Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Psykisk ohälsa
  • Hur ska jag kunna få maken att förstå hur jag mår?
Psykisk ohälsa - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Psykisk ohälsa
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Hur ska jag kunna få maken att förstå hur jag mår?

Fre 12 okt 2012 14:36 Läst 1557 gånger Totalt 44 svar
    Anonym (Hur?)
    Visa endast
    Att jag mår urk vet han och han har börjat förstå varför med vart eftersom jag berättar saker som hänt i uppväxten och genom livet. Han förstår att saker har tagit mig hårt.
    Jag har mått dåligt tidigare, men inte så här illa som det är nu. Förr har det hjälpt bara jag får gråta av mig och så har jag repat mig, men nu är jag så långt ned så jag har ingen lust eller ork med någonting.

Själv är jag glad över att jag inte bara ligger i sängen och sover utan att jag faktiskt åstadkommer något, men jag saknar helt motivation, lust och ork till allt.

Jag får tvinga mig till att fixa mat till barnen, jag som tycker att det är skoj att laga mat.
    Jag tvättar, men orkar inte ta hand om tvätten så allt är bara en enda röra i tvättstugan, jag som gillar att stryka och greja.
    Hemmet förfaller för jag orkar inte städa, plocka, torka fläckar osv, jag som av en del annars ses som snudd på pedantisk.
    Jag som i vanliga fall kanske är osminkad 4 gånger om året har inte orkat sminka mig på länge.
    Jag älskar att gå i skogen och speciellt som nu när solen skiner, jag har inte varit ute på flera veckor.
    Osv.
    Det känns som om jag skulle kunna fördriva en hel dag med att bara glo ut genom ett fönster och inte tänka på någonting alls.

Problemet är nu att han inte alls förstår den känslan. Det finns ju massor att göra så det är ju bara att göra svarar han när jag säger att jag inte har lust eller ork till någonting.
    Hur förklarar man för en arbetsnarkoman att man vet att det finns att göra men att man inte orkar eller bryr sig? Jag är slut i hjärnan helt enkelt. Det fungerar inte.
    Jag vill inte att han ska var arg på mig för att jag inget gör. Det räcker redan med allt som snurrar i huvudet utan att behöva hans "anklagelser".
    Hur förklara så att han förstår?
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1 känsla given:
    Du är inte ensam (2)
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6. 4
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. Glädje58
      Visa endast
      Lör 13 okt 2012 19:59
      Anonym (Hur?) skrev 2012-10-13 19:51:54 följande:

Och eftersom jag inte har några vänner så har jag ingen stans att fly eller någon att rymma bort en stund med.

Du får la hälsa på mig i göteborg Glad
    2. Anonym (Hur?) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Lör 13 okt 2012 20:01
      Glädje58 skrev 2012-10-13 19:59:35 följande:

Du får la hälsa på mig i göteborg Glad
      Tack för erbjudandet!

3. Anonym (77)
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 15:12
      Glädje58 skrev 2012-10-13 19:24:19 följande:

Precis vad jag kände från början när jag läste din tråd.

Och de få gånger du får tillfälle att komma ut, så känns det som du är ute på en permission några timmar för att få ta del av samhället utanför murarna.

Precis så jag känner det, mitt hem är mitt fängelse...
    4. Glädje58
      Visa endast
      Sön 14 okt 2012 15:22
      Anonym (77) skrev 2012-10-14 15:12:59 följande:

Precis så jag känner det, mitt hem är mitt fängelse...
      Då är frågan om det är något du själv tillåter det eller om du verkligen blir tvingad att vara inlåst?
    5. Anonym (Hur?) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Mån 15 okt 2012 09:56
      Glädje58 skrev 2012-10-14 15:22:57 följande:
      Då är frågan om det är något du själv tillåter det eller om du verkligen blir tvingad att vara inlåst?
      Självklart är jag delvis ansvarig, men jag anser inte att jag bär hela ansvaret för den känslan.

