Anonym (hur?) skrev 2012-09-05 22:08:58 följande:
Hur är det att leva med adhd och att leva med en partner som har adhd?
beror ju helt på personen, min partner har adhd med "drag" av asperger, och den stora skillnaden från tidigare relationer för mig är att jag hela tiden måste vara väldigt drivande på många sätt, påminna och "tjata" om och om och om igen om allt från städning till hygien till ekonomi och så vidare.
det handlar inte om att hen inte vill hjälpa till med de här sakerna, men hen har väldigt lätt att tappa fokus och väldigt svårt att komma igång och göra saker som inte är roligt, och då måste man ju vara där och påminna, vilket jag kan tänka mig kan bli fruktansvärt påfrestande om man inte förstår sig på problematiken, och även om man gör det så kan det ibland vara lite tröttsamt, jag kan ibland bli väldigt less på att höra mig själv tjata på om de här sakerna som en annan mamma, men det är värt det, jag älskar min partner och hen är en helt underbar, intressant person full av fart och liv, vilket ju är en annan aspekt av adhd, allt med sådanahär diagnoser är ju inte negativt.
jag tror mycket handlar om huruvida personen är medveten om sina svårigheter och är villig att arbeta på dem, finns inte den viljan där hade nog jag inte fixat att ha den här sortens relation.