Var bor du? För i en del landsting kan man bara få det beviljat av medicinska skäl, i en del kan man få det beviljat men det kostar typ 10.000 kr och i en del kostar det bara några hundra.
Nu steriliserades jag i samband med snitt så jag har inte gjort något skilt ingrepp och kan inte uttala mej hur man mår efter ett sånt. Jag har varit steriliserad nästan 1,5 år och sexlusten är precis som innan. Visst den går upp och ner men det kanske mer beror på att vi har 4 barn och inte steriliseringen ;) Just nu härjar både förkylningar och magsjuka här så sexlusten är rätt bortblåst för tillfället men sen kommer det veckor då jag har massor.
Sex kan man ha, vet inte hur länge man måste vänta i vanliga fall men jag fick inte några råd angående det och vi hade sex 2 veckor efter snittet/steriliseringen.
Jag mår toppenbra och är supernöjd med mitt beslut. Vi hade stora problem med preventivmedel och alldeles för lätt att bli gravid så utan steriliseringen skulle det bara varit en tidsfråga innan jag varit gravid igen. Dock ska man ändå ha i tanke att en sterilisering är inte 100 % säker och det finns kvinnor som blir gravida ändå.