Precis som fler andra säger så handlar det inte om att var alte småtrött och stanna hemma för att ta en lugn dag. Jag har i flera fall stannat hemma på grund av dålig sömn, men också varit helt klar mot min chef om vad det handlar om och precis varför jag stannar hemma.
Vi har en kille på drygt två år som under hans första år hade långa perioder då han vaknade en gång i timmen. Vi skrev sömndagbok för att hålla koll på problemet och kan se att under ett par månaders tid sov han som längst tre timmar i sträck. Detta har gjort att jag har en oerhörd respekt för problem med sömn.
Ok, har jag sovit ett par timmar en natt men i övrigt bra så skulle jag definitivt gå till jobbet, antagligen en kortare dag med lite utnyttjande av flex. Men två timmars sömn är väldigt väldigt lte sömn. Och flera sådana nätter i rad... då handlar det om ren överlevnad. På riktigt.
Med för lite sömn blir du en fara både för dig själv och din omgivning, speciellt i yrken där det krävs uppmärksamhet, fordonsförare, sjukvårdspersonal, ...
Dålig sömn kan absolut gå att likställa med allvarliga sjukdomssymptom.