Sist jag träffade mina svärföräldrar så slutade det med att jag gick och lade mig utan middag eftersom svärmor tidigare på dagen svarade emot mig som värsta tonåringen och tillslut bara snäste av mig och gick sin väg. Jag blev så sårad att jag ville inte äta middag.
Efter avklarad middag valde svärföräldrarna att sitta och attackera min sambo i fyra och en halv timma om mig och mina, som dom tycker, olika "psykologiska" problem. Det mest fruktansvärda i detta är att vår sovrumsdörr stod på glänt, dom visste att jag hörde allt dom sa och dom satt ju bara utanför i allrummet. Det var alltifrån min amning, till mitt behov av att ibland få lite eget utrymme, till att jag var konstig, omogen inte riktigt frisk… Det var det så fruktansvärt kränkande! I sovrummet utmed vårt låg våran dotter på 2 1/2 år. Hörde hon något? Det får jag aldrig veta. I vårt sovrum hade vi vår lilla tjej på 6 måndader. Jag blev helt plötsligt tillbakakastad till min ungdom då jag var lite mobbad. Jag satt där inne och grät, skakade av rädsla och ilska och mådde så fruktansvärt illa. Dom sa gång på gång att jag borde minsann komma ut och försvara och förklara mig…
Dom ifrågasatte mig som person, dom ifrågasatte vår familj och vårt förhållande.
Jag och sambon har gått på familjerådgivning eftersom jag kände att jag var nära att lämna honom eftersom jag inte vill veta av hans föräldar. Han har vid upprepade tillfällen försökt förklara för sina föräldrar hur dom kränkt inte bara mig utan även honom men får bara mothugg.
Vi vet ingen väg ur detta. Jag har gråtit floder. Tiden går och nu är minsta dottern över 1 år. Jag kunde väl aldrig tro att det skulle bli så här när man valde att bilda familj med någon.
Kan nämna att vi är båda i 35-års åldern. Vi bor ca 2,5 timmar från mina svärföräldrar i södra delen av Sverige medan min familj är kvar i norr och det är över 100 mil bort 
Min sambo är yngst av tre bröder. De två andra brödernas fruar gör precis allt som svärföräldrarna ber om och det förvärrar vår situation. Bröderna har också vänt sig mot oss och då framförallt mig pga mamman som alltid involverat bröderna då vi inte gjort som hon velat.
Hon har även pratat skit om mig till släktingar och vänner. Det sista hans mamma sa till mig innan vi lämnade deras hem i somras var "vi har känt xxx i 35 år och här kommer du och tar honom ifrån oss!"
Kan även nämna att jag som person är väldigt rädd för att bli illa omtyckt och försöker alltid hålla god min. Jag är rätt blyg och väldigt konflikträdd - ett perfekt mobbingoffer med andra ord. Dom har vid ett flertal tidigare tillfällen gått över gränsen för vad som är privat och har uppträtt kränkande mot mig.
Någon med liknande erfarenhet som har lyckats lösa situationen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 08:06
Jag ville bara tacka alla för visat stöd och för alla de bra råd ni har gett mig. Även om det sårar mig att en del personer insinuerar att jag skulle ha någon form av psykisk störning så är alla infallsvinklar intressanta och värdefulla. Angående eventuell psykiskt störning så vill jag bara informera att efter att min svärfar har sagt detta om mig, vilket var så otroligt sårande, så har jag förutom pratat med familjerådgivare även träffat psykiatrisköterska. Hon ser inga som helst tecken på psykisk störning på mig. Jag har ju även varit så ledsen över att bli anklagad för detta att jag verkligen har bönbett min sambo, som känner mig bäst, att hjälpa mig om han tror att jag har det. Men min sambo bara skrattar och pussar på mig och säger att han vet ju att hans föräldrar är knepiga och att jag inte ska bry mig. Han menar att hans pappa mest troligt har slängt ur sig detta för att han var arg. För mig är det oerhört svårt att acceptera att en allmänläkare diagnostiserar medlemmar ur familjen på ett sådant oseriöst sätt och känner mindre respekt för honom i hans yrkesroll. Men detta är ju min sambos föräldrar som han älskar och är uppväxt med och vet att detta är deras sätt att vara och därför kan han igonrera det på ett helt annat sätt än mig. Men jag har ju inte den anknytningen till dom och är heller inte van vid den här sortens dynamik inom en familj. Jag har stor respekt för mina föräldrar men de visar även stor respekt för mig, något jag är van vid att man visar medmänniskor överlag. Jag har aldrig träffat på människor som kräver respekt av mig baserat på sitt yrke, speciellt inte då man umgås som nära vänner eller familj, utanför denna/dessa persons/personers arbetstid.
