Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Relationsproblem
  • Nu vill bonus bo hos oss på heltid - jag orkar inte!
Relationsproblem - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Relationsproblem
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Nu vill bonus bo hos oss på heltid - jag orkar inte!

Sön 28 okt 2012 19:00 Läst 28062 gånger Totalt 284 svar
    Anonym (bonusbråk)
    Visa endast
    Min sambo har en dotter på 14 år som är minst sagt strulig. 

Hon har bott den mesta tiden hos sin mamma, men nu den senaste veckan hos oss och idag ska hon flytta tillbaka till sin mamma. Men hon vill inte, hon vill bo här säger hon. Hon kommer inte överens med sin storebror (han är 20, bor hos mamman), och bråkar med sin mamma. Jag förstår det, hos oss är det lugn och ro, vi är inte så bråkiga av oss. Men vi har en bebis på fem månader som förtjänar lugn och ro, och jag orkar ärligt talat inte ha henne här på full tid, hon är rätt problematisk, även om hon förstås inte tycker det själv. Allt strul omkring henne är ju såklart andras fel! 

Hon KAN inte komma i tid till skolan, kommer minst en timme försent varje dag, för att hon ska sitta och sminka sig i två timmar. Förra året skolkade hon nästan hela tiden, då fick hon efter eget önskemål börja i en specialklass där man bara går fyra timmar om dagen. Men det fixar hon inte heller.

Hon kommer tidigast hem vid tio på kvällarna, då jag gått och lagt mig eftersom vår lilla sover dåligt på nätterna så behöver jag min sömn. Hon är inte högljudd eller så, men stökar runt i köket, och jag kan inte sova.  Klarar inte att ha det så VARJE kväll! 

Det enda som engagerar henne är kompisar och röka hasch. Det blir det förstås också bråk om, även om min sambo är lugn som en filbunke så kan han ju inte låta vad som helst passera, med följden att hon blir arg och står här och gapar. Så vill jag inte ha det i mitt hem!

Dessutom har hon "lånat" kläder ur min garderob, dvs tagit utan att fråga. En dag sprang vi på henne på stan, och då kände jag igen hennes tröja, tänkte "hm, jag har ju en likadan", och mycket riktigt kunde jag inte hitta den hemma. När vi frågade henne om hon tagit den av mig så svarar hon ledigt, att nejdå den hade hon lånat av sin bästis Linda. Vi frågade henne igen en gång när Linda var med och då säger Linda förvånat att en sån tröja harhon aldrig haft, utan den tog hon ju en kväll från min garderob för att hon frös... Och bonus ljuger om allt, som en häst travar.... 

Så nej, jag är inte bekväm med att ha henne här! Men förstår att det  är jobbigt hemma hos mamman, hennes bror är garanterad också jättestörig mot henne...

VAD GÖRA?? HJÄLP! 
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 22
    4. 23
    5. 24
    6. 25
    7. 26
    8. 27
    9. 28
    10. ›
    11. »
    1. Anonym (bonusbråk) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 31 okt 2012 18:11
      Lilje skrev 2012-10-31 12:23:58 följande:
      Det beror jo på om man skiljer sig för att barnet är stökigt och man inte pallar ha det mer än varannan vecka max, vilket ju är saken här.

Är du inte alls orolig för hur pappan kommer göra om ditt barn växer upp och blir en problematisk tonåring, nu när du vet hur han hanterar dom?  Eller älskar han ditt barn mer och kommer inte lämna det?
      Han lämnar ju inte sitt barn. Han har daglig kontakt med mamman och om det går också med dottern (om hon ids svara i telefon) även när hon inte är här. Så nej, jag tycker han hanterar situationen jättebra, men det ÄR tufft för alla och svårt att orka. Alla inblandade i situationen har full förståelse för det. Att du som bara ser en mikroskopisk del av helheten INTE har det tar jag inte åt mig så mycket av. 
    2. Anonym (Fd monsterunge)
      Visa endast
      Fre 2 nov 2012 13:48
      Anonym (bonusbråk) skrev 2012-10-29 16:37:52 följande:

Skönt att den hårda metoden fungerade för dig men det är verkligen inte en uppfostringsmetod jag tror på. Hade du fått lära dig hantera ditt liv den mjuka vägen utan smisk hade du kanske inte blivit en monsterunge? För övrigt tippar jag att du menar "strama tyglar" när du skriver "fria tyglar"? Annars är jag inte helt med på vad du menar.

Hej TS, när jag skrev fria tyglar så menar jag att de bioligiska föräldrarna oftast är det som bestämmer ang. hennes uppfostran. Med andra ord har de fria tyglar ang uppfostran men förmodligen inte du. Om du ska straffa henne misstänker jag att du måste kontrollera detta med hennes mamma eller pappa först? Misstänker att det därför är svårt för dig att hantera vissa situationer som du kanske tycker är bäst?

För övrigt anser jag att det är många slapphänta föräldrar idag. Exempelvis:

1. På mitt kontor är det mycket barn som springer omkring i perioder. Alla är underbara men barn är barn och ibland sköter de sig inte exemplariskt direkt. Jag är den ända som vågar säga till de andras ungar på jobbet. Alla sa till mig att min hårda taktig skulle skrämma barnen. Konstigt att alla barn springer först in till mig, ska prata och rita teckningar till mig. Kramas och gosa. De andra kollegorna ägnar de inte en tanke. Trots att jag är den som kan komma och rycka tag i den som inte beter sig okey. Konstigt tycker de andra, helt jävla naturligt tycker jag. Barnen har ingen respekt för de andra helt enkelt. De fattar att jag säger till för att jag bryr mig. Barn är smarta helt enkelt!

2. Min fasters dotter var en mardröm ett tag. Hon lämnade henne hos mig en vecka. Mycket uppmärksamhet och extremt strikta regler satte stopp för massa. Jag fick fria tyglar från hennes mamma att uppfostra henne som jag ville. Vilket bla ledde till att jag slängde nästan alla hennes kläder och klädde henne i vanliga kläder som inte visar massa hud. (Jag vill inte bli sedd med någon som ser ut som en hora på stan helt enkelt.) Vi spenderade även 3 dagar boendes i tält i skogen utan kontakt från omvärlden och utan plattång, smink osv. Efter 2 dagar började hon prata med mig och lyssnade även på vad jag hade att säga. Tog extremt mycket energi men det fungerade. Min faster ringde sen och frågade hur jag fått hennes dotter att säga tack efter maten? Hon har slutat svära och skrika? Hur gjorde du? Jag berättade att om hon inte skärpte sig hemma så skulle hon få bo hos mig tills hon fyllde 18 år ;) Min regler innefattar att hjälpa till hemma också, något som lata barn är livrädda för ;) (3 år senare ringde hon mig och sa att hon ändrat sig och ville komma och bo hos mig en helg för att visa att hon var en annan person nu. Underbara flicka!)

Jag arbetar för övrigt inte med barn som yrke och jag definitivt inte utbildad att ha åsikter. Men mina erfarenheter säger mig att strikta regler och uppmärksamhet fungerar i alla lägen och i alla åldrar. Sunt förnuft tycker jag.

(Smisk fick jag för övrigt bara en gång när jag gjorde något som höll på att kosta mig mitt eget liv. En rejäl smäll på rumpan fick jag och ett blåmärke som satt flera dagar. Självklart INTE okey men samtidigt något som jag förlåtit mina föräldrar för.)

Jisses vad mkt det blev, sorry, hoppas du orkade läsa. Lycka till!

3. Anonym
      Visa endast
      Fre 2 nov 2012 13:52
      Anonym (bonusbråk) skrev 2012-10-30 20:45:22 följande:
      För mig är det en bättre lösning att i så fall vara särbo i ett par år, tills flickan blir myndig, än att bo i ett hem där det skriks och härjas varje dag. Tror också det är bättre för barnet. Men förhoppningsvis slipper vi sådana extremåtgärder. 
      Jag tycker du ska flytta/bli särbo för du funkar inte med hans barn. Hade det varit ditt barn med hade du haft ett annat förhållningssätt mot henne. Så, för flickans skull flytta..
    4. jimbo
      Visa endast
      Fre 2 nov 2012 13:54
      Så det är ok att ta ett barn ifrån pappan , deras gemensamma då ??
    5. Anonym (bonusbråk) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Fre 2 nov 2012 14:51
      Anonym (Fd monsterunge) skrev 2012-11-02 13:48:41 följande:

Hej TS, när jag skrev fria tyglar så menar jag att de bioligiska föräldrarna oftast är det som bestämmer ang. hennes uppfostran. Med andra ord har de fria tyglar ang uppfostran men förmodligen inte du. Om du ska straffa henne misstänker jag att du måste kontrollera detta med hennes mamma eller pappa först? Misstänker att det därför är svårt för dig att hantera vissa situationer som du kanske tycker är bäst?

