Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Relationsproblem
  • Hur mycket kan man skylla på ADHD? Och hur mycket hjälper medicin? Tacksam för svar!!
Relationsproblem - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Relationsproblem
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Hur mycket kan man skylla på ADHD? Och hur mycket hjälper medicin? Tacksam för svar!!

Ons 5 sep 2012 21:19 Läst 973 gånger Totalt 30 svar
    Anonym (osäker)
    Visa endast
    Som rubriken säger? Hur mycket går att skylla på en diagnos? Som dessutom fåtts i vuxen ålder...
    Mina barns far lämnade mig på absolut sämsta tänkbara sätt i ett minst lika dåligt läge i livet, detta efter flera års dålig relation där han enbart tänkt på sig själv och varit otroligt elak och självupptagen rakt igenom.
    Noll intresse för både barnen och för mig och såhär i efterhand får jag känslan av att han snarare hatat mig och bara sett mig som den som stått i vägen för allt han velat göra för sin egen vinnings skull...Hur som helst, han lämnade för ett år sedan och vill nu komma hem igen, försöka igen. Sedan detta hänt har han diagnositserats med ADHD och ska nu börja medicinera vilket han säger kommer göra honom till en helt annan människa. Under detta år har han legat runt, partat som aldrig förr, struntat i både mig och barn större delen av tiden och nu tycker han att vi självklart ska försöka igen för att han har en diagnos som förklarar tidigare beteendet och som han nu ska få hjälp med.

Hur mycket går att skylla på diagnosen? Och vilken skillnad blir det av medicinerna? Jag är helt tappad och villrådig, jag har varit så ledsen och sviken men ändå kan jag inte släppa tanken av att reparera familjen, få det som aldrig riktigt var... Är jag naiv? Korkad?      
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. Simon 681
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 22:30
      Anonym skrev 2012-09-05 22:17:02 följande:

man är impulsiv också vilket kan göra att man göra dumma saker utan att tänka sig för!

Jovisst, men det är skillnad på vad impulsiva människor gör, det speglar fortfarande personlighetenen. Det är en milsvid skillnad på att impulsköpa 100 rosor på kredit än att gå ut och supa hela natten.
    2. Anonym (Ò.ó)
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 22:33
      Anonym (hur?) skrev 2012-09-05 22:08:58 följande:
      Hur är det att leva med adhd och att leva med en partner som har adhd?
      beror ju helt på personen, min partner har adhd med "drag" av asperger, och den stora skillnaden från tidigare relationer för mig är att jag hela tiden måste vara väldigt drivande på många sätt, påminna och "tjata" om och om och om igen om allt från städning till hygien till ekonomi och så vidare.

det handlar inte om att hen inte vill hjälpa till med de här sakerna, men hen har väldigt lätt att tappa fokus och väldigt svårt att komma igång och göra saker som inte är roligt, och då måste man ju vara där och påminna, vilket jag kan tänka mig kan bli fruktansvärt påfrestande om man inte förstår sig på problematiken, och även om man gör det så kan det ibland vara lite tröttsamt, jag kan ibland bli väldigt less på att höra mig själv tjata på om de här sakerna som en annan mamma, men det är värt det, jag älskar min partner och hen är en helt underbar, intressant person full av fart och liv,  vilket ju är en annan aspekt av adhd, allt med sådanahär diagnoser är ju inte negativt.

jag tror mycket handlar om huruvida personen är medveten om sina svårigheter och är villig att arbeta på dem, finns inte den viljan där hade nog jag inte fixat att ha den här sortens relation.
    3. Anonym (Ò.ó)
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 22:37
      Anonym (osäker) skrev 2012-09-05 22:16:18 följande:
      Aldrig kunnat dela något, aldrig känt mig sedd eller älskad,
      fast det där tror jag är mer personlighet än diagnos, känner inte igen det alls från de personer jag känner med adhd, snarare att de är mer känslomässigt intensiva, på gott och ont.
    4. Anonym (Ò.ó)
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 22:38
      vill bara tillägga att jag med "de" menar de personer med adhd JAG har erfarenhet av, inte personer med adhd överlag, tror som sagt det handlar mycket om personlighet.
    5. Anonym (syster 29)
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 22:43
      min bror fick diagnoonsen adhd vid 18 års ålder
      vi trodde alltså vi som runt om kring honom att vi vara berdda på den dagen då diagnosen skullle bli fastställd
      men men så långt bort vi var.....
      de blev en jätte chock.....
      trött för hela familjen .....
      .....för ju hade ju kämpat så
      för få rätt hjälp
      nu var den kampen över och nu började en ny resa....
      nu behövde ju allt anpssast 
      och  de var ju inte gjort på en kaffe rast

kramar om 
    6. Anonym (osäker) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 09:47
      Anonym (Ò.ó) skrev 2012-09-05 22:37:13 följande:
      fast det där tror jag är mer personlighet än diagnos, känner inte igen det alls från de personer jag känner med adhd, snarare att de är mer känslomässigt intensiva, på gott och ont.

Ja kanske det... Jag tror att det för vår del handat om att han upplevt att jag stått i vägen för hans intressen och istället ställt krav/måsten mm. och att han därför sökt sig bort från mig i alla lägen. Intensiv var han så till vida att han sa att han älskade mig redan andra gången vi träffades, flyttade i princip in på en gång utan att höra efter, plötsligt bara var han där liksom. Han var extremt svartsjuk till en början vilket arbetades bort under år av kämpande med den biten... så han är intensiv men inte på "rätt" sätt, inte på ett sunt sätt.

