Anonym (...) skrev 2012-10-07 22:41:09 följande:
förstår inte iså fall vad för föräldrar du mött. Jag är 35 år..fick mitt första barn vid 19 år. Har inte mött någon som du beskriver hittills i mitt liv. Förutom i mammagrupper på bvc vilket inte är så konstigt. Ditt språkrör? Jag menade eftersom varken jag eller mina närmaste mött någon som du.säger, samt att det finns väldigt många.andra som pratar om samma saker att det är olika man stör sig på.
"Språkrörsliknelsen" apropå att du började uttolka vad som stör mig och varför. Och det vet jag själv bättre.
Jag har under ca 30 år sett väldigt många vänner bli föräldrar. Några har fortsatt fungera socialt även med oss som inte har barn, medan andra pratar oproportionerligt mycket om sina barn. Att du inte sett det som ett problem kan ju ha att göra med att du själv har barn och kanske tycker det är både är ok att du själv pratar om dina barn och intressant när andra föräldrar pratar om sina?
För mig är barnprat ok till en gräns, och den gränsen går vid ungefär halva tiden man umgås. Om en förälder klarar av att prata lite om SIG SJÄLV, inte bara sitt barn, och även frågar lite efter mig i ett samtal är det ett ok samtal. Om barnsnacket tar mer än halva den tid jag tillbringar med en förälder så är det för mycket.