Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Relationsproblem
  • Tvingades gå från förlossningsavdelningen till BB
Relationsproblem - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Relationsproblem
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Tvingades gå från förlossningsavdelningen till BB

Ons 5 sep 2012 17:30 Läst 30880 gånger Totalt 531 svar
    Anonym
    Visa endast
    I mitten av augusti födde jag min första dotter. 

Var inne på förlossningen i 2h efter att hon kommit. Skulle sedan flyttas till BB. Kom in en sköterska och berättade att vi nu måste lämna avdelningen för det måste städas så andra kunde använda det. OK tänkte vi och började göra oss redo, jag hade SKIT ont där nere, + att jag blev sydd . (sprack från haparanda till ystad). 

Efter 10min kom sköterskan in igen o frågade om vi var redo, JAPP JAPP men har du ingen rullstol undrade jag... Varpå jag fick ett otrevligt svar som "nähäedu, den biten är så kort så det klarar du gå..". Så sköterskan höll i min dotter o jag försökte stödja mig på min sambo, jag kunde verkligen inte gå, jag hade så jävla ont rent ut sagt. O det var inte alls någon kort sträcka. Först från korridoren på förlossningen sedan igenom en dörr igenom väntrummet som är en låångt korridor, åkte massa hiss, sedan skulle vi gå i trappor, jag berättade att jag inte orkade, kan du inte hämta en rullstol, tro ja upprepade flera gånger... "Detta är bara bra för dig" sa hon då o flinade. Det tog minst 15min att gå därifrån för jag inte kunde gå knappt... Det skavde, och det rev i underlivet. 

Visst överreagerar jag väl inte? Resten av den dagen blev jag sängliggande pga av smärtan jag hade...  Ska man anmäla detta eller något? Kände att jag blev otroligt fel bemött, jag var faktiskt nyförlöst...
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1 känsla given:
    Du är inte ensam (1)
    1. «
    2. ‹
    3. 46
    4. 47
    5. 48
    6. 49
    7. 50
    8. 51
    9. 52
    10. ›
    11. »
    1. slemtorsk i din bralla
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 18:58
      Minnie7 skrev 2012-09-07 17:43:03 följande:
      Slemtorsk: Jättebra att du helt litar på sjukvårdspersonalen. Lev gärna i din värld och jag hoppas att du inte behöver uppleva motsatsen.
      Tycker det är synd att du misstror andra bara för att du utgår från hur du själv hade det. Vad är det för inställning att utgå ifrån att människor överdriver. Varför inte helt enkelt välja att tro på patienten. Hoppas inte du jobbar inom vården.

Anonym: Går inte att säga när framfall kan uppkomma men om du sätter dig in i ämnet lite så förstår du att vaginalförlossning är EN bov i dramat.
      framfall är för övrigt inget man får 8 år efter en förlossning som i mitt fall, det får man isf i direkt anslutning till eller ganska snart efter förlossning så nej jag kommer inte få det pga min förra förlossning iaf. De framfall man får av förlossning är dessutom i de allra flesta fall sådanna som återgår- men det spelar kanske ingen roll i sammanhanget. Man får INTE framfall av att gå upp o gå efter en förlossning utan av tryck mot livmodern som uppstår i samband med krystande.

Framfall kan man även få av övervikt, ålder och av genetiska skäl..
    2. LindaEfraim
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 19:29
      Framfall får man för ligamenten som håller uppe livmodern blir förslappade. Precis som när man får häng bröst som gammal!
    3. violatricolor
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 19:31
      Anonym skrev 2012-09-07 17:17:35 följande:

SÄNGLIGGANDE -   NEJ,  det är en missuppfattning!   Eller vilken tidsperiod refererar du till?

