Mammaträning i Norrköping 2015

Nu är det klart att nästa Mammaträningskurs kommer att bli inomhusträningen Mammastark. Vi kommer att hålla till i Hud & Hälsas mysiga lokaler på G. Rådstugugatan 31 A-B, i centrala Norrköping.20141126_161035

Start är torsdagen den 5 november kl 10:30-11:30. Vi kommer att köra 6 tillfällen fram till den 10 december.

6 tillfällen kostar 650 kr.

Det kommer att bli övningar för god hållning, balans och allmän styrka. Du behöver inte vara i vältränad för att vara med, träningen passar både nyblivna mammor och andra kvinnor.

Mycket fokus kommer som vanligt läggas på de inre magmusklerna och på att höja pulsen och svettas. Det kommer att bli intensivt, säkert och roligt! Här kan du läsa mer om fjolårets Mammastark.

Maila din anmälan eller dina frågor till Mammastark1@gmail.com

Sista inlägget!

Idag gör jag mitt sista inlägg här på Familjeliv. Jag kommer istället flytta över min blogg till Loppi.se. Jag är inne i ett bloggflow och har många idéer om vad jag vill skriva om så jag hoppas att du vill följa mig där. Det kommer bli mycket löpning, mammaträningstips, styrketräningstips, familjeliv och recept.

Dessutom kommer jag inom kort att bjuda in till ett roligt träningsevent.

IMG_1404

I nya träningskläder från Karhu, finns att köpa på Stadium Outlet. Prisvärda, snygga och sköna.

Kanallöpet med flow

Nu vet jag hur det känns att vara i flow, under gårdagens lopp gick allting rätt. Självförtroendet var på topp, jag hade sovit 8 timmar, ätit bra dagen innan och under förmiddagen innan loppet. Flow kan beskrivas som ett svävande tillstånd där man inte tänker så mycket utan saker bara händer. Mina ben hade bestämt sig för att hålla ett högt tempo från start och jag kände direkt att idag kommer loppet gå bra, jag kommer att orka hålla tempot (4:05 i medelhastighet). Och det bästa var att loppet kändes ”lätt” och jag njöt av den vackra omgivningen.IMG_1383

Starten i Ljungsbro, det var lite kyligt men jag var glad över att jag sprang i shorts och t-shirt.

IMG_1385

Uppvärmningen på en löparbana av sämre kvalitet.

IMG_1388

Här har starten precis gått!

IMG_1389

Efter ca 2 km, här har jag fortfarande samma tempo som den vinnande tjejen. Einar var så glad att se mig och ville springa fram och krama mig.

IMG_1391

Efter ca 4 km blev jag ensam, inget skydd mot vinden alls. Men jag såg iallafall löparna framför mig hela tiden. 6 km senare kom två killar ikapp mig och det hjälpte mig att hålla tempot.

IMG_1392

Löparglädje!

Loppet var rätt lättsprunget utan några backar, förutom sista km till Borensbergs idrottsplats där målet var. Det blåste dock en del vilket gjorde det lite kämpigare. Jag var dock förvarnad om att det brukar vara motvind.

IMG_1395

Buketten jag fick vid prisutdelningen. Tiden 1:26:33 gav en 2:a plats ca 3 minuter efter vinnande tjejen och 2,5 minuter före tjejen på 3:e plats.

Kanallöpet på superbra tid

Jag kan fortfarande knappt förstå att jag lyckats springa en halvmara på 1:26:33. Jag måste smälta intrycket och skriver mer om loppet imorgon när lyckoruset lagt sig.

IMG_1392

Jag har aldrig känt att det varit så enkelt att springa som idag! Raksträcka (om än rätt bra motvind) perfekt väder och vacker omgivning. Det här loppet kan jag varmt rekommendera.

Urladdning och uppladdning

Imorgon ska jag tävla, igen! Fjärde tävlingen på 12 dagar. Den här gången är det Kanallöpet med start i Ljungsbro och mål i Borensberg. Ett lopp längs med Göta Kanal som jag har höga förhoppningar på. Många säger att det ska vara fint dock finns risken för motvind. Efter den här tävlingen blir lugnt fram till Stockhom Marathon.

Just nu känner jag mig helt slut på energi, en varm och solig dag på Kolmården med karusellåkning (det tar på krafterna att skratta). IMG_1366

IMG_1362 IMG_1361

Första riktiga besöket på Bamses värld i år. Jättemycket folk.

Loppet i morgon är 21 km så jag kommer att se till att ha välfyllda energidepåer. Ost är givet men jag ska även äta favoritgodiset, turkisk peppar. Jag skrev efter nyår att jag inte skulle äta något godis på 11 månader, vet faktiskt inte riktigt varför. Förr var mitt problem att jag alltid var sötsugen men eftersom jag inte äter så mycket sött (förutom naturligt sött i frukt) så har sötsuget avtagit och jag blir egentligen bara sötsugen när jag väl börjar äta godis.

godis

Den nedersta påsen trodde jag inte skulle innehålla citronsyra men det gjorde den. Visst  kan man tro att godis som är fritt från gluten mm och bara innehåller naturliga smaker och färgämnen ska vara bättre, men sockret är fortfarande kvar och bara för att det ska vara naturligt så ger det fortfarande energi. Den energin behöver jag till imorgon!

Och tennisbollen på bilden ska mjuka upp stela muskler. En annan viktig del av uppladdningen.

Yoogaia

På träningsresan i Portugal körde jag minst ett yogapass om dagen och jag är övertygad om att det var tack vare den som jag inte kände mig speciellt sliten fast att jag tränade otroligt mycket. Jag saknar yogan och rätt lägligt har jag nu, genom Buzzador, fått möjlighet att testa Yoogaia som är yoga online. Det unika med Yoogaia är att du kan köra klasser live och instruktören kan se dig via webbkamera (om du vill). Jag själv föredrar att vara anonym om jag ska träna online men det finns nog vinster med att instruktören kan anpassa klassen efter deltagarna.

De flesta klasser är dock inspelade efter att de en gång varit live.. Mitt första intryck är att kvaitéten har mycket mer att önska, filmerna är suddiga och några av instruktörerna röster ”hackar”. Filmerna är på engelska och det är lite olika lätt att förstå instruktionerna.

Det finns olika kategorier som barnyoga, yoga för gravida och nyförlösta, pilates men även yoga för kurviga kvinnor. Vet inte vad skillnaden ska vara och tycker det är kostligt att kategorisera på det sättet.

Yoogaia20curvy20model

foto från yoogaia.com

Jag har både erfarenhet av Yogobe och Familyyoga och dessa tjänster håller mycket högre standard. Du kan testa Yoogaia gratis i 7 dagar, vad tycker du?

 

Superloppet i Skärblacka

Igår åkte jag till mina barndomstrakter för att springa Superloppet. Jag var anmäld till 10 km men precis innan start bestämde Frida och jag att vi inte skulle springa samma klass och därför bytte jag till 5 km. Vi är ungefär lika snabba på ”kortare” distanser (kort för Frida som i vanliga fall springer ultralopp) och därför ville vi inte konkurrera. IMG_5359

Foto från starten, lånat från www.denseln.se/superloppet.

Det var första gången jag sprang loppet men många av de gatorna vi sprang på hade jag promenerat på många gånger tidigare i mina unga dagar. Det var jättejobbigt att springa och jag var glad över att slippa springa samma runda en gång till. Loppet var rätt flackt och inte riktigt 5 km. Jag sprang in på 18:29, vilket är den tredje bästa tiden för damerna.

IMG_1331

 

Och ett fint pris fick vi som placerade oss, presentkort på Ica Supermarket Skärblacka.