Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Relationsproblem
  • är det nånsin ok att slänga ur sig "dra åt helvete" ?
Relationsproblem - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Relationsproblem
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

är det nånsin ok att slänga ur sig "dra åt helvete" ?

Tis 23 okt 2012 20:45 Läst 699 gånger Totalt 12 svar
    Anonym
    Visa endast

Känner mig så förvirrad.

Igårkväll kände jag mig som världens lyckligaste kvinna som får vara sambo och förlovad med den man jag älskar, pappan till min dotter. Vi har haft det lite jobbigt på många plan en tid, men börjar nu äntligen få det lite bättre (tycker vi båda) och är nästan som nykära.

(min sambo gick in i väggen för ett tag sen och har mått väldigt dåligt. till historien kanske jag ska tillägga att han haft problem med humöret typ hela livet, men fått medicin för det - så han har lite kort stubin ibland...)

Idag blev det plötsligt tjafs om nån skitsak när vi skulle laga middag. vi var båda trötta o lite lättirriterade tror jag. inget långt bråk alls, eller "djupt" eller  vad man ska säga. Så slänger han ur sig "du kan dra åt helvete" och går o sätter sig framför datorn. Jag bara gapar. Vad kom DET ifrån???

Nog för att vi är olika, men JAG tycker då att det inte finns nån endaste gång NÅNSIN (vad man än bråkat om) att be den andra dra åt helvete? Den personen man älskar, och ska dela resten av sitt liv med. Nej, det finns inte i min värld. Mycket kan man "slänga ur sig" om man blir irriterad.....men "dra åt helvete" ???????

Nej usch, det sved otroligt.

Sambon har bett om ursäkt både via sms och rakt till mig nu efteråt. Men jag har väldigt svårt att bara svälja det och förlåta. Mycket kan jag ta - men är det NÅNSIN ok att slänga ur sig "dra åt helvete" till personen man älskar?!?

(OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4.  
    5.  
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. Marina80
      Visa endast
      Tis 23 okt 2012 21:00
      Har han bett om ursäkt och verkar ångerfull och han förstår hur ledsen du blev så tycker jag att det kanske är läge att glömma och förlåta. Självklart får det inte bli en vana.

Senast jag använde det var när jag fick reda på att mitt ex hade varit otrogen mot mig under ett helt år.

Jag själv kan också ta till elaka ord när dom andra orden tryter. Tex just om man tjafsar med någon och den andre personen vänder allt man säger till något helt annat. Detta beteende var värre när jag var yngre. Nu är jag äldre, visare (?), har större tålamod, mer överseende och mer erfarenhet. Det gör att det ploppar ut bra färre grodor än när jag var ung.
    2. Anonym (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 07:45
      Marina80 skrev 2012-10-23 21:00:18 följande:
      Har han bett om ursäkt och verkar ångerfull och han förstår hur ledsen du blev så tycker jag att det kanske är läge att glömma och förlåta. Självklart får det inte bli en vana.

Senast jag använde det var när jag fick reda på att mitt ex hade varit otrogen mot mig under ett helt år.

Jag själv kan också ta till elaka ord när dom andra orden tryter. Tex just om man tjafsar med någon och den andre personen vänder allt man säger till något helt annat. Detta beteende var värre när jag var yngre. Nu är jag äldre, visare (?), har större tålamod, mer överseende och mer erfarenhet. Det gör att det ploppar ut bra färre grodor än när jag var ung.

Ja, resten av kvällen pratade han inte med mig alls. Så jag vet inte.... var det för att skämdes? Eller ville han fortfarande att jag skulle dra åt helvete?

När han precis sagt detta och jag började klä mig för att dra tyckte han förövrigt att jag var löjlig. Men han sa ju att jag skulle dra åt helvete, så vad menade han då tänker jag om inte att jag skulle dra? Man får väl stå för sina ord som vuxna människor....

Att man som du slänger ur sig detta till ett ex som varit otrogen är väl då kanske enda gången jag tycker detta kan vara befogat. Men då blev ju denna just ett EX till dig efter detta... ?
    3. Marina80
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 08:10
      Nu försöker jag inte ursäkta honom på något sätt men många kvinnor är väldigt verbala och kan lätt trycka ner en man i en konversation. Är man då arg så är det lättare att vräka ur sig saker bara för att göra den andra illa. 

Har nog slängt ur mig både det ena och det andra till mitt ex. Att han skulle dra åt helvete var nog det snällaste........Skrattande. Att jag sa så var för att jag blev så otroligt arg så jag visste inte vad jag skulle säga. Just ilska är något man skall akta sig för när man diskuterar något. Det är såååå lätt att man säger saker man inte menar. Många gånger är det bättre att gå därifrån och lugna sig lite först. Men det har tagit tid för mig att lära sig. Jag har också temperament och kort stubin men däremot är jag inte långsint det går fort över.

Så det är absolut respektlöst av din sambo att säga så men jag kan förstå varför något sådant slank uy.

Det som jag tycker är viktigt är hur han hanterar det sen. Han är ju inte mer än en människa och kan göra fel som alla vi andra. Men hur hanterar han detta misstag och vad gör han för att förhindra att det händer igen? 
    4. Regnig måndag
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 08:15
      Ja, jag tycker att det finns såna lägen men då ska det vara extremt eftersom man ska mena det man säger och inte säga saker bara för att såra.

I det här tycker jag ni gör fel lika mycket bägge två och det gemensamma är att ni inte kommunicerar med varandra. Han sårar och tiger och du tiger och pratar här. Allt för att slippa prata med varandra?
      Jag tycker aldrig man ska glömma och förlåta utan att prata, förstå, inse och sedan förlåta.

