Alltså, "roliga" minnen från förlossningen är nog inget man skall sikta på att skaffa sig som man under en förlossning. Hade en tanke innan att jag garanterat skulle testa lustgasen, skall ju tydligen ge en schysst kick. Jag övergav denna tanke när jag insåg att det nog inte var läge att skämta när min fru låg och krystade. Vet inte hur din fästmö är, men min fru tyckte att det var ganska jobbigt att föda barn. Jag fokuserade på att vara samlad, behjälplig och i princip gravallvarlig.
I själva födelseögonblicket, när vår dotter kom ut och helt plötsligt började låta, blev det något helt annat. Jag insåg i det ögonblicket att det var en liten människa vi hade gått och väntat på i alla månader. Självklart visste jag det hela tiden, men i just det ögonblicket förstod jag det på RIKTIGT. Det var en extremt lycklig och omtumlande känsla och något jag hoppas få vara med om igen.
Sen måste jag tillägga en sak. När barnet väl är fött inser man: Ok, nu är det över, det vi gått och väntat på så länge. Hur gör man nu? :)