Det var hemskt att inte få ha sin baby inne på salen -   barnen föstes ihop i sovsal på nätterna!    Avsikten påstods vara att mammorna behövde sova.   HUR  sover man med bröst sprängfyllda av mjölk?
      Kom de inte med barnen så de fick amma?
    4. Minnie7
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 20:06
      Slemtorsk: Hahaha- nu uttalar du dig om saker du inte riktigt vet något om. Jag drabbades av framfall så jag har läst på ganska duktigt. Framfall kan komma när som helst och vaginal förlossning anses vara en utav orsakerna. Dessutom leder isärsprängning av levatormuskeln ofta till bakre framfall- en skada som inte alltid upptäcks på förlossningen. Tyvärr. Det kan tom "gynläkare" inte dementera. Framfall "kan" gå tillbaka inom 6 månader men alla gör definitivt inte det.
      Gör lite research innan du uttalar dig nästa gång.
    5. slemtorsk i din bralla
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 21:03
      Minnie7 skrev 2012-09-07 20:06:28 följande:
      Slemtorsk: Hahaha- nu uttalar du dig om saker du inte riktigt vet något om. Jag drabbades av framfall så jag har läst på ganska duktigt. Framfall kan komma när som helst och vaginal förlossning anses vara en utav orsakerna. Dessutom leder isärsprängning av levatormuskeln ofta till bakre framfall- en skada som inte alltid upptäcks på förlossningen. Tyvärr. Det kan tom "gynläkare" inte dementera. Framfall "kan" gå tillbaka inom 6 månader men alla gör definitivt inte det.
      Gör lite research innan du uttalar dig nästa gång.
      jag gjorde precis det.. men du vill ha rätt och jag tänker inte slösa mer tid på att leta mer fakta. Jag hittade för övrigt min fakta på vårdguiden men det är väl fel också eftersom det är en källa från vården???

jag har iaf den bestämda uppfattningen att om sjukvårdspersonalen anser att man behöver rullstol så får man det.. sen kan man ju gnälla och tycka synd om sig själv i all evighet men det löser ju inget.

Sen att sköterskan var otrevlig rent allmänt är en annan femma....

Som sagt.. framfall får man INTE av att promenera från förlossning till BB, det kan komma av andra orsaker men som sagt att JAG skulle få det till följd av min förlossning..för åtta år sen.. inte troligt. Sen om jag får det av andra orsaker må det vara hänt men att jag som 39 utan någon genetisk betigning skulle få det spontant är ganska otroligt och får jag det nästa gång jag föder barn så får jag väl lösa det då....Jag kommer inte skylla på förlossningspersonalen iaf om jag skulle få det och påstå att jag fått det för att jag gått från förlossningen,.

6. Minnie7
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 21:07
      LindaEfraim: Du talar om livmoderframfall antar jag. Du vet att det finns en mängd olika? Cystocele, rectocele, enterocele, uretrocele är andra för att nämna några...
    7. Minnie7
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 21:13
      Slemtorsk: tror inte TS hade prevention av framfall i åtanke när hon önskade en rullstol. Snarare att undvika smärta. Ingen här i tråden har väl påstått att hon riskerade det heller pga promenaden?
      Gillar din övertro på vårdpersonal- nästan lite gulligt. Fortsätt med det.

Som en parentes- du skulle alltså inte skylla på förlösande BM heller om hon inte syr ihop dig rätt efter en förlossning och att du pga det får framfall? Det ser både jag och patientskadenämnden iaf som ett direkt misstag i vården...
    8. Minnie7
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 21:15
      Förresten- slemtorsk- du anser alltså att en vårdpersonal bättre än du själv kan begära när du behöver en rullstol??
    9. LindaEfraim
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 21:16
      Minnie7 det hjälper ju inte en som drabbas av framfall vad den heter. Det är ju bara för läkaren för att veta hur framfallet är! Jag har ovarietromboser. Säger inte en lekman någonting men för läkaren säger det betydligt mer!
    10. Anonym
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 21:52
      violatricolor skrev 2012-09-07 19:31:03 följande:
      Kom de inte med barnen så de fick amma?
      NEJ!   Inte i Skövde i mitten av 80-talet.   När jag letat mig fram till  sovsalen  hänvisades jag till en skrubb med en pump jag inte alls kom överens med.    "Vi har redan /precis  gett barnen"   hette det.

(någon på FL  har förklarat för mig att  det var SOCKERVATTEN  de gav barnen!?)
    11. Minnie7
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 22:18
      Linda: Jag syftade till att du påpekade att man fick framfall pga att ligamenten som håller uppe livmodern blir förslappade. Kam ju stämma vid livmoderframfall men knappast i de andra fallen.
    12. Anonym
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 22:37
      Måste säga att jag tycker det är lustigt att det bara verkar vara efter förlossningar som man enligt trådens experter skall upp och knalla pronto. Helt ärligt - ni bekräftar bilden av att det är en stor del kvinnohatare som jobbar på landets ob/gyn avdelningar. 

Jag har genomgått flera operationer (under narkos) och viss skall man upp och röra på sig, men det är så fort man orkar. Dessutom har jag fått smärtlindring för att kunna röra på mig.
      Fel att fråga patienterna hur de mår?
    13. LindaEfraim
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 22:38
      Minnie7
      Och hur hålls allt uppe där nere utan att trilla ur? Något håller uppe dem. Bindväven kanske med ligamenten. Det är en förslappning av bindväven och ligamenten som kan ge både framfall av urinblåsan, ändtarmen och livmodern! Oftast ärlighet som ligger bakom!
    14. LindaEfraim
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 22:46
      www.gynekologen.nu/55/framfall.htm
    15. Anonym
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 22:48
      Anonym skrev 2012-09-07 22:37:26 följande:
      Måste säga att jag tycker det är lustigt att det bara verkar vara efter förlossningar som man enligt trådens experter skall upp och knalla pronto. Helt ärligt - ni bekräftar bilden av att det är en stor del kvinnohatare som jobbar på landets ob/gyn avdelningar. 

Jag har genomgått flera operationer (under narkos) och viss skall man upp och röra på sig, men det är så fort man orkar. Dessutom har jag fått smärtlindring för att kunna röra på mig.
      Fel att fråga patienterna hur de mår?
      Operationer görs väl om möjligt med direkt hemgång samma   dag  numera?  Hörde en gynekolog i Almedalen i somras föreläsa om inkontinensopertioner som görs så  (polikliniskt?).  
    16. mandelblomma
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 22:58
      Anonym skrev 2012-09-07 22:48:38 följande:
      Operationer görs väl om möjligt med direkt hemgång samma   dag  numera?  Hörde en gynekolog i Almedalen i somras föreläsa om inkontinensopertioner som görs så  (polikliniskt?).  
      jo en del operationer är såklart hemgång direkt, men man får i alla fall åka säng till uppvaket och stanna där någon timme innan man far hem.
      Inte låter man ens en patient som fått lokalbedövning gå själv från opsal till uppvak utan det är säng ( rullstol skulle säkert fungera för många, men opklinikerna har bara sängar från avdelningen)
      Sen görs ju massor massor av operationer inneliggande också.
    17. cloudberry79
      Visa endast
      Lör 8 sep 2012 06:10
      En förlossning är ju inte en operation... Här åker självklart de snittade mammorna rullstol ganska länge, men inte de som fött vanligt.
      Sur, grinig och på smällen.
    18. Minnie7
      Visa endast
      Lör 8 sep 2012 06:27
      Linda: tja det är ju en hel del muskler involverade i att hålla våra organ på plats också. Men för att relatera till det du skrev så behöver ju inte nödvändigtvis livmodern åka ner vid framfall. Återigen- jag syftade på att du specifikt nämnde att framfall berodde på att ligamenten som håller upp livmodern blir förslappade. Livmoderframfall är ju tack och lov mindre förekommande.
      Du kan hitta massvis med litteratur och forskning på nätet som hävdar att vaginalförlossning är en stor bidragande orsak. För övrigt förstår jag inte vad diskussionerna ang framfall överhuvudtaget har i den här tråden att göra. Om du eller någon annan vill diskutera det mer så är ni välkomna till tråden för framfall och-/eller slidväggsförsvagning.
    1. «
    2. ‹
    3. 46
    4. 47
    5. 48
    6. 49
    7. 50
    8. 51
    9. 52
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Min dotters vänner ratar maten jag serverar!
    • Kan jag ha detta på mig?
    • Skulle ni anställa en döv person?
    • Hur är folk funtade?
    • Min syster tycker hon är ensamstående varannan vecka
    • Han äter upp mitt godis!!
    • Snälla ni som arbetar på akutmottagningar!
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm