CITY OF ANGELS

Gästinlägg av Elin
Touchdown LAX. Los Angeles igen! Ännu en dag på jobbet. HUR kan man kalla detta för jobb? Så jäkla härligt! Denna gång hade vi ett tipp topp-gäng. Säger jag nästan varje gång men faktum är att en stor del av att mitt jobb är så fantastiskt beror på kollegorna. Så många underbara människor som man får äran att jobba med. Är så tacksam för det. Vi hade lite planer denna slinga. Jag och Christine har varit i LA tillsammans förut och hade bestämt att vi skulle till Lisa Vanderpumps ena restaurang denna gång. Vi har besökt SUR sedan innan så nu provade vi PUMP. Jag har inte följt dessa serier slaviskt, men har sett några avsnitt av både Real Housewives och Vanderpump Rules så det var roligt att följa med dit.

imageDet här är min härliga kollega Christine. Vilken kvinna! Hon har jobbat på SAS i snart 32 år! Längre än min livstid! Helt otroligt. Så lojal. Hon har även studerat skådespeleri i just Los Angeles. Hon är en av de snällaste och mest omtänksamma människor jag träffat, för att inte tala om hennes positiva sätt att se på livet. Hon Lever verkligen fullt ut varje dag. Never a dull moment med min blondie!
imageVi började stoppet med shoppingtur och en sen Sangria-lunch i Santa Monica och tog sedan en uber till West Hollywood och PUMP.
Fördrink; Pump-Tini såklart.
imageVi åt, skålade och skrattade och stannade tills det var mörkt och vi hade varit vakna långt över ett dygn.

Morgonen därpå tog jag sovmorgon och gick sedan ner till Venice Beach för några timmar i solen. Det bästa som finns för trötta fötter som gått i högklackat alldeles för länge är varm, mjuk, len sand.
imageimageimageimageEn svalkande milkshake.
imageMåste avsluta med att visa den här bilden. Jag jobbade i business på ditvägen och den här är tagen ut genom fönstret på en av våra business-toaletter. Härlig utsikt när man sitter och kissar, haha!

SANDHAMN

Igårkväll tog vi båten ut till Sandhamn. Skönt weekendtips om man är i Stockholmstrakten. Har man ingen egen båt att köra kan man även ta sig ut hit med färja osv. Vi checkade in på Seglarhotellet och gick direkt ner till spat och tog ett glas bubbel.
Slappnade av lite i bubbelpoolen innan vi åt middag och även hann med ett par drinkar på nattklubben innan läggdags.

Härlig utsikt över hamnen.

Köpte en take awaylatte för att vakna lite.

Sea Club är skönt att hänga på i solen.

Klarblå himmel så vi hängde lite på båten och solade innan lunch.

Sjukt mysigt att strosa här på Sandhamn.

Lunch på Värdshuset.

Älskar nya båtlivet som ni märker. Haha!

AFTONBLADET

Min krönika som jag skrev i söndags publicerades i tisdags i Aftonbladet. Både på webben och i tidningen.
Krönikan väckte stor uppmärksamhet och jag har sedan dess fått flera förfrågningar om allt från morgonsoffan i tv till andra intervjuer i te x norsk press. Det är fascinerande att en krönika kan väcka så mycket publicitet. Det är tydligen ett ämne som berör många.

STOCKHOLMSKVÄLL

Idag har jag börjat jobba så smått. Ett par möten i stan sen flera timmar framför datorn. På måndag slutar pappaledigheten och inskolningen börjar på nya förskolan och sedan kommer jag börja jobba som vanligt igen.
Efter jobbet idag kom våra underbara vänner Jim och Arlinda. Vi började med en skön middag på Restaurang Göteborg och sen hoppade vi i båten som ligger precis vid Göteborg för en kvällstur. Barnen var hemma med barnvakt.

Att bara kunna åka ut så på en kvällstur med fina vänner är verkligen helt fantastiskt. Stockholm är en otroligt vacker stad.

INSTAGRAM GÖR MIG TILL EN SÄMRE PAPPA

Jag var i lekparken för ett par veckor sedan. Bara jag och barnen. Ni vet, 100% fokus gäller om man ska lyckas hålla reda på båda samtidigt när man släppt dem fria. Att öppna selen i vagnen när man är framme i parken är som att släppa ut en häst på en äng efter att den stått i stallet i flera år. Energin går upp i topp och benen börjar springa på dem redan innan fötterna nått gruset. Som regel springer de alltid åt olika håll. I en inhägnad park känns smitningsrisken ganska liten men för Flynn som tror att han är superman fast han egentligen är ganska klumpig väntar en hel del andra faror runt hörnet. Vid en kort stund samlades bröderna i ett av de små husen i lekparken där Rio tålmodigt lagade gruskaka till sin lillebror som väntade vid bordet. Det hela var så gulligt att mobilen åkte upp och jag förevigade det ett par bilder. Ni vet själva känslan av att få till en perfekt bild. Den ska upp på sociala medier, så är det bara. Öppnade Instagramappen och tyckte jag var extremt snabb men precis innan jag hinner trycka på publicera tittar jag upp och inser att inget av barnen är kvar vid det lilla köksbordet. Rio hade inte gått långt utan stod vid ”diskbänken” och diskade bort resterna från grusmiddagen. Flynn däremot. Borta. Jag tog Rio i handen och började leta. Först tänker man ”Äh, det är lugnt, han kan inte ha hunnit så långt” sedan går det en stund och paniken smyger sig på. ”Hur FAN kan han ha hunnit så långt?” blir istället nästa tanke. Innan man sansat sig flyger tankarna iväg och jag kommer på 400 olika trauman min lilla klumpiga superman kanske råkat ut för. Han den där skumma mannen som stod vid sandlådan för en stund sedan, jag LOVAR att han har tagit Flynn och är i detta nu redan påväg att sälja honom som barnarbetare i något land jag inte ens kan namnet på. Eller har han klättrat över staketet och sprungit ner till vattnet? Jag kommer aldrig hitta honom om han ramlat i! Jag hör en bil som tutar och blir alldeles kallsvettig. Helvete, är han ute på vägen? I Samma sekund knackar en annan mamma mig på axeln och frågar ”är det honom du letar efter?” samtidigt som hon pekar upp mot kullen i lekparken. Där,längst upp i den sjukt långa rutschkanan sitter Flynn, redo att åka. Han har själv tagit sig upp för den jättelånga trappan som leder upp på kullen för att åka rutschkanan som bara ”det stora barnen vågar åka” Precis när jag ser honom tar han fart och skrattar till innan han åker i en jäkla fart rakt ner. Jag springer för att hinna möta upp honom när han kommer ner men hinner inte fram förrän han som en liten vante flyger ur kanan när den tar slut och landar i sanden. Jag fryser till, han gapskrattar.

På vägen hem tar jag upp telefonen igen och raderar både Instagram- och Facebookappen. Går med sänkt huvud och skäms över att de där jävla sociala medierna ens tar upp tid från mig när jag umgås med barnen.

Dagen efter är jag tillbaka i parken. Mobilfri. Den fick inte ens följa med ut. Jag går på avvänjning. Kommer på mig själv med att leta i fickan x antal gånger under dagen.

Dag 3. Tillbaka i lekparken och jag tänker inte ens på telefonen. Den ligger hemma men jag letar inte efter den en enda gång. Mitt fokus har däremot flyttats från mitt eget mobilanvändande till andras. HÄR skulle jag vilja ha med mig kameran. Jag ser nästan inte en enda förälder som inte har mobilen i handen. En del springer efter barnen och försöker få till en fin bild, andra svarar på mail, den klassiska Instagramtummen känner man snabbt igen. Scrollandes nedför skärmen för att ibland stanna upp och dubbelklicka. Selfies tas, med och utan barn, med bakljus i profil eller med solen speglandes i solglasögonen. En del jagar Pokemons (ja, vuxna människor) och någon sitter vid picknickbordet och spelar Candy Crush.
Det är fan helt sjukt! Vi lever i våra mobiler! Vi är i parken med barnen rent fysiskt men någon helt annan stans i huvudet. Barn ropar på uppmärksamhet ”Titta här mamma! Titta när jag hoppar!” och får svaret ”mmm.. åååh titta vad du är duktig” medan blicken inte ens lämnar telefonen.
Det som stör mig mest är att för några dagar sedan stod jag där och skickade min ettåring utför ett fritt fall för att min hjärna var mer inställd på om Crema eller Aden-filtret skulle passa bäst till min bild.

Ny regel för mig själv. All tid på sociala medier spenderas när barnen inte är med. Det kan inte vara viktigare att scrolla igenom bilder från diverse betydliga och obetydliga personer eller kolla senaste likesen än vad det är att koppla ner och bara se mina egna barn. Den största fördelen med det kommer helt gratis. Barnen blir helt plötsligt lugnare, gladare och lyssnar mer. Att det beror på att de tidigare konkurrerat med Instagram ger mig bara sån jävla ångest.

SEMESTER

Elin är hemma och solen skiner. Då blir det självklart båtsemester ett par dagar.Vi lämnade Stockholm och tog kurs via mälaren till Trosa. Det var aningen regnigt i början men sen kom solen. Vi checkade in på Stadshotellet som jag varmt rekommenderar. Ett mysigt hotell med en helt gudomlig bra service. Jag tog även en behandling på deras spa. Trosa är perfekt att bara gå runt och strosa och njuta av alla fina hus längs kanalen.

Vi åt på Fina Fisken i hamnen vilket är klart en av de bättre fiskrestauranger jag besökt.

Stadshotellet.

Fiskekrogen i hamnen.

Överlägset den bästa fish & chips vi ätit!

HEJ FRÅN LA!

