S jobbar som uska på ett äldreboende. S har haft mycket psykiska bekymmer tidigare i livet och varit intagen på en psykavd flera gånger och haft samma kontaktperson varje gång, vilken S har tyckt mycket bra om...
kontaktpersonen (på psyk) är närmsta anhörig till en vt som flyttar in på den avd där S jobbar. S skulle vara kontaktman för den nya vt, men tycker det blir en märklig situation när h*n inser att det är dennes fd kontaktpersons (på psyk) anhörig som flyttat in... S anser att det är blir bäst att byta kontaktman till den nya vt så att alla parter ska slippa känna att det blir konstigt... Men k-personen på psyk VILL ha S som kontaktperson till sin anhörig eftersom det skulle kännas sååå tryggt för denne eftersom h*N "känner" S... S vet inte hur h*n ska ställa sig till detta...
S chef menar att det är upp till S själv att avgöra, men backar upp oavsett vilket S beslutar sig för....
Hur tänker ni? Är det rätt att S är kontaktperson till den nya vt...? //
Jobbar som uska på ett äldreboende. Hade för ganska många årsedan mycket psykiska problem och var inlagd mycket på en psyk-klinik. Hade alltid samma kontaktperson som jag tyckte mycket om, h*n hjälpte mig mycket!
Vi har fått en ny vårdtagare på min avd, som jag skulle vara kontaktperson till. MEN närmsta anhörig visade sig vara min kontaktperson på psyk... Jag tyckte det skulle bli en konstig situation och bad en kollega att ta över kontaktmannaskapet vilket inte var något problem.
MEN min fd kontaktperson VILL ha kvar mig som k-person, h*n skulle känna stor trygghet i det... Jag har försökt säga att situationen känns en aning märklig vilket jag trodde att k-personen också skulle tycka. Men det gör k-personen inte alls och har personligen bett mig flera gånger nu att ta tillbaka kontaktmannaskapet.... Jag gillar k-personen men är rädd att knepiga situationer kan dyka upp.... Ge mig råd snälla ni! Hur hade ni agerat?? Vill såklart att både k-personen och vårdtagaren skall känna trygghet hos oss men det borde de ju kunna göra även om jag inte är k-person till vårtagaren...? hur hade ni gjort????
Detta är ju ingen anhörig till mig därför är det inte aktuellt att varken vt eller jag byter avd.
Chefen säger att det är upp till mig, h*n backar upp mig oavsett vilket beslut jag än tar... Suck tycker allt känns helknepigt just nu... Hur tänker ni??
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 21:12
Blev lite konstigt här ser jag... Men försök att bortse från den understa delen av detta inlägg... Glömde visst radera...