I min ursprungsfamilj kan man bråka och säga ifrån och sedan bli sams igen. Min syster och jag är bästa vänner och vi kan verkligen gräla för att sedan bli som förut igen. Jag tror någonstans att mitt problem med konflikträdsla grundar sig i att jag är väldigt osäker på mig själv och rädd att inte bli omtyckt om jag skulle stå på mig och lämna ut mig. Det är bara med de människor jag älskar och som står mig riktigt nära som jag törs diskutera och bli lite ovänn med. Jag fick ju ett jättebra tips här nere om att gå någon form av terpai där jag ska lära mig konfklikthantering och det är något jag absolut kommer att göra!
Vi människor är ju alla så otroligt olika och uppfattar allting på så olika sätt. Självklart är det bara jag, min sambo och och mina svärföräldrar som vet exakt hur allting gick till den här dagen. Även där skiljer sig säkert våra uppfattningar om vad som hände. Eller varför.
Jag är så otroligt medveten om att mitt beteende med att inte äta min svärmors middag var otroligt barnsligt och med sannolikhet väldigt nedvärderande för min svärmor. Man kan säga att jag i efterhand har förstått att hon förmodligen uppfattade det som någon form av straff mot henne. Vilket absolut inte var min mening! Jag var bara så sårad och arg och rädd för att visa det och därmed hamna i ytterligare en diskussion. Jag är inte stolt över mig själv och hur jag reagerade. Som vissa sagt här; "springa och gömma sig", "sitta och trycka", "sitta och tjura", "bete sig som en drottning". Jag kan förstå att, eftersom vår relation har varit så spänd sedan tidigare, detta förmodligen blev hur mina svärföräldar uppfattade situationen. Men jag tycker fortfarande inte att det berättigar hur dom sedan attackerade min sambo och sade så hemska saker om mig.
Nu är ju inte min svärmor någon tankeläsare men väl en svärmor som jag hade hoppats vill ha ett sunt förhållande till sin svärdotter och ett önskvärt scenario hade kanske varit om svärmor hade knackat på dörren och bett att få prata med mig på tu man hand. Går jag till mig själv så hade jag velat förstå vad som gick fel och försöka rätta till det. Man är ju ändå medveten om att något gått fel under dagen tänker jag. Speciellt efter vår diskussion då hon bara snäste av mig och gick.
Men hon pratar sällan eller aldrig med någon på tu man hand. Hennes man är alltid med som backup. När dom ringer sin son så sitter dom alltid och pratar i var sin lur. Detta är speciellt jobbigt då det är en diskussion, vilket det varit många över åren. Min sambo får aldrig prata utan när svärmor slutar ta svärfar över. Dom hetsar på varandra och jagar upp varandra och när samtalet sedan är slut är min sambo helt överkörd och matt och ingenting är löst...
Vill bara avsluta med en annan infallsvinkel. Min syster som träffat min svärmor vid ett flertal tillfällen genom barndop, kalas mm sa redan tidigt att hon trodde att min svärmor är lite Narcissitiskt lagd.
Återigen. Tack för alla tips och råd.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 08:41
med närmare eftertanke så kändes den sista kommentaren väldigt onödig. Min syster är ingen psykolog. Önskar jag kunde ta bort det där med narcissistiskt lagd. Men ville väl bara förklara att även andra uppfattat min svärmor som knepig.