Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Relationsproblem
  • dottern rymmde från förskolan och ska nu straffas är det ok?
Relationsproblem - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Relationsproblem
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

dottern rymmde från förskolan och ska nu straffas är det ok?

Fre 26 okt 2012 08:24 Läst 30085 gånger Totalt 346 svar
    Anonym
    Visa endast
    igår ringer skolan mig och säger att min 6åriga dotter rymmt, att det tog den 35 min innan dom hittat henne och egentligen efter 30min så ska polisen kontaktas,

hon svarade inte då dom ropade på henne,

fröken sa att hon inte sagt vad som hänt och verkade inte förstå allvaret i det hela?
    att nu på rasterna ska hon få gå och hålla en fröken i hand.

alltså ej leka fritt på skolgården

får man verkligen straffa ett barn på detta vis, jag anser att om hon ska hålla fröken i hand kan hon senare bli mobbad.

denna fröken liknar häxan surtant i allmänhet väldigt gnällig o pipig röst passa inte alls som förskolefröken.

då dottern kom hem gick vi till sovrummet och stängde in oss, prtatade lugnt med henne och först ville hon inget säga men efter ett bra tag kom det fram att hon blivit arg och därför gått iväg,

fröken sa dom gett henne utskällning, inte konstigt att barnet ej våga säga vad som va fel.

hade dom oxså gett henne 15min så hade hon pratat.

så lessen och upprörd så jag vet inte om man ska kontakta rektorn el vad????                         

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-26 08:29
    måste förtydliga det gäller förskoleklass alltså ej dagis
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 28
    4. 29
    5. 30
    6. 31
    7. 32
    8. 33
    9. 34
    10. ›
    11. »
    1. Anonym
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 18:08
      Så länge hon inte förstår att man inte får springa iväg får hon vara med fröken. Ska personalen behöva leta efter din dotter flera ggr, tycker du?
    2. Anonym
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 18:13
      Anonym skrev 2012-10-27 18:08:20 följande:
      Så länge hon inte förstår att man inte får springa iväg får hon vara med fröken. Ska personalen behöva leta efter din dotter flera ggr, tycker du?

... eller ännu värre springer ut på en väg eller liknande?
    3. Jellybeanbaby
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 18:23
      Anonym skrev 2012-10-27 18:08:20 följande:
      jag vill veta varför hon sprang iväg, fortfarande. Det finns en bakomliggande orsak.
    4. mirre67
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 19:30
      Jellybeanbaby skrev 2012-10-27 18:23:01 följande:
      jag vill veta varför hon sprang iväg, fortfarande. Det finns en bakomliggande orsak.
      Ja, hon blev arg för att hon blev tillsagd att sätta på sig jackan när de skulle ut och leka.
    5. Anonym
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 19:38
      Jag tycker inte att det är ett straff, utan en konsekvens av att hon försvann sin väg.
    6. BTD
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 19:41
      Be någon Kicka förskolläraren/Förskollärarna.
    7. Jellybeanbaby
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 19:46
      mirre67 skrev 2012-10-27 19:30:05 följande:
      Ja, hon blev arg för att hon blev tillsagd att sätta på sig jackan när de skulle ut och leka.
      har mamman sagt det nu? Ok... Inte så bra förstås.
    8. LindaEfraim
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 19:59
      Jag hade varit mer än tacksam om mitt barn blivit tvingad att hålla fröken i handen.
      Men så vet jag hur det är att aldrig mer få ha sitt barn hos sig igen utan på kyrkogården. Vet även andra barn som kommit bort och aldrig kommit tillbaka.
    9. tro hopp kärlek
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 21:57
      LindaEfraim skrev 2012-10-27 19:59:17 följande:
      Jag hade varit mer än tacksam om mitt barn blivit tvingad att hålla fröken i handen.
      Men så vet jag hur det är att aldrig mer få ha sitt barn hos sig igen utan på kyrkogården. Vet även andra barn som kommit bort och aldrig kommit tillbaka.
      <kan inte annat än att hålla medHjärta
    10. Anonym (.....^^)
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 23:10
      Min son och två andra killar i klassen gick utanför skolans område trots klara regler om att man håller sig på skolgården. Det är alla barnen väl medvetna om från det att de börjar i förskoleklass, iaf här på skolan. De fick inte gå någonstans utan att fröken följde med dom och så var det i en vecka. Hon drack sitt kaffe ute och åt med dom i matsalen och om de var trötta på att ha fröken med sig överallt hela tiden ute. Efter det så är det bara en av de tre som lämnat skolområdet olovans och då fick han gå med fröken bredvid igen. Efter det har det varit lugnt.

Tycker inte alls att det är något dumt. Vad som helst hade kunnat hända, tänk vad du hade sagt om de inte ens märkt att hon var borta eller inte brydde sig. Och straff kan jag inte se det som. Den här konsekvensen av er dotters handlande är mycket mildare än vad många andra barn ha fått gå till mötes. Nu får hon ju verkligen se att de bryr sig, att det är viktigt att hålla sig där fröknarna sagt och att om hon inte går att lita på när det gäller vart hon går så får hon ha fröken som håller koll.
    11. pontus1992
      Visa endast
      Lör 27 okt 2012 23:28
      Anonym (.....^^) skrev 2012-10-27 23:10:58 följande:
      Min son och två andra killar i klassen gick utanför skolans område trots klara regler om att man håller sig på skolgården. Det är alla barnen väl medvetna om från det att de börjar i förskoleklass, iaf här på skolan. De fick inte gå någonstans utan att fröken följde med dom och så var det i en vecka. Hon drack sitt kaffe ute och åt med dom i matsalen och om de var trötta på att ha fröken med sig överallt hela tiden ute. Efter det så är det bara en av de tre som lämnat skolområdet olovans och då fick han gå med fröken bredvid igen. Efter det har det varit lugnt.

