Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Kroppsligt
  • Är mitt barn verkligen överviktigt? BVC påstår det.
Kroppsligt - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Kroppsligt
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Är mitt barn verkligen överviktigt? BVC påstår det.

Tis 23 okt 2012 12:33 Läst 48867 gånger Totalt 675 svar
    Anonym (Chockad)
    Visa endast
    Igår var jag och min dotter på 5års kontrollen och jag fick då höra att min dotter skulle må bra av att gå ner lite i vikt.
    Hon är 113cm lång och väger nu 22kg, detta gör att hon på längden ligger strax över den "normala" kurvan och på vikten ligger på kurvan över den "normala".
    Bvc-sköterskan räknade då ut hennes bmi och hon hamnade då på överviktig(!), hon vägde till och med om henne för hon trodde inte hon vägde så mycket. Trots detta uppmanade hon mig alltså att tänka på min dotters kost och försöka få henne att gå ner i vikt.

Chockad som jag var så tappade jag det helt och ifrågasatte aldrig detta. Sköterskan sa också att de såg mycket allvarligt på sånt här och ville prompt boka in ett nytt möte i början av nästa år, något som jag sa att jag inte kände att vi behövde men hon skulle iaf skicka ut en kallelse.

Som sagt, i chock är jag. Jag hittade en bmi uträknare för barn på internet och hade hon vägt ett kilo mindre hade hon hamnat under "normalt" bmi, handlar det alltså om att jag ska få henne att gå ner ett kilo? Och ser hon verkligen överviktig ut?
    Jag trodde att alla visste (speciellt inom vården) att bmi inte är särskilt tillförlitligt eftersom vi alla är byggda på olika sätt när det gäller muskler och fett. Eller är det jag som är blind och min dotter verkligen ÄR överviktig? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-25 10:23
    Jag önskar verkligen att människor kunde läsa igenom ALLT jag skrivit.
    Anledningen till att jag blev chockad är att matvanorna gick jag igenom säkert hundra gånger efter att vi kom hem från bvc och även hur mycket hon rör sig. Jag satte mig till och med och skrev en liten ”matdagbok” för de senaste dagarna bara för att se om det var något som såg konstigt ut eller som jag borde dragit ner på.
    Jag är själv inte överviktig, inte spinkig heller utan vältränad. Jag tränar regelbundet och äter definitivt vad som anses vara ”rätt”. Samma mat som jag äter hemma äter även familjen. Jag är uppväxt med en mamma och pappa som lagar mat från grunden, jag gör detsamma och köper sällan halvfabrikat eller färdigmat. Det händer, absolut, men väldigt sällan.
    Min dotter påminner mycket om hur jag såg ut som liten, jag hade också rumpa och lite kraftigare ben. Detta är något jag har än idag(jag är byggd så helt enkelt) får ofta höra att jag har en jlo rumpa (I wish!) och enda gången jag lyckats bli av någorlunda med detta var under senare tonåren då jag inte tränade på ett år och knappt åt.
    Min dotter dricker alltid ett glas varm mellanmjölk på morgonen, sedan äter hon antingen gröt med mjölk eller fil med hemmagjord musli eller hemmagjort knäckebröd och ibland hembakat grovt bröd med smör och ägg på.
    På förskolan får hon sedan en halv frukt(två äppelbitar, två apelsinklyftor, osv) till mellis. Sedan äts det lunch, förskolan är en förskola som har riktat in sig på ”hälsosam kost”. Dvs maten är något som deras dietister kommit fram till och där har jag aldrig något att ifrågasätta. Enligt matsedeln är maten riktigt bra och balanserad för barn och när jag har frågat pedagogerna så tycker även de att maten är hur bra som helst.
    Till mellanmål på förskolan äter de lite olika, de har fil med musli, knäckebröd med pålägg, frukt och grönsaker, gröt m.m. Jag som ibland kommer tidigt just under mellis har suttit med och vet om att här äts det inte direkt några mängder. Har även frågat pedagogerna om lunchen och hon äter oftast en portion – ibland två då de går efter mottot att det är bättre att ta lite mindre första gången så kan du ta en gång till.
    Väl hemma till middag så äter vi varierat, jag lagar mat från grunden, inte särskilt mycket kolhydrater i form av just ris och potatis. Väljer däremot andra kolhydrater i form av grönsaker med mycket av dom, quinoa, fullkornspasta då och då. Jag gör eget grovt bröd (billigare och framförallt godare). Vi äter alltid grönsaker till middagen och dottern äter en portion hemma, om ens det. Oftast brukar hon dricka vatten till men kanske en till två gånger i veckan dricker hon mjölk till middagen.
    På fredagar brukar vi ha grönsaker med dipp, kanske en gång i månaden eller mer sällan äter hon chips och då handlar det endast om ett par stycken eftersom vi alltid har grönsaker framme ändå och hon älskar gurkstavar. På lördagar får hon lördagsgodis, ungefär 10 bitar som hon har valt ut. Oftast får hon även ett glas saft på eftermiddagen.
