Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Relationsproblem
  • Varför pratar ni så mycket om barnen?
Relationsproblem - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Relationsproblem
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Varför pratar ni så mycket om barnen?

Tors 4 okt 2012 21:45 Läst 7968 gånger Totalt 225 svar
    Anonym (Barnfi)
    Visa endast
    Ja - som rubriken lyder: Varför pratar ni som har barn så väldigt mycket om dem även med oss som är barnfria och helt ointresserade? Har ni glömt hur megaboring barnprat är för den som själv inte har barn, eller tror ni att just ERT barn är så intressant att även den barnfria måste tycka att det är spännande? Frågan är inte ställd för att mucka gräl, utan för att försöka förstå då jag har varit med om det så många gånger - alltså att folk blir som förbytta när de får barn och verkligen terroriserar en med det ointressanta barnpratet så man inte orkar träffa dem, trots att de före barnet var spännande, smarta och roliga människor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-05 10:29
    Det handlar alltså inte om ATT folk pratar om sina barn utan om HUR MYCKET man pratar om sina barn.

Inte heller handlar det om ifall livet med eller utan barn är "det bästa livet" utan om hur man gör när man träffar varandra som barnförälder och barnfri.
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1 känsla given:
    Tack (1)
    1. «
    2. ‹
    3. 16
    4. 17
    5. 18
    6. 19
    7. 20
    8. 21
    9. 22
    10. ›
    11. »
    1. AnooYoo
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:14
      Anonym skrev 2012-10-07 22:08:41 följande:

Eftersom barn förändrar hela ens liv och värderingar så speglar det vad man pratar om. För den skull behöver man ju inte prata i timtals om barnen. Pratar du aldrig om din ev partner, semester, fritidsintressen, ditt boende, böcker etc?
      Menar du att barn förändrade hela ditt liv och dina värderingar? Om inte, skulle det passa bra med något som styrker dina påståenden nu. 
    2. Anonym (...)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:15
      Just jaett tillägg, hästmänniskor.. många pratar om hästliver hela tiden. Fine, som sagt man pratar om det som händer och det ens liv kretsar runt . Inget konstigt med det.
    3. Anonym (Barnfi) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:15
      Anonym skrev 2012-10-07 22:08:41 följande:

Eftersom barn förändrar hela ens liv och värderingar så speglar det vad man pratar om. För den skull behöver man ju inte prata i timtals om barnen. Pratar du aldrig om din ev partner, semester, fritidsintressen, ditt boende, böcker etc?
      Jag pratar om allt möjligt, men skulle aldrig komma på tanken att prata väldigt mycket om något som är viktigt för mig men ointressant för den jag är tillsammans med på det sätt som somliga föräldrar pratar om de barn som är det viktigaste i DERAS liv, men inte i så många andras.

Det jag stör mig på är inte ATT man pratar om sina barn då och då. Utan HUR MYCKET somliga föräldrar pratar om sina barn, antingen genom att själva prata på eller genom att i varje läge "glida över" på sina barn, och sällan eller aldrig fråga någon annan om något som rör deras liv.

4. Anonym
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:18
      Anonym (...) skrev 2012-10-07 22:15:46 följande:
      Just jaett tillägg, hästmänniskor.. många pratar om hästliver hela tiden. Fine, som sagt man pratar om det som händer och det ens liv kretsar runt . Inget konstigt med det.

Du tycker hästar är tråkigt och tycker då att samtalsämnen om hästar och ridning är trist. Jag hatar heminredning gud vad det är töntigt med människor som pratar badrumsinredningar och tapetmönster hela tiden.
    5. Anonym (...)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:21
      Anonym (Barnfi) skrev 2012-10-07 22:03:20 följande:
      Såklart du gör! Och det gör du rätt i, liksom barnföräldrar gör rätt i att tjata loss om blöjor och tänder och gulliga saker som deras barn sagt när de är med andra som bryr sig. Vore bara skönt om fler kunde begränsa det snacket i andra sammanhang, tex jobbet och tjejmiddagen.

Men alltså vi är väldigt många som har barn påmitt jobb och vi sitter aldrig och pratar blöjor eller inte speciellt mycket annat heller. Någon kommentar ibland. Däremot har vi några som jämt pratar om sin katt. En pratat jämt om sina hästar samt eventuella hästköp. Plus vad som hände i stallet på morgonen.
    6. Anonym (Berit)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:24
      Visst finns det folk som snöar in på allt möjligt men enligt min erfarenhet är det människor som är ganska "insnöade" från början. De som inte pratar om något annat än sina barn (som det strålande exemplet tidigare i tråden) är både kollegor och ytliga bekanta men också nära vänner som man tidigare har haft delade intressen med. Det är ingen som har sagt att det inte är okej att nämna barnen alls, så klart man pratar om sitt vardagsliv, men när personer BARA pratar om barnen och vänder alla samtalsämnen att gälla sina barn har det gått för långt. Nej det är inte ett känsligt ämne för mig som vissa mammor har påstått med hånfullt tonfall i tråden.

Hjärta till alla er förstående mammor i tråden som förstår vad TS efterfrågar!
    7. Anonym (...)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:24
      Anonym skrev 2012-10-07 22:18:17 följande:
      Du tycker hästar är tråkigt och tycker då att samtalsämnen om hästar och ridning är trist. Jag hatar heminredning gud vad det är töntigt med människor som pratar badrumsinredningar och tapetmönster hela tiden.

Precis och jag pratar om sådant jag gillar som säkert vissa tycker är tråkigt ts stör sig på barnprat. Tycker därför att mammor alltid pratar om det. Hon tänker inte på att andra pratar o tjatar om samma saker fast sina saker i samma utsträckning. För det stör hon sig inte på .
    8. Anonym (...)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:29
      Anonym (Berit) skrev 2012-10-07 22:24:12 följande:
      Visst finns det folk som snöar in på allt möjligt men enligt min erfarenhet är det människor som är ganska "insnöade" från början. De som inte pratar om något annat än sina barn (som det strålande exemplet tidigare i tråden) är både kollegor och ytliga bekanta men också nära vänner som man tidigare har haft delade intressen med. Det är ingen som har sagt att det inte är okej att nämna barnen alls, så klart man pratar om sitt vardagsliv, men när personer BARA pratar om barnen och vänder alla samtalsämnen att gälla sina barn har det gått för långt. Nej det är inte ett känsligt ämne för mig som vissa mammor har påstått med hånfullt tonfall i tråden.

till alla er förstående mammor i tråden som förstår vad TS efterfrågar!

Personligen dock förstår jag inte vadts efterfrågar för att jag inte upplevt det i den utsträckning som ts beskriver. Har aldrig pratat så som ts beskriver och varken kollegor eller vänner eller bekanta till mig har gjort det. Så det är svårt att förstå när upplevelserna är så totalt olika.
    9. Anonym (Barnfi) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:31
      Anonym (...) skrev 2012-10-07 22:24:38 följande:

Precis och jag pratar om sådant jag gillar som säkert vissa tycker är tråkigt ts stör sig på barnprat. Tycker därför att mammor alltid pratar om det. Hon tänker inte på att andra pratar o tjatar om samma saker fast sina saker i samma utsträckning. För det stör hon sig inte på .
      Åh? Är du mitt "språkrör" nu? Det behöver du inte alls vara, för jag kan prata för mig själv.

SKULLE jag träffa någon som tjatade om lumpen/träningen/frimärkssamlingen eller hästen i samma utsträckning som alltför många föräldrar pratar om sina barn skulle det säkert irritera mig ungefär lika mycket, men det har jag aldrig varit med om.

10. Anonym (Berit)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:38
      Anonym (...) skrev 2012-10-07 22:29:24 följande:

Personligen dock förstår jag inte vadts efterfrågar för att jag inte upplevt det i den utsträckning som ts beskriver. Har aldrig pratat så som ts beskriver och varken kollegor eller vänner eller bekanta till mig har gjort det. Så det är svårt att förstå när upplevelserna är så totalt olika.
      Nej har du inte upplevt det så är det ju så klart svårt att förstå.
    11. Anonym (...)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:41
      Anonym (Barnfi) skrev 2012-10-07 22:31:41 följande:
      Åh? Är du mitt "språkrör" nu? Det behöver du inte alls vara, för jag kan prata för mig själv.

SKULLE jag träffa någon som tjatade om lumpen/träningen/frimärkssamlingen eller hästen i samma utsträckning som alltför många föräldrar pratar om sina barn skulle det säkert irritera mig ungefär lika mycket, men det har jag aldrig varit med om.

förstår inte iså fall vad för föräldrar du mött. Jag är 35 år..fick mitt första barn vid 19 år. Har inte mött någon som du beskriver hittills i mitt liv. Förutom i mammagrupper på bvc vilket inte är så konstigt. Ditt språkrör? Jag menade eftersom varken jag eller mina närmaste mött någon som du.säger, samt att det finns väldigt många.andra som pratar om samma saker att det är olika man stör sig på.
    12. Anonym (Barnfi) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 22:50
      Anonym (...) skrev 2012-10-07 22:41:09 följande:

förstår inte iså fall vad för föräldrar du mött. Jag är 35 år..fick mitt första barn vid 19 år. Har inte mött någon som du beskriver hittills i mitt liv. Förutom i mammagrupper på bvc vilket inte är så konstigt. Ditt språkrör? Jag menade eftersom varken jag eller mina närmaste mött någon som du.säger, samt att det finns väldigt många.andra som pratar om samma saker att det är olika man stör sig på.
      "Språkrörsliknelsen" apropå att du började uttolka vad som stör mig och varför. Och det vet jag själv bättre.

Jag har under ca 30 år sett väldigt många vänner bli föräldrar. Några har fortsatt fungera socialt även med oss som inte har barn, medan andra pratar oproportionerligt mycket om sina barn. Att du inte sett det som ett problem kan ju ha att göra med att du själv har barn och kanske tycker det är både är ok att du själv pratar om dina barn och intressant när andra föräldrar pratar om sina?

För mig är barnprat ok till en gräns, och den gränsen går vid ungefär halva tiden man umgås. Om en förälder klarar av att prata lite om SIG SJÄLV, inte bara sitt barn, och även frågar lite efter mig i ett samtal är det ett ok samtal. Om barnsnacket tar mer än halva den tid jag tillbringar med en förälder så är det för mycket. 

13. Anonym (...)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 23:01
      Anonym (Barnfi) skrev 2012-10-07 22:50:51 följande:
      "Språkrörsliknelsen" apropå att du började uttolka vad som stör mig och varför. Och det vet jag själv bättre.

Jag har under ca 30 år sett väldigt många vänner bli föräldrar. Några har fortsatt fungera socialt även med oss som inte har barn, medan andra pratar oproportionerligt mycket om sina barn. Att du inte sett det som ett problem kan ju ha att göra med att du själv har barn och kanske tycker det är både är ok att du själv pratar om dina barn och intressant när andra föräldrar pratar om sina?

För mig är barnprat ok till en gräns, och den gränsen går vid ungefär halva tiden man umgås. Om en förälder klarar av att prata lite om SIG SJÄLV, inte bara sitt barn, och även frågar lite efter mig i ett samtal är det ett ok samtal. Om barnsnacket tar mer än halva den tid jag tillbringar med en förälder så är det för mycket. 

Som sagt så har jag inte pratat så mycket om barn eller hört det så jag vet inte hur jag skulle reagera. Utbyter bara någon kommentar ibland. Vad jag menar är att några pratar mycket om barn och några inte som du säger. Precis som att det finns andra utan barn som pratar lika mycket om vad som nu pågår i deras liv. Alla är olika. Eftersom jag nu ( som säkert blivit rätt tydligt) tycket att hästprat är tråkigt så tycker jag att det räcker till en viss gräns trotts att en del av hästägare pratat om det mycket. Precis som du med barnprat.
    14. Anonym
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 23:04
      Anonym (Barnfi) skrev 2012-10-07 22:50:51 följande:

Nu har jag faktiskt tagit upp lite av mina tidigare intressen men självklart har man mycket mindre tid och man vill inte heller lägga så mycket tid på andra saker än sitt barn. Så de flesta av mina nuvarande intressen och semestrar gör jag tillsammans med mitt barn. Men givetvis ska båda parterna få plats i en vänskapsrelation.
    15. Anonym (Barnfi) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Mån 8 okt 2012 12:59
      Ser att någon ställt sig samma fråga som jag och skickat den till Magdalena Ribbing. Tycker det var intressant läsning:

www.dn.se/blogg/etikettfragan/2012/10/05/samt.../#comments 
    1. «
    2. ‹
    3. 16
    4. 17
    5. 18
    6. 19
    7. 20
    8. 21
    9. 22
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Visa tatueringar hos bm och på förlossningen
    • Mitt tillstånd var också AKUT
    • Tatuerade min son
    • Ben and Jerry's
    • Min idiot till granne bygger altan...
    • Han tänder ej på sin feta tjej. Är han ett svin?
    • Hur ser familjerätten på detta? Blir galen snart!!
  • Mest lästa bloggarna
    • Mina diktkort
    • Husmorstips
    • Anna's blogg
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm