Vilket bra initiativ TS!
Jag har haft det riktigt tufft de senaste åren (allt från dödsfall till misshandel och fysisk sjukdom), men ju jävligare tillvaron blir detso envisare blir jag.
Min första reaktion är nästan alltid att bryta ihop men sedan snyter jag mig och tänker "Bring it on!".
Jag försöker aktivt bryta mina negativa tankemönster. Om jag inte kan göra det mentalt så tvingar jag mig själv att lyssna på en up beat låt och dansa eller hoppa på bussen till någon vacker plats eller springa som en dåre för att få ångsten ur kroppen. Alla knep är tillåtna.
Jag gör bara det jag absolut måste när det gäller jobb/hushåll och resten av tiden gör jag som jag vill. Jag dumsurfar och låter disken vänta eller sticker iväg med barnet på roliga aktiviteter när jag 'borde' göra tråkiga saker.
Jag blir nästan förvånad över hur lite dåligt samvete jag har för saker jämfört med tidigare. Jag kände alltid skuld för något förr men nu känner jag faktiskt på riktigt att jag också har rätt att slappa och må bra.
Jag började analysera mitt sätt att uttrycka mig och 'förbjöd' onödig självkritik och negativa formuleringar t.ex. "Jag är så dålig på det här.", "Det är så typiskt mig." etc. Jag har verkligen jobbat på att sluta ursäkta mig och göra ner mig själv. Om jag får en komplimang så säger jag inte längre emot utan svarar bara tack och ler.
En annan sak som får mig att må bra är att jag tar konflikter direkt om något känns fel i stället för att gå och grunna eller känna mig överkörd. Jag har märkt att de flesta inte alls är så tuffa när man väl ifrågasätter dem.
Jag har också tränat på att säga nej utan att slingra mig och ge tvetydiga besked för att jag får dåligt samvete. Nej betyder nej.
En mer konkret grej är att jag nästa bara har beställt komedikanaler. Jag försöker skratta så mycket som möjligt och det är en helt medveten åtgärd. Jag är övertygad om att det ger min hjärna signaler som får mig att må bättre. Även om jag inte känner för det först så kommer jag snabbt in i programmet och i stället för att börja tänka på problemen så sitter jag i soffan och gravar gott.
Men det som har gjort hela skillnaden i mitt liv är mitt barn. Jag kan inte beskriva den enorma tacksamhet jag känner för sonen. Jag älskar honom mer än livet självt utan överdrift och den känslan får mig att växa som människa varje dag.