För övrigt anser jag att det är många slapphänta föräldrar idag. Exempelvis:

1. På mitt kontor är det mycket barn som springer omkring i perioder. Alla är underbara men barn är barn och ibland sköter de sig inte exemplariskt direkt. Jag är den ända som vågar säga till de andras ungar på jobbet. Alla sa till mig att min hårda taktig skulle skrämma barnen. Konstigt att alla barn springer först in till mig, ska prata och rita teckningar till mig. Kramas och gosa. De andra kollegorna ägnar de inte en tanke. Trots att jag är den som kan komma och rycka tag i den som inte beter sig okey. Konstigt tycker de andra, helt jävla naturligt tycker jag. Barnen har ingen respekt för de andra helt enkelt. De fattar att jag säger till för att jag bryr mig. Barn är smarta helt enkelt!

2. Min fasters dotter var en mardröm ett tag. Hon lämnade henne hos mig en vecka. Mycket uppmärksamhet och extremt strikta regler satte stopp för massa. Jag fick fria tyglar från hennes mamma att uppfostra henne som jag ville. Vilket bla ledde till att jag slängde nästan alla hennes kläder och klädde henne i vanliga kläder som inte visar massa hud. (Jag vill inte bli sedd med någon som ser ut som en hora på stan helt enkelt.) Vi spenderade även 3 dagar boendes i tält i skogen utan kontakt från omvärlden och utan plattång, smink osv. Efter 2 dagar började hon prata med mig och lyssnade även på vad jag hade att säga. Tog extremt mycket energi men det fungerade. Min faster ringde sen och frågade hur jag fått hennes dotter att säga tack efter maten? Hon har slutat svära och skrika? Hur gjorde du? Jag berättade att om hon inte skärpte sig hemma så skulle hon få bo hos mig tills hon fyllde 18 år ;) Min regler innefattar att hjälpa till hemma också, något som lata barn är livrädda för ;) (3 år senare ringde hon mig och sa att hon ändrat sig och ville komma och bo hos mig en helg för att visa att hon var en annan person nu. Underbara flicka!)

Jag arbetar för övrigt inte med barn som yrke och jag definitivt inte utbildad att ha åsikter. Men mina erfarenheter säger mig att strikta regler och uppmärksamhet fungerar i alla lägen och i alla åldrar. Sunt förnuft tycker jag.

(Smisk fick jag för övrigt bara en gång när jag gjorde något som höll på att kosta mig mitt eget liv. En rejäl smäll på rumpan fick jag och ett blåmärke som satt flera dagar. Självklart INTE okey men samtidigt något som jag förlåtit mina föräldrar för.)

Jisses vad mkt det blev, sorry, hoppas du orkade läsa. Lycka till!

Aha. Jag trodde du skrev typ att barnen skulle ha fria tyglar, men du menar fria tyglar för föräldrarnas uppfostringsmetoder då... Jo, jag kan ju inte direkt ge några konsekvenser för flickan, det får föräldrarna göra. För övrigt är det inte heller min metod. Jag är inte själv uppfostrad så och kommer inte uppfostra mitt eget barn så. Jag kommer satsa på att lära mitt barn tänka själv och ta ansvar själv, tidigt. Den här flickan har skyddats från omvärlden hela uppväxten i princip, med hundratusen regler om vad hon inte får göra och vem hon inte får umgås med. Så när hon nu blivit gammal nog att skita i vad föräldrarna säger så har hon ingen som helst erfarenhet i att ta ansvar eller klara sig själv. 

6. Anonym (bonusbråk) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Fre 2 nov 2012 14:53
      jimbo skrev 2012-11-02 13:54:28 följande:
      Så det är ok att ta ett barn ifrån pappan , deras gemensamma då ??
      Du gillar det där svartvita tänket, va? I en komplicerad situation får man ju väga plus och minus mot varandra. Hade det varit bråk och skrik här varje dag, vilket vi nu tack och lov verkar slippa, så tror jag det hade varit bättre för vårt gemensamma barn att växa upp i lugn och ro, och bara träffa sin pappa kanske varannan dag i stället för varje dag de första åren. Bättre än att växa upp i ett hem där man skriker och gapar på varandra. 

Det optimala är förstås att barnet växer upp tillsammans med bägge föräldrar OCH kan ha en fin relation till sin halvsyster.  
    7. jimbo
      Visa endast
      Fre 2 nov 2012 15:49
      Det bästa är att ta hjälp o försöka lösa problemen inte bara se det negativt ! Har själv levt som du men en hopplös tonåring o vet att det går hur jobbigt det än är
    8. Anonym ("bonusdotter")
      Visa endast
      Fre 2 nov 2012 19:48
      jag tycker synd om din bonusdotter.

hade jag fått veta att min pappas sambo inte orkat ha mig där hade jag blivit fruktansvärt arg och ledsen.
      då det inte är upp till dig att avgöra om din sambos dotter ska få bo i sitt eget hem med sin pappa eller inte. 

Jag är 17 år och min pappa har en sambo. jag har haft mycket emot henne, då jag har upplevt att hon lägger sig i för mycket. för mig är hon inget annat än "pappas tjej" vilket kan låta taskigt (jag vet )  men så är det. därför ställer jag mig på tvär direkt, om hon skulle säga något som jag upplever att hon inte har med att göra, jag lyssnar på mina föräldrar. deras respektive får säga och göra vad dom vill så länge dom inte går på mig och försöker säga åt mig hur jag ska vara. detta leder ofta till att man gör motsatsen "bara för att"

Jag skulle verkligen inte klara av om hon skulle klaga på mig för att jag blir sen till skolan eller vad jag gör med mina vänner på fritiden. enligt mig så har hon inte med det att göra, utan det är något som min pappa skulle få ta itu med.

jag är medveten om att jag inte är vuxen och säkert inte kan se det här från ett annat perspektiv osv, så det jag säger kan framstå som konstigt eller nått men jag kan förstå ditt bonusbarn på ett annat sätt än vad vuxna kanske gör, jag vet inte. hur som helst så vet jag att jag  och säkert många andra "bonusbarn" inte hanterar allt rätt osv och jag har säkert fel när jag säger såhär men det är bara hur jag upplever det, och säkert andra också.. 

men det här med att hon tar dina kläder utan att fråga är ju så klart inte okej någonstans. och där har du rätt att säga ifrån. 

det jag kan säga är att för vissa så är det väldigt känsligt att det kommer in någon som inte har en direkt koppling till en själv som ska tycka osv. så mitt råd är väl att var försiktig med vad du säger eftersom saker och ting kan bli lite tokigt .
    9. Anonym (bonusbråk) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Lör 3 nov 2012 19:39
      Hej anonym "bonusdotter" (ville citera ditt inlägg, men det verkar inte fungera idag). 

Tack för att du tar dig tid att dela med dig av synpunkter från "andra sidan". Jag förstår att det inte är så lätt att vara bonusdotter heller. Jag tycker också synd om min bonusdotter, jag tror hon har det tufft, men hon gör det också besvärligt för sig själv.

Jag vet inte hur din pappas sambo är, men jag känner litegrann att ditt inlägg och dina tankar är färgade av din egen situation (vilket inte är så konstigt, det är ju ofta så man gör när man läser andras inlägg, jag själv också). Jag skulle aldrig nånsin få för mig att blanda mig i min bonusdotters förehavanden. Jag struntar i princip i om hon går till skolan eller inte. Jag bryr mig inte vilken tid hon ska vara hemma. Jag har inga åsikter inför henne om vem hon umgås med på fritiden, även om jag ju för mig själv och inför min sambo kan tycka att hon borde göra sig av med vissa vänner. 

MEN jag kan inte förneka att jag har svårt att slappna av när hon är hos oss. Hon har ett temperament som jag och min sambo saknar, kan börja gapa och skrika för att hon tycker hennes pappa "provocerar henne" (när han försöker få henne att komma i tid till skolan t ex). Jag är osäker på om hon rotar i min garderob. Jag försöker handla hem mat och planera, men jag vet aldrig om hon ska äta hos oss, eller om hon kommer hem sent när jag gått och lagt mig och börjar rota i kylskåpet. Och faktum är att jag försöker ta all möjlig hänsyn till henne och hennes behov när hon är här, och hon försöker faktiskt också vara trevlig mot mig, men när hon måste göra uppror mot sin pappa då går det ut över alla som bor i hemmet. Det förstår hon inte.  Alltså: för mig spelar det ingen roll om hon går till skolan eller ej, men när det leder till bråk mellan henne och hennes pappa så går det ut över mig också, jag har ingenstans att ta vägen om jag inte vill lyssna på bråk och skrik. Hon tycker ju förstås att det bara är hennes pappa som provocerar henne, men han MÅSTE ju försöka hjälpa henne på rätt spår. 

Inför min bonusdotter skulle jag aldrig visa att jag helst ser att hon bor hos sin mamma. Jag önskar att hon mognar till lite så att vi kan vara här allihopa och ha det trevligt ihop. Men det är hon inte intresserad av just nu. Vi fungerar som ett hotell, hon kommer hit och sover, tömmer kylskåpet, ibland tillsammans med vänner när vi gått och lagt oss, och dricker upp öl och cider från kylskåpet.  Ibland äter hon här, men tar inte del i matlagning eller disk eller annat. 

Nu har hon bott hos sin mamma denna veckan och kommer till oss igen söndag kväll. Jag tycker det är jobbigt, men håller god min. Värst är den där "explosiviteten" som följer med henne, man vet aldrig om det blir bråk eller ej. Det går inte att slappna av.

Häromveckan fyllde hon år, då fick hon 4000 kr av sin mormor och morfar till en ny cykel. Hon köpte en cykel för 800 kr (enligt egen uppgift) och har lagt resten av pengarna på annat. Vad hon köpt vet bara hon. Förmodligen är cykeln stulen, hon har i alla fall presenterat en rad olika ursäkter till varför hon inte kan visa något kvitto på den. Detta har naturligtvis också lett till storbråk med både mamman och pappan. Men aldrig, aldrig aldrig någonsin kan hon se sin egen del i det hela. Bråken är ju BARA mammas och pappas fel, för att de tjatar om det där kvittot.....  Att det är fel att använda mormor och morfars gåva på cigg och hasch (eller vad hon nu köpt) tycker hon tydligen inte. 
    10. Anonym (Fd monsterunge)
      Visa endast
      Tors 22 nov 2012 14:11
      Anonym (bonusbråk) skrev 2012-11-03 19:39:34 följande:
      Hej anonym "bonusdotter" (ville citera ditt inlägg, men det verkar inte fungera idag). 

Tack för att du tar dig tid att dela med dig av synpunkter från "andra sidan". Jag förstår att det inte är så lätt att vara bonusdotter heller. Jag tycker också synd om min bonusdotter, jag tror hon har det tufft, men hon gör det också besvärligt för sig själv.

Jag vet inte hur din pappas sambo är, men jag känner litegrann att ditt inlägg och dina tankar är färgade av din egen situation (vilket inte är så konstigt, det är ju ofta så man gör när man läser andras inlägg, jag själv också). Jag skulle aldrig nånsin få för mig att blanda mig i min bonusdotters förehavanden. Jag struntar i princip i om hon går till skolan eller inte. Jag bryr mig inte vilken tid hon ska vara hemma. Jag har inga åsikter inför henne om vem hon umgås med på fritiden, även om jag ju för mig själv och inför min sambo kan tycka att hon borde göra sig av med vissa vänner. 

MEN jag kan inte förneka att jag har svårt att slappna av när hon är hos oss. Hon har ett temperament som jag och min sambo saknar, kan börja gapa och skrika för att hon tycker hennes pappa "provocerar henne" (när han försöker få henne att komma i tid till skolan t ex). Jag är osäker på om hon rotar i min garderob. Jag försöker handla hem mat och planera, men jag vet aldrig om hon ska äta hos oss, eller om hon kommer hem sent när jag gått och lagt mig och börjar rota i kylskåpet. Och faktum är att jag försöker ta all möjlig hänsyn till henne och hennes behov när hon är här, och hon försöker faktiskt också vara trevlig mot mig, men när hon måste göra uppror mot sin pappa då går det ut över alla som bor i hemmet. Det förstår hon inte.  Alltså: för mig spelar det ingen roll om hon går till skolan eller ej, men när det leder till bråk mellan henne och hennes pappa så går det ut över mig också, jag har ingenstans att ta vägen om jag inte vill lyssna på bråk och skrik. Hon tycker ju förstås att det bara är hennes pappa som provocerar henne, men han MÅSTE ju försöka hjälpa henne på rätt spår. 

Inför min bonusdotter skulle jag aldrig visa att jag helst ser att hon bor hos sin mamma. Jag önskar att hon mognar till lite så att vi kan vara här allihopa och ha det trevligt ihop. Men det är hon inte intresserad av just nu. Vi fungerar som ett hotell, hon kommer hit och sover, tömmer kylskåpet, ibland tillsammans med vänner när vi gått och lagt oss, och dricker upp öl och cider från kylskåpet.  Ibland äter hon här, men tar inte del i matlagning eller disk eller annat. 