Eftersom jag hela tiden måste be och organisera för att komma hemifrån. Alltid denna oro för om maken verkligen kommer när han ska så jag hinner iväg.
      Jag har i flera år varit på väg att resa bort själv, men det passar ju aldrig! Det är alltid något annat som måste göras så jag inte kan lämna hemmet i 1 vecka och låta maken sköta om allt.
      Och jag har verkligen ingen jag skulle kunna resa med eller åka till.
      Så många gånger som jag varit på väg att åka, men vart ska jag ta vägen? Och så när jag väl hittar något så passar det så klart inte med makens fullspäckade schema.

Jag lider även av mitt handlingsförlamande: jag vill inte störa... så det är väl även det en anledning till att jag inte jagar på folk mera. Jag vill ju inte störa...

Igår eftermiddag tog jag dock beslutet att lägga av luren samt stänga av ljudet på mobilen så jag slipper höra när det ringer. Jobb på helgen...
      Igår sa jag även ifrån att jag inte tänker jobba "något" denna vecka. Jag tänker bara göra det som jag själv vill och orkar. Jag vill inte ha några listor med saker att göra eller frågor om saker och ting.

Planen är att röja i ordning i tvättstugan och plocka i ordning i barnens rum. Har dock varit vaken i 4 timmar nu och fortfarande inte lyft ett finger och för att vara helt ärligt så har jag ingen lust eller ork till att lyfta något finger alls på de närmsta timmarna heller...
      Tillståndet förbättras ju inte heller av att jag har drabbats av någon konstig hosta som gör att jag inte kan sova ordentligt.

6. användare01
      Visa endast
      Mån 15 okt 2012 12:25
      Du ska göra det du vill och orkar ja....Och då sitter du vid datorn, bra om det är det du känner för!!

Sitter här jag med men försöker så gott det går att göra lite där emellan bara så att jag får känna att jag gjort nåt iaf och det är inte för någon annans skull utan för min egen.

Funderar på att färga håret idag, tidigare idag gick jag en promenad, försöker mer o mer bara tänka på vad jag mår bra av och förösker fylla min flaska med energi som jag hoppas ska räcka en stund.

Tvättstugan och barnens rum tycker jag gott ni alla i familjen kan hjälpas åt med!!! Prata med familjen och hör om ni inte kan göra ett ryck tillsammans, gissar att det inte bara är du som har smutstvätt eller vad det nu må vara.

Det är så viktigt att man gör sina nära uppmärksam på att man inte orkar allt själv!!
    7. Anonym
      Visa endast
      Mån 15 okt 2012 12:40
      Anonym (Hur?) skrev 2012-10-13 17:20:38 följande:
      Han tycker ju inte att det är så där jättekul och han leker inte med barnen utan han sitter framför datorn. Ibland har han fått dem i säng när jag kommer hem och ibland inte.
      Jag är jättetacksam för den hjälpen och han ser till att de får mat, men det är ju maken som ska vara med dem.

Om svärfar inte såg så eländig ut och pustade så mycket skulle det kanske inte kännas så tungt att be honom om hjälp...

Be någon annan då, om du inte vill be farfar (antar jag att det är, barnens farfar alltså).
    8. Glädje58
      Visa endast
      Mån 15 okt 2012 13:31
      Anonym (Hur?) skrev 2012-10-15 09:56:29 följande:
      Självklart är jag delvis ansvarig, men jag anser inte att jag bär hela ansvaret för den känslan....

Jag vill på intet sätt få dig att känna skuld. Sånt är vi så himla duktiga på att skapa själva. Jag ville bara få dig att ta tag i lite saker. Känn efter vad som skulle få dig att må lite bättre, något rimligt nu i början. Sen gör du det.

Om det är så att din man har svårt att kunna passa tider så kanske du kunde "lura" honom genom att be honom komma en halvtimme timme tidigare än vad som hade behövts. På så vis för du lite bättre marginal. Jag kan tänka mig att han tycker det är okey att komma en kvart halvtimme senare, men det är det givetvis inte. Prova se om det fungerar.

Det där att du inte vill störa, sånt kan jag också känna ibland. Men är det inte ett tecken på att man nedvärderar sitt egna värde. Inte ska väl lilla obetydliga jag komma och störa.

Jättebra att du markerar att du inte tänker jobba ihjäl dig. Bra Glad  Det är ett steg i rätt riktning.

Jag känner igen det där att man inte orkar lyfta ett finger. Och vet du vad? Det är bara för att det är så himla tråkiga saker som hägrar. Hade någon ringt dig och sagt att hen kommer om tio minuter, gör dig i ordning så åker vi ut. Så hade du fixat det hur lätt som helst. Det är för lite roliga saker som händer i ditt liv just nu. Och så ska det inte vara. Man måste ha kul och känna glädje ofta. Annars så dör man inombords. 
    9. Anonym (Hur?) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Mån 15 okt 2012 14:52
      Glädje58 skrev 2012-10-15 13:31:24 följande:

Jag känner igen det där att man inte orkar lyfta ett finger. Och vet du vad? Det är bara för att det är så himla tråkiga saker som hägrar. Hade någon ringt dig och sagt att hen kommer om tio minuter, gör dig i ordning så åker vi ut. Så hade du fixat det hur lätt som helst. Det är för lite roliga saker som händer i ditt liv just nu. Och så ska det inte vara. Man måste ha kul och känna glädje ofta. Annars så dör man inombords. 
      Du ska ha ett stort tack för att du tar dig tid att svara och kommer med bra svar!
      Du träffar så rätt hela tiden! Tack!

10. Glädje58
      Visa endast
      Mån 15 okt 2012 14:59
      Anonym (Hur?) skrev 2012-10-15 14:52:16 följande:
      Du ska ha ett stort tack för att du tar dig tid att svara och kommer med bra svar!
      Du träffar så rätt hela tiden! Tack!

Jag hjälper mig själv genom att hjälpa dig ts. Jag har lärt mig mycket genom att delta i trådarna Solig

ps
      Jag ringer dig i dag och frågar om du åker med på en biltur och njuter av musiken i bilen Flört 
    11. Anonym (Hur?) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Mån 15 okt 2012 15:04
      Glädje58 skrev 2012-10-15 14:59:46 följande:
      Jag hjälper mig själv genom att hjälpa dig ts. Jag har lärt mig mycket genom att delta i trådarna Solig

ps
      Jag ringer dig i dag och frågar om du åker med på en biltur och njuter av musiken i bilen Flört 
      Det beror på musikstilen så klart

Jag är tyvärr en evig tonåring i min musiksmak och ska jag njuta av den musik jag gillar så blir det till att hänga med tonåringar, max 25åringar och det känns ju lite patetiskt...

Ytterligare en grej då när vi ändå är inne på musik...
      Maken och jag har inte direkt samma musiksmak. Om jag håller på och grejar och har "min" musik på så slår det aldrig fel än att han antingen sänker "min" stereo och sätter på sin musik i något annat rum eller så byter han helt sonika radiokanal eller skiva.
      Ett jävla oskick är vad det är!
      Vet inte hur många gånger jag har sagt till honom, men det hjälper ju inte när man pratar för döva öron.
    12. Glädje58
      Visa endast
      Mån 15 okt 2012 15:10
      Har du spotify?
    13. Glädje58
      Visa endast
      Mån 15 okt 2012 15:14
      Jag brukar reta min bästa vän ibland när vi lyssnar på musik. Säger att det är så kul att hon har samma musiksmak som vi äldre har. Hon är 26... Hon älskar min musiksmak.
    14. Glädje58
      Visa endast
      Mån 15 okt 2012 15:14
      Här finns det lite av vad jag lyssnar på den senaste tiden...

www.familjeliv.se/Forum-25-157/m66171569.html 
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6. 4
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Min vuxna dotter vill inte veta av mig, förtvivlad
    • Hur tröstas barnen på förskolan?
    • Varför äter ni ägg?!
    • Att inte betala för sina barn (resturang)
    • Fråga en ung prostituerad!
    • Hjälp! Min kille fyller snart 30 år, han vill att jag ska ordna en fest men jag får bara ångest!
    • Danska caféer får rätt att avvisa ammande kvinnor
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
    • En fröjd för magen & gommen
  • Mest sedda klippen
    • Elins cover på When I held ya
    • Pizza
    • Hektor och stolen

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm