Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Kroppsligt
  • Hjälp mig räkna ut kalorierna snälla!!!
Kroppsligt - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Kroppsligt
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Hjälp mig räkna ut kalorierna snälla!!!

Tors 4 okt 2012 20:23 Läst 2195 gånger Totalt 80 svar
    Anonym (TS)
    Visa endast
    Försöker gå ner i vikt och tänkte äta allt jag brukar men lite mindre. Har försökt att räkna ut dagens mat och får det till 1700kcal. Kan det stämma? 3msk Keso mini 1 satsumas 1,5dl makaroner 5köttbullar (mamma scans) 2 normalstora hemmagjorda kanelbullar 2 skivor lufttorkad skinka
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 2
    4. 3
    5. 4
    6. 5
    7. 6
    8. 7
    9. 8
    10. ›
    11. »
    1. Anonym (Regga dig!)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 14:29
      Fast det var ju nytt. Fram tills dess sa dietister och andra att man skulle blanda vitt bröd och fullkorn etc och till frukosten skulle man dricka juice för att öka upptaget av järn etc. Att han förde över diabeteskosten till de friska var faktiskt en stor grej! Glad
    2. Anonym (Mimmi)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 17:33
      Anonym (Regga dig!) skrev 2012-10-06 14:29:08 följande:
      Fast det var ju nytt. Fram tills dess sa dietister och andra att man skulle blanda vitt bröd och fullkorn etc och till frukosten skulle man dricka juice för att öka upptaget av järn etc. Att han förde över diabeteskosten till de friska var faktiskt en stor grej! Glad
      Ok, då var det bara där jag bodde som dietisterna rekommenderade det som Paulun sedan sa. Jag har nära anhöriga som är/var diabetiker och redan på 80-talet pratades det om långsamma kolhydrater och om att undvika vitt bröd osv. Men de kanske var föregångare där då...
    3. Anonym (Regga dig!)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 17:35
      Anonym (Mimmi) skrev 2012-10-06 17:33:12 följande:
      Ok, då var det bara där jag bodde som dietisterna rekommenderade det som Paulun sedan sa. Jag har nära anhöriga som är/var diabetiker och redan på 80-talet pratades det om långsamma kolhydrater och om att undvika vitt bröd osv. Men de kanske var föregångare där då...
      Jag visste inte att tråden handlade om diabeteskost? Var det inte viktminskning och kaloriräkning som var temat? 
    4. Anonym (Mimmi)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 17:37
      Anonym (Regga dig!) skrev 2012-10-06 17:35:24 följande:
      Jag visste inte att tråden handlade om diabeteskost? Var det inte viktminskning och kaloriräkning som var temat? 
      Hahaha, det är bra, säg att det är OT när du inte har några argument kvar. Flört

Men visst, du har rätt. Men det var du som började lägga in länkar om sammansättning av kosten. Men vi lämnar det, inga problem. 
    5. Anonym (Regga dig!)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 18:21
      Min poäng är ju att det inte bara är kcl in och ut som har betydelse för vikten och så visade jag lite studier på det. Din poäng med svaren på detta har jag inte direkt förstått särskilt inte i relation till ts.
    6. Anonym (Mimmi)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 18:25
      Anonym (Regga dig!) skrev 2012-10-06 18:21:01 följande:
      Min poäng är ju att det inte bara är kcl in och ut som har betydelse för vikten och så visade jag lite studier på det. Din poäng med svaren på detta har jag inte direkt förstått särskilt inte i relation till ts.
      Mina svar berodde ju på att jag tyckte att det först var otydligt vad du försökte förmedla. Och då argumenterade du emot, och jag svarade på det. Svårare än så var det inte. 

Däremot kan vi väl vara överens om att ett energiunderskott alltid ger viktminskning men att det finns studier som säger att en viss fördelning ger en något större viktminskning. Sen finns det ju studier som säger precis det motsatta. Precis som att det finns studier som säger att kosthållningen är det som ger mest påverkan på viktminskningen, medan andra säger att motionen är en avgörande faktor. Och att det inte finns någon långtidsstudie, så att det är omöjligt att avgöra de slutliga effekterna.  
    7. Anonym (Regga dig!)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 18:31
      Anonym (Mimmi) skrev 2012-10-06 18:25:49 följande:
      Mina svar berodde ju på att jag tyckte att det först var otydligt vad du försökte förmedla. Och då argumenterade du emot, och jag svarade på det. Svårare än så var det inte. 

Däremot kan vi väl vara överens om att ett energiunderskott alltid ger viktminskning men att det finns studier som säger att en viss fördelning ger en något större viktminskning. Sen finns det ju studier som säger precis det motsatta. Precis som att det finns studier som säger att kosthållningen är det som ger mest påverkan på viktminskningen, medan andra säger att motionen är en avgörande faktor. Och att det inte finns någon långtidsstudie, så att det är omöjligt att avgöra de slutliga effekterna.  
      Ha ha, nej mig lurar du inte.  Det finns ingen långtids forskning på det andra heller...

Jag har själv erfarenhet av hypotyreos (vilket uppemot 10% av alla kvinnor har eller får under livet). Frågan är hur många som inte lite då och då har slö sköldkörtel? Det är ju ett progressivt tillstånd.

I dessa lägen går den basala energiförbrukningen ned drastiskt och det hjälper faktiskt inte alls att dra ner lite på maten och träna mer, man går inte ner i alla fall. Jag hann aldrig bli överviktig av det men det var oerhört intressant att studera effekterna av den här. Tidigare trodde jag tvärsäkert som du att om man bara tog bort 500 kcl så går man ned motsvarande 0,5 kg per vecka men det stämmer inte om man har hypotyreos. Då kan man fortsätta att gå upp även om man tar bort 500 kcl. För att gå ned var jag tvungen att ta bort 1000 kcl per dag samt träna så hårt och så länge att det motsvarar 1000-1500 kcl per dag. Då gick jag med ca 0,5 kg i veckan. Och bara om jag lät bli kolhydraterna... 

Tyvärr räcker det inte med att få medicin, levaxin, även om de andra symptomen försvinner. Jag måste ändå väga allt jag stoppar i munnen för att inte gå upp i vikt... 1400 kcl per dag + minst 2 timmars motion... Då är det status quo. 
    8. Anonym (Mimmi)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 18:33
      Anonym (Regga dig!) skrev 2012-10-06 18:31:44 följande:
      Ha ha, nej mig lurar du inte.  Det finns ingen långtids forskning på det andra heller...

Jag har själv erfarenhet av hypotyreos (vilket uppemot 10% av alla kvinnor har eller får under livet). Frågan är hur många som inte lite då och då har slö sköldkörtel? Det är ju ett progressivt tillstånd.

I dessa lägen går den basala energiförbrukningen ned drastiskt och det hjälper faktiskt inte alls att dra ner lite på maten och träna mer, man går inte ner i alla fall. Jag hann aldrig bli överviktig av det men det var oerhört intressant att studera effekterna av den här. Tidigare trodde jag tvärsäkert som du att om man bara tog bort 500 kcl så går man ned motsvarande 0,5 kg per vecka men det stämmer inte om man har hypotyreos. Då kan man fortsätta att gå upp även om man tar bort 500 kcl. För att gå ned var jag tvungen att ta bort 1000 kcl per dag samt träna så hårt och så länge att det motsvarar 1000-1500 kcl per dag. Då gick jag med ca 0,5 kg i veckan. Och bara om jag lät bli kolhydraterna... 

Tyvärr räcker det inte med att få medicin, levaxin, även om de andra symptomen försvinner. Jag måste ändå väga allt jag stoppar i munnen för att inte gå upp i vikt... 1400 kcl per dag + minst 2 timmars motion... Då är det status quo. 
      Det var ju det jag menade, att det inte finns någon långtidsstudie på något! Flört

Såklart är hypotyreos och andra sjukdomsfall undantagna, då fungerar ju inte ämnesomsättningen som den ska. 
    9. Anonym (Regga dig!)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 18:35
      Anonym (Mimmi) skrev 2012-10-06 18:33:17 följande:
      Det var ju det jag menade, att det inte finns någon långtidsstudie på något! Flört

Såklart är hypotyreos och andra sjukdomsfall undantagna, då fungerar ju inte ämnesomsättningen som den ska. 
      Men som skrivet, det är ett tillstånd som utvecklas progressivt och många har det utan att de vet om det... I åratal. Att vården bestämt ett visst referensintervall innebär inte att de som ligger precis under detta är "friska". Idén om kaloriräkning gör att många tror att det är enkelt. som en vanlig ekvation, men det är det inte...
    10. Anonym (Mimmi)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 18:39
      Anonym (Regga dig!) skrev 2012-10-06 18:35:40 följande:
      Men som skrivet, det är ett tillstånd som utvecklas progressivt och många har det utan att de vet om det... I åratal. Att vården bestämt ett visst referensintervall innebär inte att de som ligger precis under detta är "friska". Idén om kaloriräkning gör att många tror att det är enkelt. som en vanlig ekvation, men det är det inte...
      Nja, men om man upptäcker att ens diet inte har förväntad effekt så är det ju en signal på att man kan behöva undersöka om något är fel. Och så får man ju justera sitt sätt att leva så att man uppnår effekten. Vet man om att det inte fungerar på en själv som det "ska" så får man ju anpassa sig efter det. 
    1. «
    2. ‹
    3. 2
    4. 3
    5. 4
    6. 5
    7. 6
    8. 7
    9. 8
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Hur tänker ni som lämnar barn långa dagar och kör runt med dyr bil på lån och stort dyrt hus???
    • Mitt ex är MT för grov misshandel av min dotter, hjälp!
    • hur födela rummen?
    • Nutrilett smoothie till en 2åring?
    • Hur tröstas barnen på förskolan?
    • Varför äter ni ägg?!
    • Hjälp! Min kille fyller snart 30 år, han vill att jag ska ordna en fest men jag får bara ångest!
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
    • Mina diktkort
  • Mest sedda klippen
    • Pizza
    • Hektor och stolen

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm