Ät socker - tappa vikt?
Snack om den kanadensiska studien
Snack om bantning
Snacka om GI
"Man blir fet av socker"
En kanadensisk studie om sambandet mellan kolhydrater och övervikt har gett nytt bränsle till fettdebatten. I studien fick 4 451 friska personer skriva ner allt som de åt under ett dygn. Det visade sig att ju mer kolhydrater som personerna i studien åt - ju mindre var risken för att de skulle gå upp i vikt. Och de som åt minst andel kolhydrater köpte störst risk att bli feta.
Studien som presenterades i julinumret av tidsskriften "Journal of the American Dietetic Association" visade att risken för att drabbas av övervikt var lägst hos de deltagare som åt 290 till 310 gram kolhydrater per dygn. För dem som åt mer än 310 gram kolhydrater ökade visserligen risken för övervikt, men risken var fortfarande lägre jämfört med dem som åt minst kolhydrater. Studien visade också att de som åt mer kolhydrater inte bara var smalare utan också åt större mängder fibrer, mer frukt, grönsaker och mindre mättat fett.
Resultatet från Kanada stämmer väl överrens med Livsmedelverkets kostråd. Verket vill att vi äter relativt mycket kolhydrater och lite mättat fett.
Kjell Asplund, professor i internmedicin, säger till Svenska Dagbladet, att all kost där man äter färre kalorier ger lägre vikt.
- Ja, man kan gå ner i vikt oavsett vilken bantningsmetod man väljer, förklarar han för SvD.
Enligt de kanadensiska forskarna funkar även kost med relativt mycket kolhydrater om du vill tappa vikt.










































