Hej
Snubblade in i denna tråd.
Roade (ibland rös jag) mig med att läsa igen div. inlägg. Debatten väcker många tankar inom mig. Varför... läs vidare!
Jag har INGEN erfarenhet av thailändska kvinnor. Har endast haft förhållande med kvinnor som varit etniskt s.k. svenska. Dessa förhållanden har varit både bra och mindre bra och då menar jag känslomässigt, sexuellt och på andra vis.
Jag har nog aldrig upplevt att jag har svårt med kontakten med svenska kvinnor.
Om det är något som jag personligen tycker är ”svårt”, så skulle det var själva ”jakten”. Missförstå mig rätt, när jag använder ordet ”jakt”. Men tycker t.ex. det som pågår på vissa dejtingsidor på nätet, påminner lite om det.
Många här framhåller de thailändska kvinnornas attribut.
Kan inte säga emot er. Själv anser jag, att de kvinnor jag ser dagligen runt omkring mig (Skåne/Köpenhamn), förmodligen är bland världens vackraste. Men har man som jag, kommit upp till de snart 50, kanske jag inte skall förvänta mig att de är speciellt intresserade av mig.
Har ibland lekt med tanken att träffa en kvinna från ett annat land.
Men är inte naivare, än att jag inser att det finns div. problem och ev. varningsklockor att ta hänsyn till.
Jag skulle nog inte kunna leva i ett ojämnställt förhållande. Med det menar jag ekonomiskt, tankemässigt, sexuellt och bestämmandemässigt.
Detta radar ju upp detta med ”problem” jag nämnde innan.
Hur vet jag, att det inte är min ekonomi i förstahand som lockar? Okey, har även gått på den niten med svenska kvinnor.
När det kommer till det ”tankemässiga”, så tror jag det blir svårt. Det kanske inte räcker med bara känslor och attraktion, om jag träffa någon som är på gränsen till outbildad etc.
Ämnet ”sex” verkar nästan vara det viktigaste på denna tråd. Kan förstå att många män, vill ha tillgängligt ”hål” när de passar dem = kravlöst. Och… så har jag också ibland känt det. Men och andra sidan, finns det något bättre sex, än med den man älskar och bägge njuter av det?
Och sist ”bestämmandemässigt”. Jag ville inte leva i ett förhållande, där jag är någon form av ”herre” över någon. Livet bygger ju på att ge och ta.
Sen finns det ju också detta med kulturella skillnader. Det har jag inte angett som ett ”problem”. Men man måste inse att de finns där. Och dessa kan ju vara oerhört positiva eller vara det ovanstående = ”problem”.
Vidare, så finns det något som många vill förbise. Det jag menar är språket. Ett förhållande bygger till stora delar på kommunikation. Hur denna skall fungera, när den till stora delar kommer att bestå av en form av knagglig turistengelska, har jag svårt att förstå.
Känner också att denna debatt vädrar div. fördomar vi har.
Oavsett om det rör sig om kvinnor från andra länder, män från Afrika eller svenska kvinnor, så är nog det ofta inskränkthet och fördomar folk ger luft åt här Hur kan vi generalisera och veta så mycket om andra?
Folk får gärna tycka vad det vill, men har som krav… det skall bygga på egna erfarenheter och inte skrönor, skvaller eller rent tyckande.
Sen är jag den första att hålla med och tycker det är avskyvärt.
Det finns kvinnor som kommer till Sverige och far oerhört illa. Okey, någon kanske kan tycka, att de ska skylla sig själva. Men då är man cynisk och glömmer allas lika värde. Dessutom, så är det nog svårt för dessa kvinnor att veta vad de ger sig in i. Om hon träffar en man på semester i Thailand eller via Internet, så är det oftast en fasad hon ser. Den s.k. verkligheten kan nog bli chockartad, när hon kommer hit.
Har hon tur, hittar fantastisk man som älskar och uppskattar henne.
Har hon otur, finner hon en man var kvinnosyn mest präglas av porrfilm och en syn som gällde på 30-talet.
Dessutom vet jag inte om jag kan hålla med antagandet som många tycks göra här. D.v.s. attraktion och känslor tar sig så olika uttryck, beroende på kulturen.
Att man menar, att i vissa kulturer generar ekonomsiktstatus och trygghet med automatik känslor.
Jag tror, att 95 % av alla thailändska kvinnor vill träffa någon attraktiv (vad det nu är?) thailändsk man i deras egen ålder, som de delar livet med, där de kan få det ekonomiskt drägligt osv.
Men kan bara hålla med vissa skribenter här, med den ojämnlighet som finns idag, så blir plötsligt en man från Sverige och som har genomsnittlig lön rena ekonomiska drömmen för många fattiga kvinnor.
Nu kanske du undrar, varför ängar jag tid och tankemöda åt detta? Kommer du håg vad jag skrev ovan? ”Har ibland lekt med tanken att träffa en kvinna från ett annat land”
Varför har jag gjort det, när jag är så bra på att rada upp så många ”problem”?
Svaret är för mig enkelt. Livet har gjort mig barnlös och detta p.g.a. många orsaker. Innan de 35, ansåg jag att jag var för omogen. Efter det, har det funnits planer… men blev inget. Då är det kanske inte så konstigt att jag lekt med tanken... om jag nu skulle vilja skaffa barn, så finns det här med kvinnans ålder.
Gör jag som det ”svenska” påbjuder, dvs. träffa en kvinna i min egen ålder, då uppstår vissa fysiska hinder. Återstår att träffa en kvinna som något yngre. Och då kommer vi till det ”svenska” igen. Svenska kvinnor ofta svårt att acceptera en ålderskillnad med på ca 10-15 år.
Nå, mina tankar har säkert retat upp någon. Är inte säker jag svarar på påhoppen (om det kommer några). Första gången jag skriver på familjeliv och kanske den sista.