Jag har varit med om många bukplastiker... inte själv men genom mitt arbete som operationssjuksköterska! Hoppas att jag får lov att svara dig ändå
"Häftorna" ger inte snyggare ärr, tyvärr. Den bästa metoden är att sy så som ovanstående talare skriver, intracutant eller inne i huden. Snittet läggs ofta från höft till höft men då det vanligtvis (när man syr) blir ett tunt fint ärr som knappast syns. Om det blir ett större ärr hos dig och du tycker att det är vanprydande så har du rätt att komma tillbaka och få det fixat av landstinget. Jag har ganska ofta kvinnor som häftats ihop efter kejsarsnitt, som vi gör om ärren på.
Efter bukplastiken brukar patienten få drän som ska sitta ett dygn för att avleda sårvätska och blod. Om din mage känns spänd samt svullnat upp som du beskriver, tycker jag att du omgående ska kontakta sjukvårdsrådgivningen i din stad (1177). Det kan vara tecken på en begynnande sårinfektion- vanligen är det som sagt endast normalt att man blir svullen om sitt operationsområde (precis som om du skulle slå dig eller skära dig där hemma, det är kroppens reaktion på ett trauma) men det bästa är att du ringer och beskriver det hela för sjuksköterskan.
Agrafferna- eller metallhäftorna- sitter hårt och kommer inte att gå upp utan att man klipper av dem med en särskild tång så det behöver du inte oroa dig för.