Fakta och slutsatser i SverigeMamman


Tyvärr redigeras inslag och artiklar ofta på ett sätt som gör att svaren inte tas med, vilket kan lämna den som läser eller lyssnar med en felaktig och inte komplett bild. Här följer därför svar på några viktiga frågor om undersökningen.

Informationen om undersökningens genomförande, urvalet och urvalsramen har hela tiden varit öppen och var dessutom publicerad i rapporten.

Vem har egentligen gjort undersökningen?
Det är inte Familjeliv.se själva som har genomfört undersökningen. Familjeliv.se har anlitat det välrenommerade undersökningsföretaget Research and Analysis of Media AB (RAM) som leverantör. Företaget har omkring 650 mediakunder i 18 länder. RAM har genomfört undersökningen och har även bedömt och ansvarat för tillförlitligheten i materialet.

Hur påverkar bortfallet resultatet?
Enligt RAM är ett bortfall skadligt för tillförlitligheten när gruppen som inte har svarat skiljer sig från den gruppen som har svarat. I samband med undersökningen SverigeMamman 2011 gjordes en analys av bortfallet, som visade att det inte fanns några avsevärda strukturella skillnader mellan de som svarat, jämfört med de som inte svarat.

RAM har kontrollerat att dem som har svarat inte skiljer sig från de övriga baserat på enkätens grundvariabler – bland annat ålder, kön, antal barn, ekonomi, sysselsättning och region.

Kan verkligen Familjeliv.se:s medlemmar representera svenska mammor?
Undersökningen är genomförd bland Familjeliv.se:s medlemmar. Totalt skickades 67 967 formulär ut. Av dem som svarade på undersökningen användes svaren från mammor boende i Sverige med barn under 18 år. Då återstod 9 552 svarande.

De svarande utgör enligt RAM en rimlig representation baserat på grundvariabler som ålder, kön, antal barn, ekonomi, sysselsättning och region. De medlemmar som har svarat skiljer sig inte signifikant på något sätt från svenska mammor i stort, enligt statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB.

Har Familjeliv.se varit öppna med den vetenskapliga metoden och underlaget?
I rapporten SverigeMamman 2011 framgår tydligt i ett särskilt kapitel hur undersökningen har genomförts, bortfall, statistiska metoder och underlag med mera. I samtliga kontakter med medier och andra mottagare har Familjeliv.se varit fullständigt öppna och tydliga med detta, samt har aktivt uppmuntrat mottagarna att ta del av den fullständiga rapporten som har bifogats pressinformationen.

För fler frågor, kontakta gärna:

Staffan Hulten, CCO undersökningsföretaget RAM (Research and Analysis of Media AB) Telefon: 070 – 324 91 93

Ylva Hvarfner, VD Familjeliv.se
Telefon: 070 – 601 55 97