    Sen bjuds det såklart på annat ibland också, någon fyller år och det äts tårta eller glass, men knappast varje månad och då äts det en bit eller en portion.
    Och nu hur hon rör på sig. Dottern går på en ur och skur förskola, det betyder att dom 4 av 5 dagar i veckan är ute ca 4timmar per dag, då leks det, springs runt, klättrar i klätterställningar, gungas, grävs i sandlådan m.m. En dag i veckan har de skapande och denna dag är de ”endast” ute två timmar. En dag i veckan har de även rörelse då de håller till i sin gymnastiksal.
    Utöver detta brukar vi ta en promenad förbi vår lekpark på vägen hem från förskolan för att göra slut på den sista energin, väl hemma är det dags att varva ner och hon hjälper mig ofta att laga maten.
    Sedan har hon två aktiviteter per vecka, dans varje vecka och varannan vecka har hon simning och skridskor.
    Helgerna spenderar vi alltid utomhus, jag är i princip uppvuxen i skogen med en ryggsäck på ryggen och försöker så gott jag kan att hålla igång det både för mig och dottern. Även om vi inte är i skogen är vi ute varje dag och rör på oss på något sätt, sen om det är i lekparken på cykeln eller i skogen för att plocka svamp är en annan femma.
    Så med detta, ja jag var chockad, jag förstod inte vad jag skulle kunna ändra på. Ingen konstig mat, inga stora portioner och hon har inte direkt stuckit iväg på vikten enligt sin egna kurva och hon rör definitivt på sig.
    Jag ringde i tisdags upp bvc och fick en tid med barnläkaren redan igår. Väl där så visade jag honom den lilla matdagboken jag gjort och dottern fick hjälpa till med olika leksaker där att visa på ett ungefär hur mycket hon tyckte att hon brukade äta. Och oftast prickade hon in ganska rätt, även om hon tyckte att hon åt bra mycket mer grönsaker än vad hon gör Jag gav såklart min syn på hur mycket hon åt också.
    Läkaren tyckte att maten lät väldigt bra, inget att anmärka på alls. Sedan berättade vi hur mycket hon rörde på sig och där fanns inget att ändra på heller. ”Hon låter som en tjej som verkligen är full med energi och har en massa att göra”. Vilket är helt rätt.
    Denna läkare sa till mig att jag inte skulle oroa mig, jag som förälder verkade ha en sund syn på mat och eftersom att dotter inte stuckit iväg på vikten enligt sin kurva och dessutom rörde väldigt mycket på sig så är det bara att fortsätta i samma takt. Han sa också att bmi är en vägledning och inte alltid kan stämma på alla, han tyckte inte alls att dottern såg särskilt överviktigt ut men att hon definitivt inte var spinkig. Han sa också att det inte var särskilt konstigt med tanke på hur mycket hon rör på sig.
    Men så innan vi ska gå så ber han dottern att klä av sig och hoppa upp på vågen ändå, 19.9kg stannade den på. Ja inte kunde det stämma. Vi väger igen, byter våg och ja 19.9kg stannar den på ändå. ”Ja nu blir *bvc-sköterskans namn* glad med sin kurva också” säger läkaren då.
    Tänk att man kan oroa sig så mycket när man verkligen borde veta bäst själv och i det här fallet gjorde jag verkligen det. Dotterns kurva har i och med detta istället sjunkit lite.
    Så min ”överviktiga, knubbiga” dotter med ”valkar och för mycket rumpa” är helt normalviktig. Alla ser inte likadana ut. Med detta är så ska jag nu gå och köpa en tårta till min dotter som idag fyller 5år och detta med gott samvete. Tack för mig, nu lämnar jag den här tråden.
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    3 känslor givna:
    Tack (1) Du är inte ensam (3) Lycka till (2)
    1. «
    2. ‹
    3. 61
    4. 62
    5. 63
    6. 64
    7. 65
    8. 66
    9. 67
    10. ›
    11. »
    1. Anonym (Cv)
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 22:25
      Nej det vore väl ganska otroligt då det inte fanns något internet på den tiden!!! Dessutom var knappast behovet lika stort då eftersom det fanns extremt få överviktiga barn för 20-30-40 år sedan.
    2. Anonym
      Visa endast
      Mån 29 okt 2012 04:53
      TS slutkläm är att gå ut och köpa en tårta till sin dotter! Kanske man i det kan ana var skon klämmer? Jag vägrar tro att det finns ett BVC där man kränker föräldrar och påstår felaktigt att deras barn är överviktiga? Varför skulle man göra det?
    3. Anonym (Vill väl)
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 15:56
      Anonym skrev 2012-10-29 04:53:38 följande:
      TS slutkläm är att gå ut och köpa en tårta till sin dotter! Kanske man i det kan ana var skon klämmer? Jag vägrar tro att det finns ett BVC där man kränker föräldrar och påstår felaktigt att deras barn är överviktiga? Varför skulle man göra det?