Gästinlägg av Elin

Är ni redo på en bildkavalkad? Jag har precis kommit hem från ett himla härligt arbetspass. Vi har sedan en tid tillbaka öppnat linjen Stockholm – Los Angeles vilket är helt fantastiskt! Så i söndags var jag uppe tidigt på morgonen och åkte ut till jobbet där den här fina maskinen väntade.
imageHelt sprillans nytt plan och det är så fint! Alla våra långdistansplan har helt ny interiör och är superfräscha! Vi har 3 klasser ombord, Go (ekonomi) Plus och Business.

Efter ett 13 timmar långt arbetspass landade vi i LA och åkte direkt till hotellet. Fördel med jobbet! Man är ledig två dagar, jobbar 13 timmar, sedan har man stopp i lite över ett dygn i LA och kan göra precis vad man vill innan det är dags att åka hem igen för att sedan vara ledig 4 dagar till! Älskar att jag kan vara i LA och New York på samma vecka OCH få betalt för det samtidigt som jag har mer tid hemma med barnen än ett ”vanligt” jobb. Jag VET att jag tjatar om det men tycker bara så vansinnigt mycket om mitt jobb, haha!

image image image

Hade en grym besättning som alla ville lite olika på stoppet men jag och två till bestämde oss för att ta en über (enda sättet stt ta sig fram i LA) till Santa Monica där vi åt, tog en drink, strosade och shoppade innan vi åkte tillbaka till hotellet och gjorde ganska tidig kväll.

imageSen var det natti natti med den här fina utsikten från mitt rum.

imageMorgonen därpå samlades 6 stycken ur besättningen och gick tillsammans ner till stranden och åt en sen frukost! Sedan tog vi en promenad och satt en stund i solen innan det var dags att göra sig klar för att flyga hemåt!

imageHär står vårt plan och väntar på oss på LAX.

imageCamilla min underbara favoritvärdinna och vän, härliga Anders från Oslo-basen som alltid är så positiv och glad och så jag då, som av någon anledning klippte lugg med nagelsaxen ca 15 minuter innan bussen hämtade oss från hotellet. Fick feeling kan man säga. Den försvann dock 5 minuter senare när det var för sent så nu får jag sota för mitt misstag i ett par månader framöver.. Lär mig aldrig. Oh well..

imageHär var det dags att ta en paus från jobbet och sova ett par timmar uppe i luften. Så skönt! Vi har ett eget rum ombord där vi vilar och vilostunden på en lång flygning som LA är helig!

Vi landade i ett solig Stockholm och när jag kom hem stod barnen i fönstret och ropade på mig. Mysigt! Nu är jag ledig fyra dagar till innan det är dags för LA igen på söndag. Då ska vi nog shoppa för hela slanten på The Grove och sedan ville hon gärna äta på Pump så det blir mysigt!

Natti natti!

RIO OCH FLYNN I ELODIE DETAILS NYA HÖSTKOLLEKTION

103370_LS
Nu har äntligen Elodie Details nya höstkollektion 2016 Silence kommit ut. Där Rio och Flynn är modeller för denna genialiska kollektionen.
Jag trodde aldrig att det skulle gå att vara själv med bägge på en plåtning och byta kläder flera gånger. Men både Rio och Flynn tyckte det var hur kul som helst och det var inga alls problem.

Jag älskar verkligen dessa färger. Alla dessa fina mössor, vantar, åkpåsar och mycket annat. Missa inte denna kollektion.
Elodie Details höstkollektion 2016 är en hyllning till den inspirerande natur vi har så nära inpå oss, både i tanken och den verkliga världen.Kollektionen har ett färgschema inspirerat av mossa, läderhudar, linnea, skogsstjärna och den mystiska blå rosen.

Se mer här på Elodie Details.

103555_LSJag fick också vara med på ett hörn med Flynn på axlarna.

103615_LS2Gillar skarp denna snygga skötväska.

103493_LS
103505_LS
103887
103879_LS2
103879_LS

103503_LS

MIN LÖRDAG I BILDER

Vilken dag vi hade igår. Vilket väder. Vilken kväll. Bilderna får tala för sig själv.

Vi åkte först igenom Skurusund.

Sen la vi till hemma hos min vän Micke på Solsidan.

Det var strålande sol så vi passade på att chilla i solen ett par timmar, finns ju en anledning att det heter Solsidan som Micke alltid säger! Haha ! Detta är det berömda huset där Fredde och Mickan har bott.

Efter ett par timmar tog vi båten mot restaurang Holmen inne i Saltsjöbadens hamn.

Toast Skagen till förrätt.

Sashimi sallad till varmrätt.
Äppelpaj med jordgubbar till dessert.

Sen lämnade vi Holmen för åka tillbaka mot Sjöstaden.

Skurusundet.

Vi fick en helt magisk solnedgång.

Tillbaka hemma i Sjöstaden.

BÅTLIVET

Båtlivet fortsätter. Eftersom jag är pappaledig hela augusti så hänger vi mest i båten. Elin är ledig så vi har det riktigt härligt och mysigt. Barnen verkligen älskar att bara glida runt så ingen är gladare än mig.

Utanför Junibacken och Vasamuseet.

Killarnas tröjor kommer från Ralph Lauren.

Tillbaka hemma i Sjöstaden. Lagom precis när regnet började falla.