Bästa övningarna för ryggont o diskbråck

Jag har ett diskbråck och lite andra trasiga diskar o nerver i kläm i min ländrygg. Det var himla mycket smärta och bök innan jag kom till bukt med hur jag skulle träna och röra mig. Jag vet nu vad som funkar och inte. Framförallt har dessa övningar hjälpt mig med rörligheten. Sedan att bygga en stark core och undvika vissa övningar helt, har varit en vinnande faktor. Det tar lite tid och blir lite extra jobb när man har ett diskbråck men tar man det i tid och hittar sin väg kan man faktiskt bli riktigt bra i det. Sedan vet jag att det inte alls gäller alla. Endel har större problem och behöver operation.Jag vet när läkaren ( inte han jag träffat utan en annan som aldrig sett mig)  ringde mig oc h berättade att de hittat diskbråck efter MR och andra degenererade diskar så vär det första han sa- "Ja du borde börja träna lite och gå ner i vikt".... Ööööh... Okej..? Hade jag varit en nervsvag person med låg självkänsla och anorektiska problem hade jag förmodligen gjort som han sa. Men så är inte fallet med fru B Olsson.. Så jag sa- " Ne det tror jag inte sörru"... "Jag tränar mer än väl och har inga problem med övervikt. " Då sa han bara- "okej, uppsök en sjukgymnast och hör av dig om du vill bli opererad"... Hahah.. Ibland alltså.. Så jag hittade Nikolas (min gamla lärare på PT-utbildlningen ) och med hand hjälp, yoga och lite rehab följt av rehab har jag det nu i schack . Därav vill jag såklart dela med mig då jag vet att många där ute har problem med just ländryggen. Så.. Rulla ut mattan och testa. Fokusera på din andning och överdriv den. Se film på min insta för bilderna i rörelse.Ha en skön söndag!Puss o Kram Ida Sittande sidofällning. Tänk att ryggen ska bli som ett C framifrån. Du kommer olika långt ner. I början kanske det mest känns som ett I =) Lugn. Rörligheten kommer.  Katt. Tryck från handlovarna och fokusera på att kurva hela ryggen från länden och till nacken. Sikta på att ha händerna under axlarna så gott det går. Använd gärna en spegel. Här har frun skjutit från händerna lite för mycket.. =) Knäna under höfterna. Ko. Bilda en kurvatur hela ryggraden. Svanks utan att tappa bålstödet helt.  Kobra eller Mckenzie-metoden. Bevisad effekt för diskbråck. Inte trycka från för hårt med händerna. Låt ryggen jobba. Du stärker även ryggens muskler här. Dynamiskt upp och ner mjukt.  Lizard-twist. Böj benet och sträva efter att toucha i med tårna på motsatt sida. En mjuk trist för ländryggen. Sakta och varsamt.  Jobba dynamiskt med andning. Fäll ihop överkroppen/ öppna upp. Övre delen av ryggen som twistar. Skön kattsträck med sätesstretch.  Ren sätes-stretch. Fokus att flexa foten som är under kroppen. Går även att göra sittande. Se bilden nedan.