10 tips för att komma igång med löpning

Ja inte fasen är det alla gånger helt självklart att bara dra på sig underställ, mössa,  tighta kompressionssockar å fingervantar så ge sig ut... Lägg till lite mobilhållare, pannlampa och pulsmätare också så har du kittat dig rejält..Tar ju halva dagen att bara komma ut.. =) 

Jag har alltid hatat löpning eftersom det var en del av den jobbiga försäsong som var i fotbollen.. man harvade ute på en grusplan med snöblask i kall mössa och en tränare som skrek tills man nästan kräktes av utmattning efter varv 8 runt planen.... Ja var alltid medium... varken bäst eller sämst men jag var nog den som verkligen hatade just den biten.. De korta explosiva intervallerna.. Där var jag grym! Till min fördel när jag spelade innebandy.. Där kom min kondis till sin rätt.. Men uthålligheten i kondisen var eller har aldrig varit så bra.. Bara pga jag trodde att man skulle springa snabbt hela tiden när man sprang långt... 

När jag sen slutade fotbollen lade jag helt bort löpningen.. Shit va trist ju! ....Gav mig ut på nån runda då och då men full fart och blev galet sur för att jag inte klarade 5 km under 30 min.. Helt kass ju! Då kan jag ju lika gärna strunta i det... Hm... Tänker lite annorlunda idag än för 11 år sen... 

Sen hände något när jag började träna HIIT... Alltså högintensiv intervallträning. Jag ville testa löpningen.. Insåg att fasen jag har ju grym kondis! Det var SÅ kul att springa. Men jag hade ändå den där tidspressen... Så känslan var aldrig tillräcklig.. Jag kände mig inte helt bra.. 

En kväll när jag skulle ut.. Sket i klockan, runkeeper och allt vad mätning heter. Lunkade iväg med lugn soft soul i lurarna.. Tassade på. Gick lite när jag blev för trött. Tassade lite igen. När jag köade mig klar sprang jag hem. Duschade och kände en helt annan känsla i kroppen. Detta var ju skönt ju! Ja måste inte längre bevisa för min tränare att jag är snabbast.. Jag springer för MIN skull. För att mitt hjärta ska bli starkare och för att jag ska få en bättre kondition! Herregud varför har jag inte gjort så innan...? 

Nu har jag kommit lite längre i min löpning och emellanåt tar jag tid. Ibland springer jag intervaller. Men jag är alltid noga med känslan. Hur vill jag må en timma från nu..? 

Så mitt främsta råd till dig som vill komma igång.... Börja lagom. Lyssna på kroppen. Hitta känslan. För DIN skull!



JO du kan springa. Alla som är fullt friska kan springa. Men börja med succé! 


* Fixa dig ett par bra joggingdojor. Måste inte vara av senaste modell och väga 0,004 kg utan ta ett par du känner passar din fot. Jag gillar Onrunning, Saucony eller Nike Pegasus. 

* Ta på dig sköna kläder som du kan röra dig bra i. Måste INTE vara kompressionstights och neonfärg. 

* Lägg iordning kläderna dagen innan eller på morgonen om du ska springa på kvällen

* Se ut en liten trevlig runda eller tur som du tycker om. Antingen inne i stan eller ute på vischan där ingen kan se... 

* Bestäm dig innan för en enda sak- jag ska springa långsamt och gå när det blir för jobbigt. Sen ska jag se om jag kan springa lite snabbare och gå efter en stund igen. DÄR börjar du. Inte med att rusa full fart.

* Tid och längd spelar INGEN roll. Viktigaste är att du nu hittar känslan av att DU KAN springa. För det kan du. 

* Sätt på bra spellista, en bra podd eller bara skogens tystnad under passet.

* Tänk inte- bränn kalorier som du stoppat i dig under dagen. Tänk- va skönt det ska bli med en varm dusch och känslan av att jag gjorde det! Kalorierna försvinner ändå. Känslan gör att du kommer vilja springa igen. Inte kalorierna. 

* Mät inte tid eller längd första gångerna. Bara hitta ditt tempo genom att känna på andetaget. Låt hjärtat få jobba och känslan sprida sig i kroppen. De endorfiner som rusar efter en joggingrunda.... Magiskt!

* Gör det för DIN skull. Ingen annans. Spelar ingen roll hur långt, hur sakta, hur snabbt eller hur snyggt du springer.... ATT du springer är ju bara det helt fantastiskt! För alla kan springa! 

Stort lycka till,

Hör gärna av dig när du testat!=)

Puss  o Kram Ida