Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Relationsproblem
  • Min syster är barnslig och arg, vad göra ?
Relationsproblem - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Relationsproblem
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Min syster är barnslig och arg, vad göra ?

Sön 14 okt 2012 14:37 Läst 56932 gånger Totalt 526 svar
    Anonym
    Visa endast
    Eftersom att frågan kommer att komma upp börjar jag med att jag är 23 och min syster är 28.

Nu är det så att min syster har varit arg på mig i två veckor över en jättebarnslig sak.

Jag och min sambo var på hennes bröllop och tänkte överraska alla med att gå ut med en förlovning.
    Jag höll tal vid middagsbordet och avslutade med " och så skulle jag vilja komma med en liten överraskning eller två kanske, den första är att som ni ser dricker jag inte vin här för vi ska nämligen bli 3 i mars"
    Då reste sig min sambo upp, tog fram ringarna och vi trädde på dom, vi fick applåder, sen satte vi oss och kvällen fortsatte.
    Efter middagen så var det många som självklart kom fram för att säga Grattis, och jag såg hela kvällen hur min syster blängde på mig, men när jag pratade med henne så svarade hon neutralt.

Dagen därpå smsade hon mig och skrev " hur fan kunde du?"
    Jag svarade och frågade vad hon menar och hon är alltså sur för att jag "tog hennes dag" och gjorde till min.
    Hur barnsligt är inte det ?
    Hon har inte pratat med mig på två veckor ?

Jag vet även att min syster och hennes man försöker få barn , men dom har försökt mindre än ett halvår så jag trampade ju inte på en tå , vi har försökt längre.

Hur ska jag få henne att sluta vara sur ?
    Det är ju ingen big deal som borde förstöra familjerelationerna 

(OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    3 känslor givna:
    Wow (1) Kul (1) Kram (1)
    1. «
    2. ‹
    3. 46
    4. 47
    5. 48
    6. 49
    7. 50
    8. 51
    9. 52
    10. ›
    11. »
    1. molly50
      Visa endast
      Mån 22 okt 2012 23:46
      Jellybeanbaby skrev 2012-10-22 16:18:28 följande:

Skrattande Hoppas TS kommer tillbaks i alla fall.

Ja,det hoppas jag med. Och jag hoppas att hon kommer att berätta att hon har bett sin syster om ursäkt och att hon har insett sitt misstag.
      Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
    2. Anonym (Trådstartaren)
      Visa endast
      Tis 23 okt 2012 14:59
      Lingonflickan skrev 2012-10-22 21:22:10 följande:
      TS svarar inte... hmmm....

hoppas hon bett sin syster om förlåtelse på sina bara knän. 
      nej det gjorde jag inte men hon är inte sur längre.
    3. Lingonflickan
      Visa endast
      Tis 23 okt 2012 15:02
      Anonym skrev 2012-10-23 14:59:01 följande:

Jag hoppas att du fattat vidden av hur dumt Du betett dig. Varför tog du inte hela citatet??
      Puss!!
    4. molly50
      Visa endast
      Tis 23 okt 2012 16:33

Du borde ändå be om ursäkt. Det du gjorde var direkt ojuste,och om du inser det själv så borde du faktiskt be om förlåtelse. Även om hon inte längre är sur.
    5. Jellybeanbaby
      Visa endast
      Tis 23 okt 2012 17:34
      Ts,  det var direkt rå-egoistiskt. Bröllopet var deras stora dag.Så plötsligt ändrar du spotlighten till dig och fästmannen och gör det till ER stora dag.

TS, vad tänkte du med? Och hur fick du killen att ställa upp på detta spektakel?

Jag vill helt ärligt veta.
    6. Loriyana
      Visa endast
      Tis 23 okt 2012 17:37

Hoppas du är tacksam över att ha en sådan snäll och förlåtande syster!
    7. sötäpplet
      Visa endast
      Tis 23 okt 2012 18:14
      Din syster har uppenbart ett mycket stort hjärta.
    8. EnAnonumius
      Visa endast
      Tors 25 okt 2012 08:37
      Jellybeanbaby skrev 2012-10-22 13:58:38 följande:
      För det första: Jag är verkligen ingen tonåring!

För det andra: Vad trodde du det innebar, när du fick en förlovningsring?
      Ingen som har hävdat att du är en tonåring. Så varför försvara du dig mot något jag (eller någon annan) aldrig anklagat dig för att vara? Det enda jag sa var att jag gillade sextiotalist analogi. Det är inte samma sak som att sitta och anklaga någonb för att vara tonåring.

Det har jag redan förklarat för dig.
      Till och med berättat om grunderna för vad den sidotraditionen kommer i från med synsättet med att ha förlovning utan förpliktelser eller att  INTE FÖRKNIPPA det med frieri.
      Det är knappast mina problem att du sitter och avfärdar detta med ett barnsligt "nu är du ute och cyklar" till mig.

Eller som en sextiotalist så klockrent uttryckte det: "Ibland känns det som hemma, där tonåringen skall förklara för oss vuxna hur vi skall leva vårt liv. "
      Att sitta och säga "känn som" är inte samma sak som att hävda att någon är tonåring.

Sedan varför har du förutfattade meningar om hur min förlovning gick till? Varför väljer DU att utgå från att jag fick en förlovningsring när du ställde frågan?

Ingår det inte i din tankevärd att det kan vara kvinna som tar initiativet och frågar killen "skall vi förlova oss" och att man kör med en annan tolkning som har rötter från 1858 som finns som parallell tradition till den s.k "klassiska traditionen"?
      (Den sista motfrågan är samtidigt svaret på DIN fråga)

Jag citera sextiotalist som avslut med ett klockrent stycke i från hennes text.
      Sextiotalist citerar stycke från inlägg #493:

"Dvs det finns och kommer alltid finnas många som inte lägger in tolkningen förlovning i att man har bestämt sig för att gifta sig. Vi gamlingar har precis lika rätt att bibehålla vår tolkning och leva efter den, vi däremot hindrar inte de yngre att köra sin tolkning."

Klara DU av att leva med att vi s.k "gamlingar" (Jag är sjuttiotalist) kan få lov att behålla vårt synsätt. Eller skall du fara fram som en banhund och skälla "man kan inte lära gamla hundar att sitta"?

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
    9. smurfelina76
      Visa endast
      Tors 25 okt 2012 08:42
      EnAnonumius skrev 2012-10-25 08:37:45 följande:
      Ingen som har hävdat att du är en tonåring. Så varför försvara du dig mot något jag (eller någon annan) aldrig anklagat dig för att vara? Det enda jag sa var att jag gillade sextiotalist analogi. Det är inte samma sak som att sitta och anklaga någonb för att vara tonåring.

Till och med berättat om grunderna för vad den sidotraditionen kommer i från med synsättet med att ha förlovning utan förpliktelser eller att  INTE FÖRKNIPPA det med frieri.
      Det är knappast mina problem att du sitter och avfärdar detta med ett barnsligt "nu är du ute och cyklar" till mig.

Eller som en sextiotalist så klockrent uttryckte det: "Ibland känns det som hemma, där tonåringen skall förklara för oss vuxna hur vi skall leva vårt liv. "
      Att sitta och säga "känn som" är inte samma sak som att hävda att någon är tonåring.

Sedan varför har du förutfattade meningar om hur min förlovning gick till? Varför väljer DU att utgå från att jag fick en förlovningsring när du ställde frågan?

Ingår det inte i din tankevärd att det kan vara kvinna som tar initiativet och frågar killen "skall vi förlova oss" och att man kör med en annan tolkning som har rötter från 1858 som finns som parallell tradition till den s.k "klassiska traditionen"?

"Dvs det finns och kommer alltid finnas många som inte lägger in tolkningen förlovning i att man har bestämt sig för att gifta sig. Vi gamlingar har precis lika rätt att bibehålla vår tolkning och leva efter den, vi däremot hindrar inte de yngre att köra sin tolkning."

Klara DU av att leva med att vi s.k "gamlingar" (Jag är sjuttiotalist) kan få lov att behålla vårt synsätt. Eller skall du fara fram som en banhund och skälla "man kan inte lära gamla hundar att sitta"?

10. molly50
      Visa endast
      Tors 25 okt 2012 10:03
      EnAnonumius skrev 2012-10-25 08:37:45 följande:

Kan ni inte bara lägga ner den här diskussionen om förlovningens betydelse. Ni lär ändå inte komma någonvart med det. Ska ni fortsätta så kanske ni kan skapa en egen tråd om det.
    11. EnAnonumius
      Visa endast
      Tors 25 okt 2012 15:35
      molly50 skrev 2012-10-25 10:03:06 följande:
      Kan ni inte bara lägga ner den här diskussionen om förlovningens betydelse. Ni lär ändå inte komma någonvart med det. Ska ni fortsätta så kanske ni kan skapa en egen tråd om det.
      Varför citera du MIG och säger "NI"? Jag tänker inte ensamt ta ansvar för denna diskussion som uppstått.

Jag har rätt att få svar på frågor som är ställda till mig. Ja jag vet att detta är LITE OT.

Dock så gillar jag inte när folk kommer och gapar på mig att man måste utgå från ett visst sätt bara för att h*n anser att det är "det SKALL vara det enda rätta sättet", och vägra att ta till sig riktiga fakta (när den presenteras) över att det finns två giltiga traditioner i Sverige och ingen av dem är fel, och bli anklagad för saker jag aldrig påstått och även har förutfattade meningar om hur min förlovning gick till vilket framgår tydligt i dennes fråga till mig.

Så jag har lagt ned denna diskussionen efter mitt svar till "Jellybeanbaby".
      Vägrar h*n att acceptera att det finns två traditioner och båda är lika rätt i detta land, så får det stå för henne/honom. 
      Jag hoppas att på att personen i fråga är vuxen nog och lägger av att hålla det emot mig och de andra som inte vill leva efter det h*n anser "skall vara det enda rätta" synsättet kring förlovning.

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
    12. Jellybeanbaby
      Visa endast
      Tors 25 okt 2012 19:56
      Anser fortfarande att det finns en RÄTT tolkning av förlovning. Sen är jag naturligtvis öppen för att folk tar denna ursprungliga sed och lägger till sina egna värderingar och sina egna "regler" för den. Visst, visst. Men jag har inte fel när jag säger att det finns EN ursprunglig (enligt mig RÄTT) tolkning av förlovning.

Men nu lägger jag ner den diskussionen.
    13. molly50
      Visa endast
      Tors 25 okt 2012 22:48
      EnAnonumius skrev 2012-10-25 15:35:53 följande:
      Varför citera du MIG och säger "NI"? Jag tänker inte ensamt ta ansvar för denna diskussion som uppstått.

Jag har rätt att få svar på frågor som är ställda till mig. Ja jag vet att detta är LITE OT.

Dock så gillar jag inte när folk kommer och gapar på mig att man måste utgå från ett visst sätt bara för att h*n anser att det är "det SKALL vara det enda rätta sättet", och vägra att ta till sig riktiga fakta (när den presenteras) över att det finns två giltiga traditioner i Sverige och ingen av dem är fel, och bli anklagad för saker jag aldrig påstått och även har förutfattade meningar om hur min förlovning gick till vilket framgår tydligt i dennes fråga till mig.

Så jag har lagt ned denna diskussionen efter mitt svar till "Jellybeanbaby".
      Vägrar h*n att acceptera att det finns två traditioner och båda är lika rätt i detta land, så får det stå för henne/honom. 
      Jag hoppas att på att personen i fråga är vuxen nog och lägger av att hålla det emot mig och de andra som inte vill leva efter det h*n anser "skall vara det enda rätta" synsättet kring förlovning.

Jag har försökt att kommentera det här tidigare i tråden utan att få svar.
      Därför citerade jag dig nu. Det är inget personligt alls. Det är riktat till alla er som diskuterar det här.
      Det bli lite jobbigt att sitta och scrolla förbi en massa OT-inlägg som inte har med trådens ämne att göra.   
    14. Anonym (Jag var där)
      Visa endast
      Tors 25 okt 2012 23:25
      Anonym skrev 2012-10-22 13:14:51 följande:
      Ge dej, du känner inte våran familj alls.
      Det gör jag visst. Försök inte att ursäkta dig för att jag VEt att du ljuger.
    15. Jellybeanbaby
      Visa endast
      Tors 25 okt 2012 23:50
      Om du bara heter Anonym läser jag inte vad du skriver.
    1. «
    2. ‹
    3. 46
    4. 47
    5. 48
    6. 49
    7. 50
    8. 51
    9. 52
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Mitt ex är MT för grov misshandel av min dotter, hjälp!
    • hur födela rummen?
    • Hur tänker ni som lämnar barn långa dagar och kör runt med dyr bil på lån och stort dyrt hus???
    • Nutrilett smoothie till en 2åring?
    • Hur tröstas barnen på förskolan?
    • Varför äter ni ägg?!
    • Hjälp! Min kille fyller snart 30 år, han vill att jag ska ordna en fest men jag får bara ångest!
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
    • Mina diktkort
  • Mest sedda klippen
    • Pizza
    • Hektor och stolen

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm