Publicerad 24 januari 2012 Uppdaterad 30 oktober 2013
Textstorlek 1 2 3
Artikelserie:

Uppfostran

Lek fram barnets utveckling

Barns utveckling gynnas av lek, men när ska man börja och vad är en lämplig lek i olika åldrar? Lugn, vi hjälper dig med tips för barn från 0 till 6 år.




Relaterat

Fakta

Vilken leksak passar åldern?

Vilka leksaker som passar vilken ålder är väldigt olika från individ till individ. På de flesta leksaker finns en märkning för vilken ålder leksaken är tänkt, vilket är en bra fingervisning både ur säkerhetssynpunkt och utveckling. Tänk på att leksaker ska vara okrossbara och utan skarpa kanter och i en storlek så barnet inte kan svälja dem. Ett bra tips är att ha tvättbara leksaker framförallt för yngre barn. Du måste inte köpa allt, saker du har hemma räcker långt.
0-6 månader
Bitleksaker
Mjukdjur och tygbok
En mobil att hänga ovanför säng eller skötbord
Olika sorters skallror
Babygym
6-12 månader
Pipleksaker
Klossar
Lära-gå-vagn
Mjuk boll
Saker som går att vrida och trycka på
Ett till två år
Leksaker som låter
Hink och spade
Kökssaker
”Bultbräda” för barn med pluggar att hamra på
Låtsas telefon
Två till tre år
Trafikmatta med bilar
Kritor, pennor, fingerfärg och leklera
Trehjuling eller sparkbil
Bilderböcker
Duplo eller andra byggklossar
Tre till fyra år
Enklare spel
Pussel
Utklädningskläder
Gunga
Dockor och bilar
Fyra till sex år
Såpbubblor
Pyssla med kartonger och toarullar
Cykel
Pärlor
Förstoringsglas
Källa: 1177.se

Att leka är inte bara roligt, utan även viktigt för barnens utveckling. Ett barn som leker får hjälp att bearbeta olika händelser och utvecklar sin fantasi. För de yngsta barnen under ett år handlar leken mest om att knyta an och känna trygghet hos sina föräldrar. För äldre barn handlar det mer om att gå från att leka bredvid sina lekkamrater till att lära sig olika roller och samspela med andra.

0-2 månader
Den viktigaste stimulansen under barnets första veckor kommer genom hudkontakt med mamma och pappa, där matningen blir ett bra tillfälle för närhet.
– Ett litet barn behöver mycket lugn och ro, där jollrande, ramsor och sång är bra stimulans för barnets språk och hjärnans utveckling. I början är det många föräldrar som känner sig stressade av att det inte orkar vara sociala eller känner en press på att det måste hitta på mer med barnet, men det är obefogad oro. För barnet räcker stimulansen som finns hemma, säger Pontus Johansson, barnläkare på Lillugglans BVC.

2-12 månader
Under barnets första år utvecklas mycket genom rörelseträning. Du måste inte leka med barnet hela tiden, utan låt även barnet själv testa sina möjligheter till rörelse på en filt. Uppmärksamhet från föräldern ger barnet trygghet, så prata eller sjung för barnet även om du gör något annat. Runt sex till sju månader börjar tittutlekar bli en extra rolig sysselsättning, och även bra för utvecklingen av barnets sociala samspel.
– Vid Tittut-lekar lär sig barnet grunderna till att det finns turtagning, först gömmer sig föräldern sen är det min tur att skratta och så upprepar vi. Det kan låta fånigt men turtagningen är jätteviktig för att kunna utveckla leken med andra barn när de blir större. Sen handlar det om trygghet och att förstå att saker finns även om det inte syns, berättar Pontus Johansson.
En ettåring ser ingen skillnad på lek och inlärning, de lever i nuet och upptäcker världen runt omkring dem. En ettåring som leker med andra jämnåriga barn leker sällan med dem utan mer bredvid dem.

Tvååringen
Tvååringen har blivit en riktig funderare, noggrann och eftertänksam. Vid tvåårs ålder börjar barnet ofta med olika härmningslekar.
– Vid 18 månader börjar barn knäcka koden till låtsaslekar, där sandkakan blir en kaka man kan låtsas smaska på, även sånt som du som förälder gör blir föremål för lek, så som städning. Leken är ett viktigt redskap för barnets bearbetning av upplevelser och situationer, säger Pontus Johansson.
De gillar också att härma olika ljud eller tala om hur hunden låter.

Tre till sex år
Nu händer mycket och det kan vara svårt att hänga med. Härmningslekarna fortsätter men barnet blir ofta mer medveten om könsroller och leker olika rollekar som mamma-pappa-barn. Trots försök till en jämställd uppfostran blir många flickor prinsessor och pojkar hjältar, men det innebär inte att dina försök att uppfostra barnet till en jämställd individ har misslyckas. Barn testar olika roller och det är naturligt.
– Som förälder är det bra att fortfarande vara delaktigt i barnens lek och inte helt försvinna bara för att barnet blivit äldre, Det är en balansgång mellan att ge barnet förutsättningarna för lek utan att bli för påträngande. Hjälp till med samspelet utan att vara för styrande över lekens innehåll. Barnets fysiska lekförmåga utvecklas mycket i den här åldern, genom klättring och gungning, men även precision med papper och penna, pärlor och annat pyssel.

Källa: vardguiden.se




Publicerad 24 januari 2012 Uppdaterad 30 oktober 2013
Textstorlek 1 2 3

Andra har läst

Innehåll



Annat innehåll

Dagens fråga

Hur var din morgon?

Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.