• zoffelie

    När ska man förklara på riktgit hur barn blir till(vilken ålder och hur)

    Ja alltså här var det ju inte helt lätt att komma på många alternativ.

    Men vi kan väl försöka ändå?
    Det jag vill veta är vilken ålder ni tror att barn är "mogna" at höra hur barn faktiskt blir till. Och hur ni har berättat Innan den riktiga historien.
    Jag har hört allt från "äta en bebisnöt och därför kom det en bebis" Till "Barn föds genom halsen" och storken kom såklart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ska man förklara på riktgit hur barn blir till(vilken ålder och hur)
  • Diwa
    tyckte det var en mkt bra omröstning jag:-d

    själv tycker jag det mesta som rör livet faller under ettan...

    barn är mogna för informationen när de ber om den eller visar inttresse...för när detr gäller barn så ger man dem ju inte infon en gång aldrig mer utan lite här och lite där i så stora portioner som de önskar och behöver och kan hantera...

    och det är grymt olika från barn till barn ...och hur deras fallenhet är
  • zoffelie
    Diwa skrev 2006-06-22 00:53:56 följande:
    tyckte det var en mkt bra omröstning jag:-dsjälv tycker jag det mesta som rör livet faller under ettan...barn är mogna för informationen när de ber om den eller visar inttresse...för när detr gäller barn så ger man dem ju inte infon en gång aldrig mer utan lite här och lite där i så stora portioner som de önskar och behöver och kan hantera...och det är grymt olika från barn till barn ...och hur deras fallenhet är Nooo han e väck igen: www.familjeliv.se/Forum-5-112/m10147712.html
    Ja alltså min dotter är nyfiken,men jag ger henne små hintar och nästa ång hon undrar så får hon lite mer info. SÅ hon har liksom inte fått ngn stor saga berättad utan det hon har frågat har jag svarat på,men jag drog ju inte hela registret med snopp i SNIPPA direkt
  • Beckah82

    Så fort dom gör en antydan att vara intresserade oavsett ålder

    DVS "när tillfälle bjuds" Det brukar ju inte bli att berätta EN gång..man brukar ju få prata om det flera gånger och barnen vill oftast bara ha svar på en specifik fråga...inte veta hela proceduren


    ♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • sturen

    för oss är det självklart med ärlighet och barnen har "alltid" vetat hur kroppen ser ut och fungerar, hur bebisar blir till, växer i magen och kommer ut, om mens, hår, pungar, och när snoppen börjar växa osv. Vad menar du/ni med att barnen skulle vara "mogna" vid en viss ålder??

  • Jennski

    När min son frågar så kommer jag att svara " När mamma och pappa kramas i sängen under täcket så gör dom bebisar " eller något liknande...
    På dagiset där jag jobbade hittade jag en bok från 70talet..ni vet ju på 70talet så skulle man avslöja allt. Så där stod att pappas penis blir hård och då trycker han in den i mammas hål!!!
    Så den läste jag inte för barnen!!
    Och så stod där något om att runka och sånt...

  • Jennski

    Alltså det jag menar med mitt inlägg är att jag inte är nervös för den tiden då Vide kommer att börja fråga....och jag ska svara ungefär så som jag skrev innan, men inte avslöja sådant som att penisen blir hård och trycks in i mammans bröst...det tycker jag inte att man behöver veta förrän man är tonåring

  • lellitA

    Första alternativet då Jag anser att man aldrig ska ljuga för ett barn och att man måste besvara ett barns frågor hur obekväma dom än må vara. Förr eller senare förstår barnet att man ljugit och då tappar barnet förtroendet som är det viktigaste band mellan en förälder och ett barn. Det är nog inte så smart att visa barnet att man inte vet hur det går till heller för det blir ju också en slags uppenbar lögn. Min son har inte frågat mig någongång men däremot hade dom haft ett samtal om det hos hans dagmamma då jag är gravid.
    Var en flicka där som hade frågat för att hon såg att jag hade en bebis i magen. Sen när han kom hem på eftermidagen så berätta han allt hur det gick till "ler"

  • CeeJay

    Första gången tror jag inte att det har så stor betydelse om man säger att "mamma och pappa kramas, tycker om varandra och det blir en bebis" men senare ska man nog vara lite mer tydlig och säga "att det kommer små "frön" ur pappans snopp som åker in i mamman och hittar ett ägg som växer och blir ett barn. Barnet växer i magen och kommer sen ut..." eller nått sånt.

    Självklart tycker jag inte att man behöver berätta helt ingående om barnet är 2 år eftersom det inte förstår innebörden av allt man säger men inte ska man ljuga och hitta på nått så konstigt som att storken kommer med barnet eller att det föds ur halsen...(?) Tycker alltid man ska berätta på ett barns nivå men så nära sanningen det bara går (utan att skrämmas) oavsett vilken ålder barnet är i.

  • tamate

    Förstår inte varför man ska hitta på några fantasier (blommer och bin) etc. Det är bara att berätta, sedan behöver det inte vara så grafiskt =) Och kanske inte all information på en gång. Barn mår bra av att man är ärlig mot dom. Själv är jag uppväxt på en bond/hundgård och det gick inte att undvika att förstå hur det gick till. Minns inte att vi nånsin hade "första snacket" däremot minns jag när dom förklarade detaljerna. Och eftersom det hände att mor och far sklaktade så tog dom chansen och berättade om hur allt som lever ser ut under det yttre så jag hade höga betyg i biologi i skolan.

Svar på tråden När ska man förklara på riktgit hur barn blir till(vilken ålder och hur)