Anonym (Mimmi) skrev 2012-10-06 18:25:49 följande:
Mina svar berodde ju på att jag tyckte att det först var otydligt vad du försökte förmedla. Och då argumenterade du emot, och jag svarade på det. Svårare än så var det inte.
Däremot kan vi väl vara överens om att ett energiunderskott alltid ger viktminskning men att det finns studier som säger att en viss fördelning ger en något större viktminskning. Sen finns det ju studier som säger precis det motsatta. Precis som att det finns studier som säger att kosthållningen är det som ger mest påverkan på viktminskningen, medan andra säger att motionen är en avgörande faktor. Och att det inte finns någon långtidsstudie, så att det är omöjligt att avgöra de slutliga effekterna.
Ha ha, nej mig lurar du inte. Det finns ingen långtids forskning på det andra heller...
Jag har själv erfarenhet av hypotyreos (vilket uppemot 10% av alla kvinnor har eller får under livet). Frågan är hur många som inte lite då och då har slö sköldkörtel? Det är ju ett progressivt tillstånd.
I dessa lägen går den basala energiförbrukningen ned drastiskt och det hjälper faktiskt inte alls att dra ner lite på maten och träna mer, man går inte ner i alla fall. Jag hann aldrig bli överviktig av det men det var oerhört intressant att studera effekterna av den här. Tidigare trodde jag tvärsäkert som du att om man bara tog bort 500 kcl så går man ned motsvarande 0,5 kg per vecka men det stämmer inte om man har hypotyreos. Då kan man fortsätta att gå upp även om man tar bort 500 kcl. För att gå ned var jag tvungen att ta bort 1000 kcl per dag samt träna så hårt och så länge att det motsvarar 1000-1500 kcl per dag. Då gick jag med ca 0,5 kg i veckan. Och bara om jag lät bli kolhydraterna...
Tyvärr räcker det inte med att få medicin, levaxin, även om de andra symptomen försvinner. Jag måste ändå väga allt jag stoppar i munnen för att inte gå upp i vikt... 1400 kcl per dag + minst 2 timmars motion... Då är det status quo.