Nu har hon bott hos sin mamma denna veckan och kommer till oss igen söndag kväll. Jag tycker det är jobbigt, men håller god min. Värst är den där "explosiviteten" som följer med henne, man vet aldrig om det blir bråk eller ej. Det går inte att slappna av.

Häromveckan fyllde hon år, då fick hon 4000 kr av sin mormor och morfar till en ny cykel. Hon köpte en cykel för 800 kr (enligt egen uppgift) och har lagt resten av pengarna på annat. Vad hon köpt vet bara hon. Förmodligen är cykeln stulen, hon har i alla fall presenterat en rad olika ursäkter till varför hon inte kan visa något kvitto på den. Detta har naturligtvis också lett till storbråk med både mamman och pappan. Men aldrig, aldrig aldrig någonsin kan hon se sin egen del i det hela. Bråken är ju BARA mammas och pappas fel, för att de tjatar om det där kvittot.....  Att det är fel att använda mormor och morfars gåva på cigg och hasch (eller vad hon nu köpt) tycker hon tydligen inte. 
      Spännande att de valde att ge en sådan unge 4000kr. De gör henne ingen nytta, de skadar henne bara även om hon inte förstår det själv just nu. Om de nu inte anser att cigg och hasch är vettigt. Hon kommer inte tacka dem i framtiden...och inte vi andra i samhället heller. Missbrukare kostar oss alla!
    11. Anonym (bonusbråk) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Tors 22 nov 2012 20:19
      Anonym (Fd monsterunge) skrev 2012-11-22 14:11:53 följande:
      Spännande att de valde att ge en sådan unge 4000kr. De gör henne ingen nytta, de skadar henne bara även om hon inte förstår det själv just nu. Om de nu inte anser att cigg och hasch är vettigt. Hon kommer inte tacka dem i framtiden...och inte vi andra i samhället heller. Missbrukare kostar oss alla!
      Ja det är obegripligt. Hennes mamma har flera gånger bett dem att INTE ge henne pengar i handen, utan i stället säga: hitta en cykel du gillar så går vi ner och köper den tillsammans! 

Nu har min sambo bestämt att hon inte får någon julklapp från oss i år. Eftersom hon glömt sitt busskort hos sin pojkvän, och i stället för att hämta det (vilket min sambo bett henne om varenda dag) så har hon åkt på sms-biljetter i stället och använt nästan 600 kr på detta under några veckor. (Det är vi som betalar hennes mobilräkning)... 
    12. Anonym
      Visa endast
      Tors 22 nov 2012 20:25
      Anonym (bonusbråk) skrev 2012-11-02 14:51:04 följande:
      Aha. Jag trodde du skrev typ att barnen skulle ha fria tyglar, men du menar fria tyglar för föräldrarnas uppfostringsmetoder då... Jo, jag kan ju inte direkt ge några konsekvenser för flickan, det får föräldrarna göra. För övrigt är det inte heller min metod. Jag är inte själv uppfostrad så och kommer inte uppfostra mitt eget barn så. Jag kommer satsa på att lära mitt barn tänka själv och ta ansvar själv, tidigt. Den här flickan har skyddats från omvärlden hela uppväxten i princip, med hundratusen regler om vad hon inte får göra och vem hon inte får umgås med. Så när hon nu blivit gammal nog att skita i vad föräldrarna säger så har hon ingen som helst erfarenhet i att ta ansvar eller klara sig själv. 

Du ska inte få barn med någon annan då? Jag menar, den andra föräldern kommer också att ha sitt att säga till om när det kommer till barnuppfostran.
    13. Anonym (bonusbråk) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Fre 23 nov 2012 07:23
      Anonym skrev 2012-11-22 20:25:40 följande:
      Du ska inte få barn med någon annan då? Jag menar, den andra föräldern kommer också att ha sitt att säga till om när det kommer till barnuppfostran.

Vad menar du? Jag har ett barn med min sambo, vi är överens om uppfostran, och nej, jag planerar inte barn med nån annan.
    1. «
    2. ‹
    3. 22
    4. 23
    5. 24
    6. 25
    7. 26
    8. 27
    9. 28
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • LVU = fängelse för barn!
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • Varför är ni så lata föräldrar?
    • Byta blöja på ungen brevid oss ?!
    • Hon ska åka till Kanarieöarna och festa
    • Varför skaffa barn med ett "svin"
    • Den äckligaste människa jag nånsin sett...
  • Mest lästa bloggarna
    • Husmorstips
    • Anna's blogg
    • Mina diktkort
    • Från cup till dl
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm