jag är precis fyllda 23 och har precis gjort mitt första IVF :)
vi är oförklarligt barnlösa och det har ju varit mycket funderingar om det, men sambon är felfri så problemet ligger hos mig. man undrar ofta vad felet är, om det är nåt farligt osv.
men fina ägg hade jag och dom blev värsta superäggen när dom var befruktade!
faktiskt så har jag tjuvtestat positivt en vecka före den riktiga testdagen :)
jag och min sambo har försökt skaffa barn i 3½ år nu, vägen hit har varit skumpig minst sagt. men vi tyckte att det var superskönt att få börja med IVF efter alla misslyckade behandlingar, för med IVF så ökar chanserna att bli gravid!
jag fick börja min behandling med att nedreglera min kropp med en nässpray, så att hormonerna ska kunna skötas på bestämt vis. man hamnar i ett klimakterieliknande tillstånd, jag märkte bara av svallningar när jag tog den.
sen fick jag börja ta sprutor som stimulerar äggtillväxten, kollade med blodprov och ultraljud så att det såg bra ut. sen fick jag ta ägglossningssprutan, och på andra dygnet efter den var det dags för äggplock.
när det var dags för äggplocket kändes det plötsligt som att ÄNTLIGEN händer det nåt!
fick byta om till fina sjukhuskläder och lägga mig på en säng i väntan på att få plocka ägg, fick en kanyl i armvecket så att dom kunde ge mig nåt morfinliknande under själva ingreppet.
fick en bedövningsspruta i murran, men den kände jag inte eftersom jag hade fått starkare bedövning i armvecket.
ingreppet gick ganska fort, max 10 minuter.. men jag minns inte så mycket eftersom jag var ganska väck av medicinen. men man kan se på ultraljudsskärmen vad som händer :)
dagen efter ringde dom och berättade hur många som var befruktade och när vi skulle tillbaka och sätta in.
vi fick tillbaka på dag 3, ett mycket fint och välutvecklat ägg. efter det började jag ta vagitorier med progesteron, så att slemhinnan ska hålla sig bra längre. och här är vi nu, på ruvardag 10 med ett plus :D