Här sitter en "tjockis" som är i valet & kvalet att ta till det yttersta verktyget för att förhoppningsvis få ordning på mina viktproblem, nämligen en GBP-op?!
Känner mig ganska väl insatt i både näringslära och motionens betydelse, jobbar med coaching men lyckas ändå inte att hjälpa mig själv
Så jag eftersöker inte traditionella bantningstips - de har jag lusläst i många år nu...
Är 44 år, 167 cm och väger idag ca 105 kg och har jo-jo-bantat de senaste 15 åren
Har en kraftigt överviktig mor med följdsjukdomar så som hjärtinfarkt x2, diabetes typ 2, totalt utslitna fötter (kan knappt gå längre pga detta) och en överviktig syster (dock frisk än så länge) och själv börjar jag få fysiska problem i form av ond hälsporre, trötta knän men framförallt börjar det sätta sig rejält på psyket?! Jag börjar helt enkelt bli rädd för vilka konsekvenser det kommer att bli framöver?!
Lever med min själsfrände och bästa vän, han stöttar mig och älskar mig oavsett hur jag ser ut. Men vetskapen om att jag gått upp nästan 40 kg under våra 16 år är ASJOBBIGT!!!
Vi har två barn, varav det ena har flyttat hemifrån, den lilla är i lågstadieålder och jag märker att h*n skäms för mig ibland och frågar varför jag är så tjock?
Från att förr ha varit en normalviktig, social, glad och positiv person så har jag sakta förvandlats till att bli mer och mer asocial, vill helt enkelt inte möta folk som bara ser en stor tjockis framför sig? Har slutat klä mig snyggt, svårt att hitta kläder och gömmer mig i mjukisbyxor på hemmaplan. Jag har tappat min självkänsla och känner mig ofta nedstämd, tänker på detta med min kroppshydda pch vikt nästan 24 timmar/dygn!
Detta har även fått konsekvenser på vårt sexliv... de få gånger vi kommer till (och det beror mest på mig och min motvilja att visa mig) så skäms jag när han känner på min kropp och det blir mer ”pang på” för att slippa hans händer överallt? Det sker alltid i mörker, vägrar att ens ha tända värmeljus som förr...
Näe... .nu är jag så otroligt LESS på detta, har kontaktat VC och har en tid den 2/12 för att nu till slut krypa till korset och erkänna även för någon annan att jag är VÄRDELÖS som inte fixar detta på egen hand...
Har testat det mesta... pulver, GI, LCHF, soppdiet, banandiet och lyckas ibland tillfälligt men uppenbarligen inte långsiktigt?
Tillhör Östergötlands Landsting, finns det någon som vet om de gör GBP-op på folk med BMI 37??
Behöver verkligen input och stöd från andra i liknande situation och från er som verkligen VET vad jag snackar om och hur jag mår just nu...
Till dig som genomfört en operation:
* Berätta gärna om HUR det gick till när du till slut bestämde dig för en op? Vad vägde du då, BMI?
* Var opererades du? Landsting eller privat?
* Om du bekostade den själv – hur mycket betalade du?
* Vilken metod användes? GBP eller Sleeve?
* Hur har du mått efteråt?
* Vilka tips eller råd skulle du ge någon som är på väg att göra en operation?
Undanber mig vänligt men bestämt tips/råd från folk som aldrig varit feta själva, på hur jag kan gå ner i vikt. Det är inte kunskap som saknas...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-16 16:53
En uppdatering:
Den 17/1 genomfördes en sk Sleeve Gastrektomi på CFTK och det har gått bra hela tiden. Så nu är jag på andra sidan, den som viktopererad och hoppas nu bara att detta kan vara det verktyg jag behövde (med andra kloka val såklart) för att så småningom nå min målvikt? Dit är det nu ca 30 kg...