jag känner en som var hos homeopat för en massa andra besvär och han sa då att om man ätit p-piller i tex 10 år så har man i 10 år lurat kroppen att den är gravid. detta medför naturligtvis stora hormonomsvängningar när man väl slutar med detta. dessutom sa han att p-piller utarmar kroppens förråd av zink ELLER koppar (kommer inte ihåg vilket). jag tror det var att eftersom en ena mineralen utarmades så blev det ett överskott av koppar i kroppen eftersom allt hänger samman och detta var absolut inte bra. det påverkade en massa olika grejer och hormoner osv i kroppen.
jag har sjävl haft 4 olika sorters piller under kanske 10 år. först Desolett. dem mådde jag jättedåligt av - blev deprimerad, humörsvängningar etc. alla jag kände då mådde lika dåligt av dem och när jag frågade på ungdomsmottagningen varför man envisade med att dela ut dem till tjejer trots alla biverkningar fick jag svaret "för att vi är sponsrade av dem". trevligt...sen bytte jag till Trinovum med biverkningarna: snustorr i underliv, ögon och slemhinnor. torr hy, viktuppgång, kommer ihåg att jag kunde sova 13 timmar om natten och var ändå trött. sen bytte jag till trinordiol, som var skit samma. till sist fick jag minipiller vilket fick mig att komma in i nån jobbig pubertet igen - finnar, flottig hy mm. till sist slutade jag med alla piller överhuvudtaget och kom då in i ett klimakteri med biverkningarna vallningar, svett som bara rann ner för kroppen, håravfall mm. (OBS jag var 21 år då). till sist blev jag av med det. men så träffade jag en ny kille o började med trinovum igen och fick kraftiga gråtattacker osv så jag slutade igen.
Pga allt detta skit rent ut sagt med hormonpiller som tjejer matas med så blev jag så anti piller sen att jag blev gravid ett par gånger under min ungdom varpå jag gjorde abort. allt för att slippa p-piller igen. jag har på senare år blivit diagnosticerad med för låg ämnesomsättning/underfunktion på sköldkörteln och jag kommer ihåg när jag först fick de symptomen. det var när jag sov 13 timmar/natt o var supertrött hela tiden, 8 år tidigare. det var garanterat pillerna som gav mig andra hormonella problem med ä-omsättningen. allt är ju sammanlänkat i kroppen. påverkar man en grej så rubbas en annan.
jag för min del tycker man verkligen borde forska i hur p-piller påverkar kvinnor egentligen. jag kan tycka det är bättre med tonårsaborter än att folk äter en massa hormoner som är helt mot naturen. varför är det så hemskt med tonårsaborter förresten? är det för att det kostar samhället fö rmycket? jag har gjort ett par aborter i min ungdom o mådde inte alls dåligt över det. det hela är överdramatiserat, förmodligen har det sin bakgrund i det samhällsekonomiska, som alltid.