Tycker inte alls att det är något dumt. Vad som helst hade kunnat hända, tänk vad du hade sagt om de inte ens märkt att hon var borta eller inte brydde sig. Och straff kan jag inte se det som. Den här konsekvensen av er dotters handlande är mycket mildare än vad många andra barn ha fått gå till mötes. Nu får hon ju verkligen se att de bryr sig, att det är viktigt att hålla sig där fröknarna sagt och att om hon inte går att lita på när det gäller vart hon går så får hon ha fröken som håller koll.
    12. Dragonball
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 03:18
      Straffa ungen för att de inte håller koll? Byt förskola om kärringen får jobba kvar.
    13. LindaEfraim
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 05:22
      Deagonball
      Förskoleklass!
    14. AngieT
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 05:36
      Dragonball skrev 2012-10-28 03:18:05 följande:
      Straffa ungen för att de inte håller koll? Byt förskola om kärringen får jobba kvar.

Vadå inte håller koll? Vet du hur svårt det är att hålla koll på alla jäkla ungar som förskolelärare? När jag var 16 och jobbade på ett dagis stack en 1,5-2 åring under ett staket som var upplirkat på nåt jävla sätt. Vi såg inte det förrän vi hörde någon ropa "hallå, tillhör den här er?"  3 fröknar och 15 ungar. Inte så jäkla lätt.
      Det är väl en bra lösning att fröken får hålla ungen i handen nu? Hon är 6 år och ska förstå att man inte sticker. Det ska man förstå mycket tidigare. När jag var 3 sprang jag efter en yngre pojke som rymde och hoppade på en buss. Jag blev inte straffad för jag slet av honom av bussen och gick tillbaka till dagis, men han blev det och han var max typ 2. En 6 åring ska veta att man inte gör så, och fattar hon inte det, då får hon hålla frökens hand hela tiden helt enkelt. Hellre det än att hon blir påkörd eller nåt.
    15. mirre67
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 08:21
      Dragonball skrev 2012-10-28 03:18:05 följande:

Inte håller koll?? Ungen blev arg för att hon blev tillsagd att ta på sig jackan när de skulle ut och leka och stack iväg och gömde sig bakom ett torkskåp och satt sen där och sket totalt i att svara när de letade efter henne och ropade på henne. Är det pedagogernas fel tycker du??
    16. Myself
      Visa endast
      Sön 28 okt 2012 08:40
      Det jag efterlyser från ts det är hennes förslag till lösning på det hela...

Det vi vet är att hon har en flicka som blir så tjurig för att hon måste ha jacka när hon ska gå ut i kylan att hon springer och gömmer sig. Då kan man utesluta att hon gömmer sig pga mobbning eller kränkning eller är ledsen och rädd som så många varit inne på.
      Vi vet också att flickan inte kommer fram när man letar efter henne och inte svarar när man ropar. Och sitter i 35 minuter varpå polis nästan tillkallas.

Om man bortser från den sk."utskällningen" och lärarens eventuella "gälla röst" så är ts alltså upprörd för att flickan måste gå nära sin pedagog nu och hålla handen. Man kan tycka vad man vill om konsekvensen av flickans beteende men jag har läst hela tråden nu och ts har inte på nåt ställe föreslagit någon annan lösning. För det känns ju väl riskabelt att nästa gång det händer "chansa" på att flickan sitter och trycker i ett hörn och vägrar svara på tillrop, när hon lika gärna kan vara upplockad från skolgården av någon obehaglig person med dåliga avsikter.

Sen kan man ju tycka vad man vill om ts sätt att använda vab för att stanna hemma med ett barn som "inte vill gå till skolan", eller hennes sätt att utdela öknamn till människor eller kalla dem som sitter vid datorn för arbetslösa, men vad gäller flickan så är det inte i hennes bästa intresse att inte få lära sig de regler som finns i skolan samt att ta ansvar för sina handlingar.

Den som tycker läraren gör fel får också komma med ett motförslag som går att applicera på en fördelning med en vuxen per tjugo barn. Och gärna då som är tryggt och säkert för barnen,oavsett humör och nycker...
    1. «
    2. ‹
    3. 28
    4. 29
    5. 30
    6. 31
    7. 32
    8. 33
    9. 34
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Mitt tillstånd var också AKUT
    • Polisens agerande och övervåld i Husby
    • Muslim vägrar ta kvinnlig chef i hand - muslimen får skadestånd, kvinnan får skriftlig varning
    • LVU = fängelse för barn!
    • Dottern ledsen på sin födelsedag :-(
    • Att bli kallad för svennebanan..
    • Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Tjäna enkla snabba pengar!!!
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm