fortsätta att använda muntermometer hemma, en termometer för rektalt mätande kommer inte in i detta hus om det inte skulle ske några drastiska medicinska förändrigar som kräver exakta temperaturer.
Förresten, mitt barn är sjukt idag, igår mätte vi 38 grader med muntermometer, idag 37, 2. Jag fick den informationen som jag behövde, febern är på väg neråt. Vi har mätt upp 36,5 feberfri morgontemperatur, så har vi tillräckligt koll. Skulle tempen stiga över 39 med muntermometer så överväger jag febernedsättande, stiger den ännu mer, till 40, då ringer jag sjukvårdsupplysningen. Detta har vi gjort sedan barnet varit två år, barnet har överlevt samtliga sina infektioner hittills, trots att vi inte har haft en exakt temperatur.