Det du skriver om att tjata mm är en del av det jag upplever ensamhet i då det ständigt inneburit att jag måste ta ansvar för att saker och ting blir gjorda mm. och för att han alltid är negativt inställd till alls. Eller negativt, men hans första reaktion blir/blev alltid nej när jag föreslog åka och handla, ikea, bada, picknick, whatever och det har jag tolkat som en del i hans problematik med diagnosen, att det mesta är jobbigt... Men jag vet inte, svårt att säga vad som är vad, han kommer från en mycket trasslig barndom också så det spelar säkerligen in massor. 
    7. Anonym (osäker) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 09:49
      Anonym (syster 29) skrev 2012-09-05 22:43:03 följande:
      min bror fick diagnoonsen adhd vid 18 års ålder
      vi trodde alltså vi som runt om kring honom att vi vara berdda på den dagen då diagnosen skullle bli fastställd
      men men så långt bort vi var.....
      de blev en jätte chock.....
      trött för hela familjen .....
      .....för ju hade ju kämpat så
      för få rätt hjälp
      nu var den kampen över och nu började en ny resa....
      nu behövde ju allt anpssast 
      och  de var ju inte gjort på en kaffe rast

kramar om 
      Tror jag förstår hur du menar, att det är nu jobbet börjar fast man tror att man ska kunna andas ut när diagnosen väl är ett faktum? Ja det är verkligen inte lätt... Hoppas det går bra för er, tack för dina ord!
    8. Anonym
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 10:12
      Vi har ju alla en egen personligthet. Vissa har mindre trevliga andra har jättetrevliga. Båda (eller alla) personlighetstyper kan ha ADHD. Om en person med mindre smickrande personlighet har ADHD så blir ju konsekvensen av funktionsnedsättningen desto värre för personen själv samt för omgivningen... 

Ställ dig frågan hur hans personlighet är istället. Är han omtänksam? Ber han om ursäkt? Ställer han upp när det behövs?

För att förklara enkelt: Om du ber en ADHD-person med en "bra" personlighet att hjälpa dig att flytta så tackar personen självklart "ja"! Dock kan den ha glömt bort det eller kommer för sent när det är dags. Personen kommer så misstaget uppdagats, ber om ursäkt och är uppriktigt ledsen över att han/hon är sen och tar sedan flyttledarrollen! 

Personen med den mindre trevliga personligheten har kanske också glömt men reaktionen är inte densamma. Det kanske blir bortförklaringar, ingen ursäkt och när man väl kommer blir det gnäll och liknande...

Förstår du vad jag menar?!

9. Anonym (syster 29)
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 17:11
      exakt ts!!
      du har förstått rätt angåde mitt inlägg
      kram

10. Anonym (osäker) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 22:13
      Anonym skrev 2012-09-06 10:12:05 följande:
      Vi har ju alla en egen personligthet. Vissa har mindre trevliga andra har jättetrevliga. Båda (eller alla) personlighetstyper kan ha ADHD. Om en person med mindre smickrande personlighet har ADHD så blir ju konsekvensen av funktionsnedsättningen desto värre för personen själv samt för omgivningen... 

Ställ dig frågan hur hans personlighet är istället. Är han omtänksam? Ber han om ursäkt? Ställer han upp när det behövs?

För att förklara enkelt: Om du ber en ADHD-person med en "bra" personlighet att hjälpa dig att flytta så tackar personen självklart "ja"! Dock kan den ha glömt bort det eller kommer för sent när det är dags. Personen kommer så misstaget uppdagats, ber om ursäkt och är uppriktigt ledsen över att han/hon är sen och tar sedan flyttledarrollen! 

Personen med den mindre trevliga personligheten har kanske också glömt men reaktionen är inte densamma. Det kanske blir bortförklaringar, ingen ursäkt och när man väl kommer blir det gnäll och liknande...

Förstår du vad jag menar?!

Jag förstår hur du menar och jag håller med dig. Jag kan inte svara på hur mitt ex är, eller, han är inte en elak person egentligen... Han blir ångerfull och väldigt ledsen men det ska mycket till, jag måste bli jätteledsen och snudd på förkrossad för att han t ex ska förstå att han gjort mig ledsen, gråter jag inte så räknas det inte... typ. Han försöker vara omtänksam men ingenting sker av sig själv, när vi träffades sa han inte hej när han kom hem, inte god morgon, inte god natt, inte tack för maten.... Hans familj är likadan alltihopa så väldigt mycket handlar om väldigt dålig uppfostran tror jag, dom (barnen i familjen) har liksom fått härja fritt helt utan gränser nästan. Inte riktigt så illa kanske men inte långt därifrån. Pga den dåliga uppfostran så är det svårt att säga vad som är vad, i deras familj tänker alla bara på sig själv och lyssnar heller inte en sekund på nån annan utan alla bara pratar och den som låter högst vinner skulle man nog kunna säga. 

Jättebra tydliggörande av din poäng och tänkvärt! 
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Min vuxna dotter vill inte veta av mig, förtvivlad
    • Danska caféer får rätt att avvisa ammande kvinnor
    • Att inte betala för sina barn (resturang)
    • "sätter du på kaffe till mig med?"
    • FÅR jag slänga ut honom?
    • Dyrt att sluta 9:an?
    • Fråga en ung prostituerad!
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
    • Mina diktkort
  • Mest sedda klippen
    • Elins cover på When I held ya
    • Pizza
    • Hektor och stolen

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm