• Luss
    Äldre 9 Jun 16:42
    6027 visningar
    18 svar
    18
    6027

    Vem blir barnet lik?

    Hej,

    Har funderat på vem ens framtida barn kommer att bli likt.... Inte för att det spelar någon som helst roll men det kan vara kul att spekulera lite! Jag känner inte så många som fått barn så jag vill höra va ni har för erfarenheter? Pojkar lika pappan , flickor lika mamman, om en har brunthår/ögon så brukar barnet ärve det framför ljusa anlag?

  • Svar på tråden Vem blir barnet lik?
  • AnneSo­phie
    Äldre 9 Jun 16:57
    #1

    Jacob har fått sin pappas färger (olivfärgad hy, bruna ögon, mörkt hår) men är egentligen lik mig till utseendet.
    Jacob har samma form på sina ögon som sin pappa.

    Emmy har fått mina färger generellt (mer svensk ljus hud, gröna ögon) MEN har fått sin pappas blonda hårfärg som han hade när han var liten men har nog egentligen mest drag av sin pappa (speciellt över öronbryn, panna och hårfäste).
    Emmy har samma form på ögonen som mig.

    Jag tror ärligt att dom fått de bästa bitarna av oss båda på helt olika sätt.

    Undrar hur en trea skulle se ut?

  • Luss
    Äldre 9 Jun 17:01
    #2

    Tycker jag låter finemang!

    Super söta barn!

    Ser med spänning fram emot att få sitt lilla knyte..... :=)

  • mamyle­ine
    Äldre 9 Jun 17:03
    #3

    William är en bladning av mig och B.
    Jag är lik min mamma, min syster en blandning av mamma och pappa, min bror en kopia av pappa. Min minsta syster är en kopia av sin pappa , Sonens pappa är en kopia av sin mamma, hans bror av sin pappa och lilla-systern en blanding av mamma och pappa.

    Min pappa hade bruna ögon föresten. Min mormor också. Det här är lite kul:
    Min mormor bruna ögon.
    Min morfar blöå - Min mamma är blåögd
    Min pappa hade bruna ögon
    Min mamma blåa - Deras 3 barn (mig inräknad) har blåa ögon.

    sonens mamma blåa ögon
    Sonens pappa bruna
    Sonens pappa Blåa ögon
    Jag blåa ögon
    Sonen blåa.

    MEN han hade ju lika gärna kunna få bruna med tänke på att det är ett dominant anlag.

  • Äldre 9 Jun 17:27
    #4

    Jag har hört att det första barnet oftast är likt pappan, att det evolutionärt skulle vara nå fördel då eftersom pappan förstår att barnet verkligen är hans. Har ingen aning om ifall det stämmer

    Lite förenklat kan man säga såhär om ögonfärgen. Om föräldrarna båda har blå ögon får alla barnen blå ögon. Om den ena föräldern har blå och den andra bruna får statistiskt sett hälften av barnen blå resp. bruna ögon, eller alla får bruna ögon, beroende på vilka anlag föräldern med bruna ögon har.

    Våra kromosomer och därmed också gener förekommer i par, där det ena anlaget kommer från mamman och det andra från pappan. Anlaget för bruna ögon är dominant, vi kan kalla det för B. Anlaget för blå ögon är recessivt, b. Man kan ha kombinationen BB = bruna ögon, Bb = bruna ögon eller bb = blå ögon. Om t.ex. mamman har bruna ögon kan hon vara antingen BB eller Bb. Om hon är BB och pappan blåögd (bb) kommer alla barn att få kombinationen Bb och alltså bli brunögda. Om mamman är Bb kommer hälften av barnen att bli Bb = brunögda och hälften bb = blåögda. Nu är det nog mer komplicerat än så eftersom det finns grå, gröna ögon och alla möjliga nyanser. Dessutom kan alla barn i den senaste varianten bli blåögda rent slumpmässigt. Varje barn har ju 50% chans att få blå/bruna ögon i det fallet.

  • Flisan­78
    Äldre 9 Jun 17:35
    #5

    Vår son är lik min mamma och morbror. Jag är inte så lik dom, så det kan hoppa över, alltså finns det oändligt många sätt ditt barn kommer kunna se ut på. Han är också lite lik oss föräldrar, men mest min mamma faktiskt.

  • Äldre 9 Jun 17:38
    #6

    Just det, flisan Jag är förresten väldigt lik min mormor.

    Åååh, nu blev jag också nyfiken på hur våra barn kommer se ut. Vill bli gravid nuuu

  • MuKo
    Äldre 9 Jun 17:41
    #7

    Min största son var väldigt lik min familj när vi var små. Men nu är han sin pappa upp i dagen. Blir nästan lite rädd när jag ser honom. Helt otroligt att man kan få så lika drag och bete sig på samma sätt.
    Min minsta son ska bli spännande att se. Om han blir lik sin pappa eller en blandning av oss. Just nu är han bara lik min släkt som små. Han är 1½ år nu.
    Kan säga att dom har olika pappor

  • Äldre 9 Jun 18:44
    #8

    Jag har hört prcis som Corax att nr 1 skulle bli lik far sin... Om jag tänker efter så stämmer det hyfsat på de barn jag känner, men genpoolen är stor och en djupdykning i den skulle kunna ge upphov till nästan vad som helst

    Min min storebrors älsta son är en kopia av sin far, och har varit det hela tiden, från födsel och är det fortfarande, nu är han 16.

    Min sambo är jättelik sin far, och han är förstfödd.

    Ett undantag vet jag iaf från regeln, ett par kompisars äldsta dotter är på pricken lik sin mor, men hon har sin fars beteende iaf.

  • Micael­a
    Äldre 9 Jun 18:45
    #9

    Nova är lika alla möjliga! När hon föddes var hon på pricken lik mig som jag såg ut när jag föddes. Men allt eftersom tiden gått har hon blivit mer och mer lik sin pappa. Men hon är också jättelik sin farfar (min sambo är mer lik sin mamma) och har även vissa drag från min bror, tex när hon skrattar.

  • Äldre 9 Jun 18:50
    #10

    Jag har hört nåt liknande som Corax och squeezetoy. Att barnet i början (oavsett om det är första eller femte) är likt pappan för att han ska känna samhörighet med barnet. Men att det efter några månader kan bli lik vem som helst av föräldrarna.
    Jag kan ju inte yttra mig än...har bf 3 aug.

  • Flickm­amma 75
    Äldre 9 Jun 18:58
    #11

    Jag tror inte att könet spelar roll vem barnet liknar, beror nog mer på vilka drag som är mest dominanta.. eller helt enkelt bara slumpen.

    Alla mina tre döttrar har mina färger (blondt hår, blå ögon och ljus hy) men har fått pigment från pappan att bli brun på sommaren, äldsta tjejen har pappans näsa utan minsta tvekan. Annars är nog alla 3 väldigt lika mig! (stolt)

  • Jamirl
    Äldre 9 Jun 18:58
    #12

    Min svärmor som jobbar på akademiska i uppsala säger att första barnet oftast liknar pappan. Detta för att man förr skulle kunnan se att det verkligen var han som var pappan då de inte hade alla tester....häftigt att det kan vara så, att Gud har lagt ner det i människan.

  • Äldre 10 Jun 07:04
    #13

    Min son va inte lik nån av oss från början, hans pappa tyckte att han liknade Helge Skoog.
    När han började bli lite rundare (han vägde 2330g när han kom till) så liknade han mig. Och nu när han är 6 månader så liknar han sin pappa mer och mer för varje dag.

  • danka2­5
    Äldre 10 Jun 07:12
    #14

    mina bägge barn liknar mig :) o nu börjar 8 åringen få lite av pappas "gener" men ändå är det så att dom bägge liknar mig mer ...men däremot så i min familj är jag första barnet o jag är en kopia av min far medna min lillasyster är en kopia av min mamma, så är det även att min pappa är andra barnet o han är lik farmor o farbror är lik farfar ;) så vem vet...


    mamma till Irma o Isak
  • Äldre 23 Feb 21:47
    #15

    Mitt barn har fått färger och ansiktsdrag från sin pappa,och inte ett spår av mig.Varför blir det så ibland?

  • Äldre 24 Feb 13:01
    #16

    Mina föräldrar har båda gröna ögon. Själv har jag ett öga som är grönt/blått och ett öga som är grönt/brunt. Jag är den enda av syskonen som har sådana ögon, de andra har gröna ögon.

    Min sambos syster är gift med en man som ursprungligen kommer från Turkiet. Deras gemensamma son är knallblond (tänk Emil i Lönneberga) och blåögd.

    Min syster är gift med en man som ursprungligen kommer från Chile. De har tre barn tillsammans. Alla deras barn har samma hud- och ögonfärg som sin far, men den förstfödde sonen är i övrigt väldigt lik mig både vad gäller utseende och personlighet.

  • Äldre 24 Feb 13:14
    #17
    Connie07 skrev 2019-02-23 21:47:48 följande:

    Mitt barn har fått färger och ansiktsdrag från sin pappa,och inte ett spår av mig.Varför blir det så ibland?


    Vissa färger/
  • Äldre 24 Feb 13:20
    #18

    Oj skickade för fort. Vissa färger och drag är dominanta.

    Vissa har du med dig från släktingar utan att de syns och kan komma fram mer i barnet.

    Småbarn är ofta mer lika pappan och blir mer lika mamman med åldern.

  • Äldre 24 Feb 13:20
    #18
    Connie07 skrev 2019-02-23 21:47:48 följande:

    Mitt barn har fått färger och ansiktsdrag från sin pappa,och inte ett spår av mig.Varför blir det så ibland?


    Sannolikt dominans eller bara slumpen.

    Men bruna ögon är dominanta över blåa som är dominanta över gröna.

    Brunt hår är dominant över blont som är dominant över rött.

    Lösa öronsnibbar är dominanta över fasta osv.
Svar på tråden Vem blir barnet lik?