Så jag tycker mao att du ska sätta dig ner och fråga var det kom ifrån så att han kan svara själv istället för att vi ska berätta att han var en skitstövel för det hjälper knappast dig.
      Jag har inte betalt för att vara snäll!
    5. Queenie70
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 09:15
      Javisst. Det är helt adekvat ibland.
    6. EnGladPingvin
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 09:25
      Nej, det är inte ok. Jag gjorde klart för min sambo tidigt i vårt förhållande att jag aldrig kommer acceptera att leva i ett förhållande där man svär åt varandra eller säger kränkande saker oavsett hur arg man än är. Det hände någon enstaka gång att han kläckte ur sig något sådant, men han insåg snabbt att ville han behålla mig skulle han inte göra om det.
    7. Anonym (mänsklig)
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 10:37

Känslor är väl känslor , ibland är man glad och säger glada saker ibland är man ledsen , ibland är man arg och säger dumma saker man senare ångrar , så länge man kan reda ut saker mellan varandra och inte går omkring och surar i evigheter över varandras misstag så tror jag det ordnar sig , tror tom det är nyttigt att ventilera ilska och frustration än att hålla det inom sig.

Personligen lever jag hellre med en livs levande människa med känslor , positiva och negativa än med ett känslokallt lik med en fin fasad.

8. Anonym (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 11:00
      Regnig måndag skrev 2012-10-24 08:15:43 följande:
      Ja, jag tycker att det finns såna lägen men då ska det vara extremt eftersom man ska mena det man säger och inte säga saker bara för att såra.

I det här tycker jag ni gör fel lika mycket bägge två och det gemensamma är att ni inte kommunicerar med varandra. Han sårar och tiger och du tiger och pratar här. Allt för att slippa prata med varandra?
      Jag tycker aldrig man ska glömma och förlåta utan att prata, förstå, inse och sedan förlåta.

Så jag tycker mao att du ska sätta dig ner och fråga var det kom ifrån så att han kan svara själv istället för att vi ska berätta att han var en skitstövel för det hjälper knappast dig.

Jag är inte ute efter att nån ska berätta att han är en skitstövel. Jag är ute efter en generell åsikt.

När jag frågar honom varför han sagt det här och svaret blir "jag vet inte", ja - då söker jag gärna svar från andra håll också. Är det ok att slänga ur sig sånt här, eller är det bara jag som är känslig och "tar allt för bokstavligt" ?
    9. Anonym (GG)
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 11:17
      Det är klart att det inte är ok, men nog gör och säger väl de flesta människor saker som inte är ok? Vi är som sagt inga maskiner. "Dra åt helvete" är dessutom på nåt sätt ett "standard-kraftuttryck" som inget betyder, eller det betyder liksom bara att den som säger det är jäkligt irriterad på mottagaren för tillfället. Somliga behöver rätt mycket för att komma dithän i ilska, andra har det närmre ytan. Det är väl betydligt värre att bli personligt angripen, att den andre söker efter ens svaga punkt och skjuter.

Det betyder inte att jag tycker det är ok att man håller på och använder så hårt tonläge mot varandra stup i kvarten. Men f*n vet om det är bättre att ständigt flina upp sig, yak.

Så ja, jag tycker faktiskt att du överreagerar. Särskilt som han ju bad om ursäkt.
    10. EnGladPingvin
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 11:26
      Ts, jag tycker du ska ställa frågan till dig själv. Är det ok för dig? Vill du leva i en relation där man när man bråkar kan slänga ur sig sådana saker? Om inte, tala om det för honom och berätta hur det får dig att känna.

Jag tillhör de som anser att man kan visa känslor utan att kränka och säga elaka saker samt att man inte ska säga saker man inte kan stå för i efterhand. Ilska är inte en ursäkt för att kunna slänga ur sig vad som helst och medvetet såra eller kränka den man älskar.
    11. Anonym (GG)
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 11:52
      EnGladPingvin skrev 2012-10-24 11:26:56 följande:
      Ilska är inte en ursäkt för att kunna slänga ur sig vad som helst och medvetet såra eller kränka den man älskar.
      Nej, absolut inte. Man kan också säga att små motgångar inte är en ursäkt för ilska öht.

Men jag tillhör dem som inser att människor tyvärr inte är ofelbara, även om våra brister kanske ser lite olika ut. Leva och låta leva, liksom. Lite space.
    12. Regnig måndag
      Visa endast
      Ons 24 okt 2012 14:24
      Anonym skrev 2012-10-24 11:00:18 följande:

Jag är inte ute efter att nån ska berätta att han är en skitstövel. Jag är ute efter en generell åsikt.

När jag frågar honom varför han sagt det här och svaret blir "jag vet inte", ja - då söker jag gärna svar från andra håll också. Är det ok att slänga ur sig sånt här, eller är det bara jag som är känslig och "tar allt för bokstavligt" ?

Som du ser varierar svaren mellan personerna. Så egentligen spelar det ingen roll vad andra tänker utan du och han.
      Känns det inte ok för dig så är det inte det, jag anser att det inte har alls med överkänslighet att göra utan olika sätt att resonera.
      Jag har inte betalt för att vara snäll!
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4.  
    5.  
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Hur tänker ni som lämnar barn långa dagar och kör runt med dyr bil på lån och stort dyrt hus???
    • Mitt ex är MT för grov misshandel av min dotter, hjälp!
    • hur födela rummen?
    • Hur tröstas barnen på förskolan?
    • Nutrilett smoothie till en 2åring?
    • Varför äter ni ägg?!
    • Hjälp! Min kille fyller snart 30 år, han vill att jag ska ordna en fest men jag får bara ångest!
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Från cup till dl
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Mina diktkort
  • Mest sedda klippen
    • Pizza
    • Hektor och stolen

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm