Anxiety skrev 2009-12-08 13:19:17 följande:
Du har så rätt . Jag antar att jag tog fotografens "mothugg" som om att denne var sur över min kritik, men mest för att denne tog det via ett ombud.
Min gissning är att fotografen inte ville "outa" sig mitt i tävlingen.
Men va vet jag.
Nu tänker jag i alla fall lämna lite omdöme om bilderna, försöka komma med eventuell konstruktiv kritik, så hoppas jag alla är nöjda med det :)
1. Teknisk helt OK, men i mitt tycke så gör fotografen inget för att utnyttja möjligheterna i reflektionen. Den blir så reflekterande att den tyvärr blir ganska förutsägbar. Själv hade jag nog gått fram rätt hårt med kloning osv när bilden ändå är så stilistisk.
2. Ovanligt med en sådan reflektionsbild, pennan är ett nytänkande. Men varför en blyerts i skrivgrepp utan något att skriva på? Hade varit kul med en spritpenna eller kanske en läppstift (där kommer genast en massa associationer med läppstift och spegel ). Jag brukar leta efter en historia i bilden, här känns det som om det finns en, men att jag missar den.
3. Fin reflektion men jag hade gärna sett att den var lite mindre beskuren, och kanske tagit så man sett mera av både reflektionen och modellen samtidigt.
4. Denna skulle göra sig bra som poster. Jag tycker dock den är för ljus, lycktorna hade framträdd bättre om den var mörkare, och då kanske himlen fått mera teckning med.
5. Kul och annorlunda motiv. Hade varit kul att se lite av omgivningen, men denna "Wall of Bunns" är helt klart ovanlig och kul.
6. Kanonbild. Här kan jag inte säga något, den är perfekt som den är.
7. Spännande actionbild där jag ser ljuset reflekteras i vattnet bakom barnet och i dropparna framför. Men jag får tillstå att det inte är reflektion jag tänker på först när jag ser den.
8. Tjusig, men lite tråkig makrobild.
9. Teknisk perfekt, jag misstänker att oskärpan beror på FL's tråkiga bildhantering. Men intrycket av glittrande ädelstenar och gnistrande guld kommer väl fram ändå.
10. Charmig och varm bild.
11. Känns som ett självporträtt mest. Hade varit mera roligt om fotografen inte syntes i glasögonen, utan vägen fram eller en symbol på framtiden eller liknande. Kul idé dock.
12. För mig blir det för mycket, för rörigt. En enkelt droppe hade varit nog.
13. Söt kisse, roligt med speglingen. Sen blir det inget mera för mig faktisk.
14. Karlbergs slott tror jag. Horisonten är nog rak, fast jag tror bilden är tagit lite snett över kanalen, något som funkar fint till seightseeingbilder, men mindre bra till en bild av reflektionen.
Undrar om oskärpan beror på FL här med? Synd i så fall.
Denna gång har jag med flit fokuserat mera på vad jag själv hade gjort annorlunda och försökt vara ganska rak och direkt. Jag gör detta i hopp om att ni väljer ta det som konstruktiv kritik, ett försök att tillsammans utvecklas snarare än en kritik av era fotografier.
Får se om ni uppfattar det som jag ville :)