Anonym (bonusbråk) skrev 2012-11-03 19:39:34 följande:
Hej anonym "bonusdotter" (ville citera ditt inlägg, men det verkar inte fungera idag).
Tack för att du tar dig tid att dela med dig av synpunkter från "andra sidan". Jag förstår att det inte är så lätt att vara bonusdotter heller. Jag tycker också synd om min bonusdotter, jag tror hon har det tufft, men hon gör det också besvärligt för sig själv.
Jag vet inte hur din pappas sambo är, men jag känner litegrann att ditt inlägg och dina tankar är färgade av din egen situation (vilket inte är så konstigt, det är ju ofta så man gör när man läser andras inlägg, jag själv också). Jag skulle aldrig nånsin få för mig att blanda mig i min bonusdotters förehavanden. Jag struntar i princip i om hon går till skolan eller inte. Jag bryr mig inte vilken tid hon ska vara hemma. Jag har inga åsikter inför henne om vem hon umgås med på fritiden, även om jag ju för mig själv och inför min sambo kan tycka att hon borde göra sig av med vissa vänner.
MEN jag kan inte förneka att jag har svårt att slappna av när hon är hos oss. Hon har ett temperament som jag och min sambo saknar, kan börja gapa och skrika för att hon tycker hennes pappa "provocerar henne" (när han försöker få henne att komma i tid till skolan t ex). Jag är osäker på om hon rotar i min garderob. Jag försöker handla hem mat och planera, men jag vet aldrig om hon ska äta hos oss, eller om hon kommer hem sent när jag gått och lagt mig och börjar rota i kylskåpet. Och faktum är att jag försöker ta all möjlig hänsyn till henne och hennes behov när hon är här, och hon försöker faktiskt också vara trevlig mot mig, men när hon måste göra uppror mot sin pappa då går det ut över alla som bor i hemmet. Det förstår hon inte. Alltså: för mig spelar det ingen roll om hon går till skolan eller ej, men när det leder till bråk mellan henne och hennes pappa så går det ut över mig också, jag har ingenstans att ta vägen om jag inte vill lyssna på bråk och skrik. Hon tycker ju förstås att det bara är hennes pappa som provocerar henne, men han MÅSTE ju försöka hjälpa henne på rätt spår.
Inför min bonusdotter skulle jag aldrig visa att jag helst ser att hon bor hos sin mamma. Jag önskar att hon mognar till lite så att vi kan vara här allihopa och ha det trevligt ihop. Men det är hon inte intresserad av just nu. Vi fungerar som ett hotell, hon kommer hit och sover, tömmer kylskåpet, ibland tillsammans med vänner när vi gått och lagt oss, och dricker upp öl och cider från kylskåpet. Ibland äter hon här, men tar inte del i matlagning eller disk eller annat.
Nu har hon bott hos sin mamma denna veckan och kommer till oss igen söndag kväll. Jag tycker det är jobbigt, men håller god min. Värst är den där "explosiviteten" som följer med henne, man vet aldrig om det blir bråk eller ej. Det går inte att slappna av.
Häromveckan fyllde hon år, då fick hon 4000 kr av sin mormor och morfar till en ny cykel. Hon köpte en cykel för 800 kr (enligt egen uppgift) och har lagt resten av pengarna på annat. Vad hon köpt vet bara hon. Förmodligen är cykeln stulen, hon har i alla fall presenterat en rad olika ursäkter till varför hon inte kan visa något kvitto på den. Detta har naturligtvis också lett till storbråk med både mamman och pappan. Men aldrig, aldrig aldrig någonsin kan hon se sin egen del i det hela. Bråken är ju BARA mammas och pappas fel, för att de tjatar om det där kvittot..... Att det är fel att använda mormor och morfars gåva på cigg och hasch (eller vad hon nu köpt) tycker hon tydligen inte.
Spännande att de valde att ge en sådan unge 4000kr. De gör henne ingen nytta, de skadar henne bara även om hon inte förstår det själv just nu. Om de nu inte anser att cigg och hasch är vettigt. Hon kommer inte tacka dem i framtiden...och inte vi andra i samhället heller. Missbrukare kostar oss alla!