Hej!
Jag har också haft dermoidcystor. Önskar ingen annan detta men blev ändå lite glad nu när jag insåg att jag inte är den enda i världen för så kändes det :( Det verkar ju inte vara särskilt vanligt...
Sommaren 2008 när jag skulle få pergotime eftersom vi inte lyckades bli gravida så upptäcktes en liten vätskefylld cysta på ena äggstocken. Så istället för pergotime fick jag p-piller i 6 mån. Vid återbesöket 6 mån senare såg man att den hade minskat men var inte borta. Eftersom vi ville bli gravida, inte äta p-piller så erbjöds jag en titthålsoperation för att ta bort den. Efter operationen vaknade jag upp och fick en rejäl överraskning. De hade öppnat mig helt och avlägsnat dermoidcystor stora som apelsiner på båda äggstockarna! Fick beskedet att eventuellt skulle mina äggstockar inte fungera mer och jag skulle komma in i klimakteriet vid 28 års ålder :( Min räddning då var att vi 2004 fick en son, så ett barn hade vi ju redan. Men efter en månad kom mensen och allt verkade fungera :) Läkaren rekommenderade ändå att vi inte skulle vänta för länge med att skaffa syskon eftersom cystorna kan komma tillbaka. Vi försökte på egen hand fram till hösten 2011, då fick jag pergotime. Men det gav inga resultat och blev då erbjudna Ivf. Eftersom vi redan har barn så får vi bekosta det själva och valde att försöka själva ett tag till. Men nu orkar jag inte vänta mer, allt hopp är borta och den 22:e dec ska vi påbörja Ivf-behandling :) Men nu börjar oron komma att cyctorna kommit tillbaka. I alla fall på ena sidan där det var som värst för jag har så himla ont varje dag :( Ska på undersökning på tisdag, men vad hjälper det? Dermiodcystor kan tydligen vara svåra att upptäcka via ultraljud, det var i alla fall deras förklaring efter operationen.
Hade du fått barn innan din operation eller efter? Var din cysta lätt att upptäcka via ultraljud?
Vet att det här inlägget kommer lite sent men jag hoppas att du fortfarande är aktiv på Familjeliv så vi kan utbyta lite erfarenheter.
Kram!