Viktiga Näringsämnen för huden

Jag märkte ganska snart, sen jag börjat arbeta som hudterapeut 2008, att jag ville arbeta med hudproblem. Jag förstod också att det var viktigt att ta ett helhetsgrepp och arbeta även inifrån. Där och då började min resa med att leta lämpliga kurser/utbildningar att gå. Gick en hel del helgkurser. Insåg då jag börjat min ”nya” utbildningsresa att jag behövde någon längre utbildning. Därför började jag hösten 2012 att läsa en utbildning som heter Funktionsmedicinsk Näringsterapeut. Den är jag nu klar med och numera arbetar jag både utifrån och inifrån med huden. Det kan handla om att rekommendera viss mat, utesluta viss mat, tillsätta olika typer av kosttillskott men också vara lite av en ”detektiv” och hitta det som är orsaken till problemet. Det jag upptäcker då jag arbetar både utifrån och inifrån med hög kvalitet på hudvårdsprodukter och samma höga kvalitet på kosttillskott, att jag får så mycket bättre resultat. Men – bara hudvårdsprodukter, behandlingar och kosttillskott - räcker inte. Det är också viktigt hur man lever sitt liv för övrigt. Det är ju själva basen – för hela vårt välmående. Ofta finns inga ”quickfix” – så inte heller när det gäller huden och de problem som kan uppstå. Därför – se till att: 1. Se till att sova ordentligt. 2. Se till att äta varierat – och förstås bra. Ät så rent som möjligt och så många färger som möjligt – varje dag. Plus proteiner och fett av bra kvalitet. 3. Se till att tarmen fungerar – om inte – åtgärda detta först. När ovanstående fungerar, kan man gå vidare med annat. Om du har en tarm som inte fungerar så kanske du ändå inte tar upp kosttillskott och om du inte börjar med att ha en bra kost, så är det dumt att ersätta en bra kost med kosttillskott. Det är lite som med bebisar – det är viktigt att: sova, äta och bajsa! Det vet de flesta som haft små barn att just dessa tre funktioner är viktiga. Det gäller även vuxna. Bild från Alpha-Plus Vilka näringsämnen är då viktiga? Det finns förstås många. Betänk bara att huden är kroppens största organ och efter det kommer levern. Som även den är viktig för hur huden mår. Vi börjar med några av våra vitaminer och först ut är: Vitamin A Retinol finns oftast i animalier Betakaroten hittar man oftast i vegetabilier • Stärker immunförsvaret • Förebygger cancer • Motverkar åldrandet • Nödvändig för god syn, slemhinnorna, proteinsyntesen och vävnaders upp byggnad • Bra vid acne, psoriasis, synproblem och förebyggande av förkylning och influensa B2/Riboflavin Behovet ökar vid stress • Bra för huden, hårets och naglarnas hälsa • Nödvändig för ämnesomsättningen av fett, protein och kolhydrater • Aktiverar Vitamin B6 • Omvandlar kolhydrater till energi • Bästa källor: ägg, kött, gröna bladgrönsaker, fisk Niacin/B3 – oumbärlig för en normal hjärnfunktion • Nödvändig för syntesen av könshormoner och kortison, tyroxin och insulin • Förbättrar cirkulationen • Bra för hudens, nervernas, hjärnans och matsmältningssystemets hälsa • Bästa källor: avokado, lever, magert kött, jordnötter, ägg, solrosfrön, plommon C-vitamin en av de viktigaste för immunsystemet och för alla kroppsvävnader • Nödvändig för järnupptaget • Antioxidant • En av de viktigaste vitaminerna för immunsystemet • Stimulerar immunsystemet • Stimulerar produktionen av stresshormoner • Bra för sårläkning • Nödvändig för hälsan i ben och vävnader • Nödvändig för tillväxten och underhållet av blodkärl, celler, tandkött, ben och tänder • Bästa källor: citrusfrukter, broccoli, tomater, blomkål, potatis, gröna bladgrönsaker D-vitamin Absorberas tillsammans med fett på sin väg genom tarmarna • Nödvändig för absorptionen av Magnesium, Calcium, Zink, Järn, Fosfor och andra mineraler • Hjälper till att assimilera A-vitamin • Behövs för njurfunktionen • Bra vid en del former av psoriasis • Nödvändig för ben- och tandhälsan • Bästa källor: fet fisk, fiskleverolja, solen E-vitamin – antioxidant vitamin med många terapeutiska funktioner • Förser kroppen med syre • Antioxidant • Skyddar lungorna mot luftföroreningar • Förbättrar immunförsvaret • Bra för sårläkning • Minskar syrebehovet i musklerna • Saktar ner processer som har med åldrandet att göra • Bästa källor: vetegroddar, sojabönor, broccoli, gröna bladgrönsaker, ägg, mandel, smör Biotin • Nödvändig för ämnesomsättningen av proteiner, kolhydrater och fetter • Nödvändigt för hälsa och tillväxt, för hår, hud, nerver, könskörtlar och benmärg • Nödvändig för kroppens energiproduktion • Bästa källor: kött, lever, äggula, nötter, frukt, råris Huden behöver också mineraler. Ett par viktiga är: Zink • Ett av de mest betydelsefulla spårämnena, eftersom det har en viktig funktion i många livsnödvändiga kroppsprocesser • Nödvändig för hormoner, immunitet, tillväxt, energiomsättning och hemoglobin • Lagring av insulin • Transporterar koldioxid • Nödvändig för kollagensyntesen (stödvävnad) • Nödvändig för omsättning och distribution av Vitamin A • Avgiftar alkohol • Förebygger cancer • Antioxidant • Kan bidra till att skydda mot de degenerativa effekterna av åldrandet Magnesium • Reparerar och underhåller kroppscellerna • Den hormonella aktiviteten i kroppen – viktigt • Nödvändig för de flesta processer i kroppen bl a energiproduktion • Balanserar och kontrollerar kalium, kalcium och natrium • Hjälper till att binda kalcium till tänderna • Behövs för musklernas sammandragning och avslappning inkl hjärtat • Behövs för överföring av nervimpulser Detta är bara två av de många mineraler vi har i kroppen och som är viktiga för oss. Här finns bara utrymme att ta upp en del – då valde jag ovanstående. Dessutom finns många av våra Aminosyror som är viktiga för huden. Det finns många olika aminosyror. Lite kort om dessa. Aminosyror är proteiner och är grundläggande för alla livsformer. Människans fasta kroppsdelar består till 75% av protein. Protein används för att reparera och bygga all vävnad i kroppen samt är essentiella (livsnödvändiga/oumbärliga) för alla funktioner i människans fysiologi. Det finns 22 aminosyror och av dessa är 8 essentiella. Kroppen kan själv inte framställa de essentiella aminosyrorna utan dessa måste tillföras genom maten eller via kosttillskott. Aminosyror kan inte heller lagras i kroppen utan måste tillföras kontinuerligt. För övrigt finns många andra viktiga närings- ämnen. T ex: Fettsyror, Probiotika, Flavonoider mm mm.Källa: SethandSally.com