Det är dotterns födelsedag. De flesta av oss firar med tårta
    4. Anonym (Vill väl)
      Visa endast

5. Anonym (Vill väl)
      Visa endast

6. Anonym
      Visa endast
      Tis 30 okt 2012 16:04
      Anonym (Cv) skrev 2012-10-27 22:25:31 följande:
      Nej det vore väl ganska otroligt då det inte fanns något internet på den tiden!!! Dessutom var knappast behovet lika stort då eftersom det fanns extremt få överviktiga barn för 20-30-40 år sedan.
    7. Anonym
      Visa endast
      Ons 10 apr 09:09
      Jag har inte läst hela tråden men vill poängtera att jag tror att BVC visst gör fel med BMI för små barn.
      Var på 4-års kontroll med min dotter. Hon var 103 cm lång och vägde 18 kilo.
      På BVC sa de att hon är väldigt fin och proportionerlig i kroppen och såg inte överviktig ut men att BMI kurvan ändå visar att hon är överviktig så vi borde börja fundera på vad hon äter och hur hon motionerar. Jag blev väldigt förvånad över detta råd. Dels vägde de henne fullt påklädd, jeans, strumpor, t-shirt och långärmad tröja. Nu är inte det så mycket vikt men ändå. Hade hon vägt 17 kilo hade hon räknats som normalviktig enligt BMI-kurvan.  När jag kom hem var jag tvungen att undersöka detta lite mer och surfade runt och kom in på Karolinskas överviktsavdelning för barn där står det att man inte skall räkna ut BMI för barn under 5 år då inte BMI kurvan stämmer för så små barn. 

Så jag struntar helt enkelt i vad BVC sa och inväntar nästa kontroll för att se var hon ligger då. Känns som att BVC borde ha denna kunskap och inte skapa en onödig mathets och kroppsfixering i så tidig ålder om det inte är uppenbart nödvändigt vilket det inte kändes som i vårt fall.  
    8. puss
      Visa endast
      Ons 10 apr 09:12
      Hon ser inte överviktig ut på bilden iaf.
    9. Anonym
      Visa endast
      Ons 10 apr 09:42
      Anonym skrev 2013-04-10 09:09:40 följande:
      Jag har inte läst hela tråden men vill poängtera att jag tror att BVC visst gör fel med BMI för små barn.
      Var på 4-års kontroll med min dotter. Hon var 103 cm lång och vägde 18 kilo.
      På BVC sa de att hon är väldigt fin och proportionerlig i kroppen och såg inte överviktig ut men att BMI kurvan ändå visar att hon är överviktig så vi borde börja fundera på vad hon äter och hur hon motionerar. Jag blev väldigt förvånad över detta råd. Dels vägde de henne fullt påklädd, jeans, strumpor, t-shirt och långärmad tröja. Nu är inte det så mycket vikt men ändå. Hade hon vägt 17 kilo hade hon räknats som normalviktig enligt BMI-kurvan.  När jag kom hem var jag tvungen att undersöka detta lite mer och surfade runt och kom in på Karolinskas överviktsavdelning för barn där står det att man inte skall räkna ut BMI för barn under 5 år då inte BMI kurvan stämmer för så små barn. 

Så jag struntar helt enkelt i vad BVC sa och inväntar nästa kontroll för att se var hon ligger då. Känns som att BVC borde ha denna kunskap och inte skapa en onödig mathets och kroppsfixering i så tidig ålder om det inte är uppenbart nödvändigt vilket det inte kändes som i vårt fall.  

Ditt barn har normal vikt enligt bmi. Ts barn var just över normal vikt. Ts hur har det gått för er?
    10. beccagranen
      Visa endast
      Ons 10 apr 09:49
      Exakt samma sak fick vi höra om sonen på 5års kontroll. Han vår då 119cm till 24, 5kg, strax över medel. Även vår sköterska vägde om, vi ko staterna att hannar allmänt stör och stabil, men inte tjock. Som bvc sa, så länge han äter bra mat så är det ingen fara. Jag oroar mig inte, han älskar mat, vi äter nyttigt och sötsaker blir det bara lite till helgen.
    11. Anonym
      Visa endast
      Ons 10 apr 09:56
      beccagranen skrev 2013-04-10 09:49:01 följande:
      Exakt samma sak fick vi höra om sonen på 5års kontroll. Han vår då 119cm till 24, 5kg, strax över medel. Även vår sköterska vägde om, vi ko staterna att hannar allmänt stör och stabil, men inte tjock. Som bvc sa, så länge han äter bra mat så är det ingen fara. Jag oroar mig inte, han älskar mat, vi äter nyttigt och sötsaker blir det bara lite till helgen.

Han låg på normal vikt...
    12. Anonym (Normalviktig)
      Visa endast
      Ons 10 apr 10:44
      Hon ser otroligt fin ut, frisk och normalviktig. 

Alla är vi olika, det finns inga regler för hur det ska vara. Det har skapats riktlinjer för att FÖRSÖKA upptäcka risker i tidigare ålder, mer än så är det inte. 
      Min syster tålde ingenting som liten och av enkelhet fick jag då samma mat som henne,  när vi var hos andra fick vi med oss mat och blev inte bjudna på kakor och dyl. 
      Jag fick aldrig någon växtspurt i tonåren, jag växte i normaltakt sommar som vinter, höst som vår och slutade på 165cm. Idag väger jag 55kg och har fortfarande kvar mitt babyhull och jag är långt över 5 år.
      Jag anser mig inte vara fet, inte ens mullig. Jag vet att jag är normalviktig oavsett vad andra tycker eller vad mitt BMI är. 
      Du vet själv vad din dotter äter, och tycker du att den mat du ger henne är bra och anser att hon ser normal ut, så är det precis så. Ser hon normal ut och du vet att du ger henne ett extra snacks ibland, så är det så och då vet du det. 
      Innerst inne vet du precis hur ditt barn mår.
      Skulle det i framtiden visa sig att ditt barn får fetma, är jag övertygad om att det inte har något att göra med ett kilo hit eller dit när hon var 5. 
      Skit i BMI och BVC och lita på dig själv. 

... och det viktigaste av allt är ändå att barn är barn.  

13. beccagranen
      Visa endast
      Ons 10 apr 12:42
      Anonym skrev 2013-04-10 09:56:18 följande:

Anonym skrev 2013-04-10 09:56:18 följande:

Enligt bli låg han över normal, längden var ett halvt Steiner medel och vikten ett och ett halvt. Så enligt deras tabeller lätt överviktig och något dom ska uppfölja. Men som sköterskan sa, vi måste även se med ögonen och inte bara tabellen. Min son är som ts dotter, stabil men inte tjock. Detta vår mitt i vintern, och vi sa både att det är bra att ha lite reserver inför vinterns alla sjukdomar.. men sonen är hälsan själv och vår sjuk senast kring 9mån ålder.
    14. beccagranen
      Visa endast
      Ons 10 apr 12:45
      Äsch, plattan här ett eget liv! *bmi, halvt steg,var
    15. Anonym
      Visa endast
      Tors 11 apr 08:51
      beccagranen skrev 2013-04-10 12:42:58 följande:
      Enligt bli låg han över normal, längden var ett halvt Steiner medel och vikten ett och ett halvt. Så enligt deras tabeller lätt överviktig och något dom ska uppfölja. Men som sköterskan sa, vi måste även se med ögonen och inte bara tabellen. Min son är som ts dotter, stabil men inte tjock. Detta vår mitt i vintern, och vi sa både att det är bra att ha lite reserver inför vinterns alla sjukdomar.. men sonen är hälsan själv och vår sjuk senast kring 9mån ålder.

Kolla ISObmi så ser du att vikten var normal. :)

TS hur går det för er? Har ni kollat vikt och längd igen?
    1. «
    2. ‹
    3. 61
    4. 62
    5. 63
    6. 64
    7. 65
    8. 66
    9. 67
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • LVU = fängelse för barn!
    • Byta blöja på ungen brevid oss ?!
    • Hon ska åka till Kanarieöarna och festa
    • Varför är ni så lata föräldrar?
    • Varför skaffa barn med ett "svin"
    • Min sambo vill inte läsa saga
  • Mest lästa bloggarna
    • Husmorstips
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Anna's blogg
    • Mina diktkort
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm