Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Relationsproblem
  • Vi får ALDRIG barnvakt!
Relationsproblem - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Relationsproblem
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Vi får ALDRIG barnvakt!

Sön 7 okt 2012 11:11 Läst 31817 gånger Totalt 562 svar
    Anonym (Vill ha barnvakt)
    Visa endast
    Vi har tre barn som alla är under 6 år gamla. Under hela deras livstid har vi nästan bara fått barnvakt i "nödsituationer" som under förlossning med övriga barn eller om jag eller min man har blivit sjuka eller så. Barnens mormor har tagit dem under några dagar ibland, men det handlar om kanske en gång per halvår och inte mer. Mina systrar har haft dem några timmar under dagtid men aldrig över natten och det räknas liksom inte. 

Mina föräldrar bor bara några mil bort och hans föräldrar bor lite längre bort än så, men inte jättelångt bort. Jag har syskon i närheten som inte har några barn så de borde ha all tid i världen. Men inte då. Vi har aldrig barnvakt och kan aldrig hitta på roliga saker

Är så trött på det här nu! Borde inte mormor, morfar, moster, faster, farmor osv ställa upp för sina barnbarn och vilja umgås med dem?!  
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 50
    4. 51
    5. 52
    6. 53
    7. 54
    8. 55
    9. 56
    10. ›
    11. »
    1. Flaminia
      Visa endast
      Fre 12 okt 2012 21:23
      Anonym skrev 2012-10-12 18:51:40 följande:

Dessutom skulle det födas flera barn om inte det hade varit så svårt med egen tid.
      Konstigt då att de sydeuropeiska länder som i såna här diskussioner brukar framhävas som föredömen när det gäller mor- och farföräldrar som tar hand om barnbarnen har betydligt lägre födelsetal än Sverige.
    2. Anonym (xx)
      Visa endast
      Fre 12 okt 2012 22:13
      Flaminia skrev 2012-10-12 21:23:40 följande:
      Konstigt då att de sydeuropeiska länder som i såna här diskussioner brukar framhävas som föredömen när det gäller mor- och farföräldrar som tar hand om barnbarnen har betydligt lägre födelsetal än Sverige.
      Det beror på andra saker, som avsaknad av bra barnomsorg. 
    3. Anonym
      Visa endast
      Fre 12 okt 2012 22:51
      En ganska vanlig mamma skrev 2012-10-12 19:43:52 följande:
      Ja, men nu är äldsta nästan 6 och yngsta ca 3. Jag tycker det är lättare nu. De sover på nätterna och kan roa sug själv. När de var under 2 år hade jag uppskattat avlastningen mer. När de är 10 har de vän börjat sova his kompisar alt kan vara hemma 2 timmar om ni vill hå och fika själva?!

Ja visst kan de vara ensamma några timmar mitt på dagen till skillnad från äldre barn, men man kan ju inte vara ute sent på kvällarna utan att anlita barnvakt.
    4. Anonym (jomenvisst)
      Visa endast
      Lör 13 okt 2012 03:45
      Anonym skrev 2012-10-12 18:51:40 följande:

Dessutom skulle det födas flera barn om inte det hade varit så svårt med egen tid.

Jaså, så det är farmor/mormors ansvar att det ska födas med barn i världen?? 
      Det är väl ändå föräldrarnas ansvar att ha den tid och ork som behövs för sina barn, är man så trött och besviken och inte tycker att man får tillräckligt med barnvakt när man har ett barn, så skaffar man inte ett och två till.  

Å dessutom, menar du att det skulle vara positivt om det föddes mer barn? Världen är redan överbefolkad, så det är bara bra om folk tänker sig både en och två gånger innan de skaffar fler barn...  Det är knappast för världens välbefinnande människor skaffar många barn, utan enbart för sin egen skull.

5. Anonym (jomenvisst)
      Visa endast
      Lör 13 okt 2012 03:59
      Anonym skrev 2012-10-12 18:45:16 följande:

Självklart skall inte syskon, mor och farföräldrar ställa upp JÄMT och visst kan de säga ifrån om de inte kan.
      Men att vara barnvakt  (om man nu kan använda det uttrycket när det gäller barnbarnen) typ varannan månad eller en gång i månaden tycker inte jag är för mycket begärt av dem.
      Små barn går ju o lägger sig tidigare så det kan vara ganska lättsamt att bara sitta hemma hos dem och titta på tv när barnen somnat typ kl.20.00 och sedan sover de över och kan lägga sig själva när de är trötta.Kan det bli lättsammare?

Att ha tre småbarn en hel helg kan jag förstå är mera påfrestande, men man bjuder oftast igen på någon annan tjänst om någon ställt upp på mig. Tjänster och gentjänster. 

Fast det krävs en enorm gentjänst för att väga upp att någon passat 3 småbarn en hel helg och jag tror sällan att det kommer en sån gentjänst. Det är enormt energikrävande för någon som inte är van.  Så vad skulle du göra som gentjänst till en som passat dina barn under flera dygn?

Jag tycker många småbarnsföräldrar i denna tråd verkar enormt självcentrerade. Man sätter barn till världen, sitt egna fria val och sedan ska man pracka på barnen på andra, som antingen är färdiga med barnuppforstan för länge sen eller syskon som själva gjort valet att inte ha barn..Så blir ni skitsura när folk inte "ställer upp". Hur många här var barnvakt en massa innan ni fick egna barn? 

Om det nu är det lättsammaste som finns att ha småbarn, som du själv skriver, så förstår jag inte varför många verkar så trötta och vill ha egentid. Ni får ju hur mycket tid som helst om de går och lägger sig vid 20 och allt är frid och fröjd. Så då behöver ni ju inte barnvakt?? 

Om en person gärna vill vara barnvakt så är det ju jättebra, men att faktiskt kräva och förvänta?? Självklart blir man mindre sugen att ställa upp då! 
    6. Anonym (jomenvisst)
      Visa endast
      Lör 13 okt 2012 04:21
      Anonym (Vill ha barnvakt) skrev 2012-10-12 09:31:40 följande:
      Om mina föräldrar eller våra syskon ändå bara sitter hemma en fredag eller lördagskväll, varför ska de då inte kunna sitta barnvakt? 

Så så länge man inte ska på krogen så kan man vara barnvakt?

Har ju förstått att du verkar tycka att puben är det ultimata helgkvällen. Men många vill bara ha det lungt, skönt och avslappnande efter en lång arbetsvecka. Å det blir det inte om man är barnvakt. Man kan inte slappna av på samma sätt även om barnen sover hela natten. 

Anonym (Vill ha barnvakt) skrev 2012-10-12 09:49:50 följande:
      De har inga barn = de har massvis med tid tillsammans. Till skillnad från jag och min man
      Nä, och om de valt att inte skaffa barn än/eller överhuvudtaget så finns det väl en anledning till det? Då vill de väl inte så sugna på att passa andras barn heller?  

Jag tror det är din egocentriska attityd kring dig och din familj som gjort att ingen vill passa dina barn, mer än de redan gör.

Du borde va tacksam över att du får såpass med barnvakt, även om det sällan "räknas" som barnvakt enligt dig...      

Var det så otroligt viktigt att få gå på krogen ibland så borde ni ha tänkt på det innan ni utökade barnaskaran... Speciellt då ni var fullt medvetna redan med ettan hur det låg till med barnvaktandet...   

Däremot kan jag hålla med de som ALDRIG får barnvakt, att det kan vara jobbigt att ingen någonsin vill ställa upp. Men det gäller ju inte er eftersom ni har mormor och syskon som ställer upp ibland.      

7. sticksNstones
      Visa endast
      Lör 13 okt 2012 07:07
      Anonym (Vill ha barnvakt) skrev 2012-10-12 09:49:50 följande:
      De har inga barn = de har massvis med tid tillsammans. Till skillnad från jag och min man
      Men skamtar du? Ar inte just den orsaken ratt vanlig till att folk inte skaffar barn overhuvudtaget, de gillar att umgas med varandra och prioriterar varandra? Varfor skulle de da vilja ta hand om nagon annans barn?

Hyr en barnvakt sa ar problemet lost, och sluta forpesta andra med dina avkommor. Vill de inte stalla upp so what? De ar val forlorarna i slutandan som inte traffar sina barnbarn.
    8. sticksNstones
      Visa endast
      Lör 13 okt 2012 07:15
      Anonym (jomenvisst) skrev 2012-10-13 03:59:31 följande:

Fast det krävs en enorm gentjänst för att väga upp att någon passat 3 småbarn en hel helg och jag tror sällan att det kommer en sån gentjänst. Det är enormt energikrävande för någon som inte är van.  Så vad skulle du göra som gentjänst till en som passat dina barn under flera dygn?

Jag tycker många småbarnsföräldrar i denna tråd verkar enormt självcentrerade. Man sätter barn till världen, sitt egna fria val och sedan ska man pracka på barnen på andra, som antingen är färdiga med barnuppforstan för länge sen eller syskon som själva gjort valet att inte ha barn..Så blir ni skitsura när folk inte "ställer upp". Hur många här var barnvakt en massa innan ni fick egna barn? 

Om det nu är det lättsammaste som finns att ha småbarn, som du själv skriver, så förstår jag inte varför många verkar så trötta och vill ha egentid. Ni får ju hur mycket tid som helst om de går och lägger sig vid 20 och allt är frid och fröjd. Så då behöver ni ju inte barnvakt?? 

Om en person gärna vill vara barnvakt så är det ju jättebra, men att faktiskt kräva och förvänta?? Självklart blir man mindre sugen att ställa upp då! 
    9. Flaminia
      Visa endast
      Lör 13 okt 2012 09:34
      Anonym (xx) skrev 2012-10-12 22:13:19 följande:
      Det beror på andra saker, som avsaknad av bra barnomsorg. 
      Ja, jag vet. Jag ville bara påpeka att det inte finns något klart samband mellan barnvaktande mor- och farmödrar och hur många barn det föds.

Anonym (jomenvisst) skrev 2012-10-13 04:21:09 följande:

Så så länge man inte ska på krogen så kan man vara barnvakt?

Har ju förstått att du verkar tycka att puben är det ultimata helgkvällen. Men många vill bara ha det lungt, skönt och avslappnande efter en lång arbetsvecka. Å det blir det inte om man är barnvakt. Man kan inte slappna av på samma sätt även om barnen sover hela natten. 

Nä, och om de valt att inte skaffa barn än/eller överhuvudtaget så finns det väl en anledning till det? Då vill de väl inte så sugna på att passa andras barn heller?  

Jag tror det är din egocentriska attityd kring dig och din familj som gjort att ingen vill passa dina barn, mer än de redan gör.

Du borde va tacksam över att du får såpass med barnvakt, även om det sällan "räknas" som barnvakt enligt dig...      

Var det så otroligt viktigt att få gå på krogen ibland så borde ni ha tänkt på det innan ni utökade barnaskaran... Speciellt då ni var fullt medvetna redan med ettan hur det låg till med barnvaktandet...   

Däremot kan jag hålla med de som ALDRIG får barnvakt, att det kan vara jobbigt att ingen någonsin vill ställa upp. Men det gäller ju inte er eftersom ni har mormor och syskon som ställer upp ibland.      

Det är precis det här jag vill få fram. Visst ska man ställa upp för sina närmaste, men det får aldrig bli så att man tar hjälpen för given och kräver att andra helt ska anpassa sin tillvaro efter ens val i livet. 

Jag kan ta ett exempel för att ytterligare åskådliggöra vad jag menar: när min man och jag flyttade till vår nya lägenhet fick vi hjälp med flytten av några kompisar. Det var dock inget vi tog för givet och om de inte hade kunnat ställa upp just då hade vi fått fixa det på något annat sätt. Vi såg också till att kompensera dem som hjälpt oss genom att bjuda dem på olika saker. Vi krävde inte heller hjälp med renoveringen eller med att sy upp gardinerna, även om vi har folk i släkten och bekantskapskretsen som kan sånt, utan vi valde att betala för de tjänsterna (det ska tilläggas att ingen av oss har vare sig föräldrar eller syskon som bor i närheten). 

10. Anonym
      Visa endast
      Lör 13 okt 2012 13:27
      Anonym (jomenvisst) skrev 2012-10-13 03:59:31 följande:

Alltså, du verkar inte förstå dig på oss föräldrar eftersom ni/du beskriver att vi föräldrar skulle vara egocentriska. 
      Jag har två barn som nu snart är i tonåren ( ett år mellan dem ) och jag har ALDRIG haft barnvak förens NU.
      Önskar att jag fick det när barnen var mindre eftersom deras far inte kunde hjälpa mig heller. Var i stort sett ensam med dem. Kommer ihåg hur det var och skulle gärna sitta barnvakt till småbarn när jag vet hur mycket det betyder.
      Har varit barnvakt åt mina vänners småbarn och de kan ställa upp på barnvakt till mina barn som inte är så krävande just nu. När de sitter barnvakt hos mig finns de mest till hands om mina barn skulle vilja någonting (nästan som sällskapsdam) de kan surfa, titta på tv eller bara vara där.
      Måste ekänna att jag har mera jobbigt när jag är barnvakt åt hennes ungar eftersom de är under tre år.
      jag gör det mera än gärna eftersom hon har fixat jobb till mig som jag stormtrivs med.
      Snacka om gentjänst!     

Om småbarn går och lägger sig vid kl.20.00 behöver de väll verkligen barnvakt om de vill gå ut på bio eller restaurang? Förstår inte hur du menar med att man inte behöver barnvakt när barnen lagt sig.   
    1. «
    2. ‹
    3. 50
    4. 51
    5. 52
    6. 53
    7. 54
    8. 55
    9. 56
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Polisens agerande och övervåld i Husby
    • Muslim vägrar ta kvinnlig chef i hand - muslimen får skadestånd, kvinnan får skriftlig varning
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • LVU = fängelse för barn!
    • Varför skaffa barn med ett "svin"
    • Dottern ledsen på sin födelsedag :-(
    • Att bli kallad för svennebanan..
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Tjäna enkla snabba pengar!!!
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm