• Fru Andersson

    Fick "peroral dermatit" direkt när jag blev gravid...

    Hello Everybody!

    Känner att jag behöver skriva av mej lite.....

    Testade + den 31 januari och redan lite innan så hade jag fått nåna små röda utslag...
    Men trodde det berodde på sminket så jag köpte allt nytt.
    Sen visade det sej ju att jag var gravid och jag blev över lycklig och tänkte att det var bara lite graviditetsplidor som försvinner snart.

    Nu är jag i vecka 26 på lördag och har fått diagnosen "Peroral Dermatit".
    Jag har jätte mkt röda utslag i hela ansiktet (runt båda ögonen,munnen, ner på hakan.)
    Får inte använda feta krämer,smink elr solarium. Så sminkat mej har jag inte gjort sen januari. Har fått en kräm av en spec.  läkare  på hudklinken men tycker inte den hjälper alls...Asså jag ser riktigt hemsk ut!!! Vissa få dagar kan det var lite lite bättre...

    Men dessa utslagen tar mkt på mej  psykiskt....
    Försöker slå bort det när jag är ute... men folk glor och pratar...*Jobbigt* Var och handlade en dag och kassörskan ville knappt ta i pengarna som hon fick av mej. Precis som om jag hade pesten elr nåt...

    Vissa dagar då man e lite känslig pga alla hormoner blir jag lessen när jag ser mej själv i speglen och vill helst inte gå ut alls.
    Har ont/klåda i ansiktet osså pga att värmen gör det värre för mej.
    Känner mej så ful...kan inte sminka mej elr sola heller för det gör det bara värre...

    Vet att det kommer försvinna sen när lilla pluttan "ploppat" ut för då kan jag få hjälp.
    Men denna veckan har varit lite jobbig...så jag kände bara att jag behövde skriva av mej lite...

    Är det nån som sitter i typ av samma situation??
    Vet att där fanns nån tråd innan med "peroral dermatit" men hittar inte den...

    Bebben är Nr 1 så jag riskerar INTE att ta nåt som kan påverka henne! Nu har jag stått ut över halva tiden så jag står ut det sista osså. hehe

    /Kram & Tack till er som orkat läsa mitt inlägg

    *Fru Andersson*

  • Svar på tråden Fick "peroral dermatit" direkt när jag blev gravid...
  • latlisa

    Du får kämpa på. Det kommer något gott utav det.
    Kommer utslagen att försvinna efter att barnet är fött?

  • nämenhej

    Jag har ocksa perioral dermatit men hade det inte nar jag var gravid. Men det var jattejobbigt att ha alla dessa roda flackar i ansiktet nar det var dom varst, det sag verkligen inte roligt ut. Jag fick ata antibiotika i tre manader for att bli av med det. Sa fort jag avslutat kuren kom det tillbaka och jag fick ata i tre manader till. Jag far tillbaka det runt nasan da och da men det hittills inte blivit sa illa att jag har behovs ata mediciner igen. Men jag bara vantar pa att det ska bryta ut ordentligt igen... Perioral dermatit ar inte roligt! Hoppas att det gar bra for dej. Kan inte vara roligt att fa det under graviditeten nar man inte kan behandla det ordentligt. Jag tanker pa dej!

  • Sonya

    Stor styrkekram till dig, stå ut och försök att inte bli ledsen över att folk stirrar!
    (säkert lättare sagt än gjort)
    Om inte så länge har du din underbara dotter hos dig, och då kan dom glo om dom vill!

    Glad midsommar!

  • Fru Andersson

    Tack Tjejer för ert stöd! Mina familj & mina närmsta ser ju mej på ett annorlunda sett...Dem tycker jag e söt ändå och att jag inte ska bry mej om det.

    Men det är inte så lätt alltid som sagt Känner att nästa gång kommer jag bara skrika ut vad fan glor ni på!? hehe

    Ja jag hoppa verkligen att det försvinner sen efter graviditeten....Då jag kan få antibotika/starka krämer.

    Nämenhej : Varför fick du det? läst att det ligger latent i kroppen och kan osså utlösas av tex. stress. mm. Har du det ofta? Kommer det över allt när det bryter ut ordentligt?


    *Kramar om* Och önskar dej lycka till gumman vet ju hur det känns att ha skiten....


    Latlisa : Ja det får vi hoppas! Dem säger det iaf kan ju inte gå antibotika nu ju.


    Sonya: Tack  Ja jag tänker på vår dotter hela tiden

    **Glad midsommar på er!!**

  • nämenhej

    Hej igen! Jag vet inte varför jag fick min dermatit forsta gangen, men senare när det har kommit tillbaka har det oftast varit under lite mer stressiga perioder eller när jag mått dåligt av nån anledning. Ibland kommer det bara ändå. I snitt är det kanske några månader emellan. Det var bara första gången som jag fick så mycket. Då hade jag runt munnen, runt näsan, ögonen och i ögonbrynen. Det såg verkligen inte roligt ut! Röda torra fläckar överallt och runt näsan och munnen blev det variga sår också. Senare när det har kommit tillbaka så har det bara varit under näsan. Från början när jag fick mina röda fläckar började jag smörja men en mild kortisonkräm men det fortsatte bara att bli värre. När jag sen gick till läkare sa hon att man absolut inte ska använda kortison, det förvärrar bara det hela. Numera brukar jag när jag får tillbaka dermatiten runt näsan smörja några gånger om dagen med en antibakteriell kräm från apoteket (vet inte om det finns att köpa i Sverige), det brukar ganska snabbt göra att det ser lite bättre ut. Men om det börjar sprida sej igen kommer jag snabbt som attan att gå till doktorn och få antibiotika, jag vill inte riskera att det blir lika som förr igen. Lider med dej, vet ju precis hur hemskt det är... Önskar att jag kunde göra nåt men det är väl bara att stå ut ett tag eftersom du är gravid. Du verkar ha rätt inställning i alla fall, fråga vad dom glor på nästa gång nån stirrar! Lättare sagt än gjort kanske... Kram på dej!

  • Fru Andersson

    Så som du beskriver vart du hade det första gången så har jag det nu hela tiden...
    Jag hade osså nån kortison kräm som jag smörjde på men det sa hudläkaren här osså att det är bara en ond cirkel för det slår tillbax dubbelt sen när du inte använder den...Så det fick jag sluta med bums! hehe Har riktigt ont vid ögonen idag...händer att ögonlocken svullnar rejält osså...hände det på dej med?

    Tack för dina svar och skötn att ha nån att dela med sej lite som verkligen förstår en

    /kramkram *Trevlig lördag!*

  • nämenhej

    Mina ögon svullnade också, det hade jag faktiskt glömt bort men blev påmind av dej nu.
    Jag jobbade som sjuksköterska förr och när jag såg som värst ut såg man verkligen hur patienterna stirrade och funderade om jag var smittsam... Det kändes inte roligt! Nu jobbar jag som receptionist och där vill man ju också se representabel ut. Men när det är som värst runt näsan ser det ju inte så snyggt ut precis. Men jag vet ju att det bara är att gå till doktorn och få antibiotika om det behövs, jag vill bara inte hålla på och äta det alltför ofta.
    Soliga hälsningar från mej!

  • Fru Andersson

    Nä eller hur...Folk glor precis som man har nån smittsam sjukdom elr nåt hehe


    Åh receptionist vill jag läsa till Verkar så kul & det hade passat mej känner jag
    Ja jobbigt när du får det då..spec. när man har ett jobb som man träffar mkt folk och så osså.

    Nä nu får jag snart hoppa i säng och försöka nana lite Ska läsa lite mammatidningar först hehe

    /kramkram

  • Fru Andersson

    Är det inte nån mer som har fått detta under graviditeten??

  • pelargonian

    Hej!

    Har har ni en till som haft mycket problem med huden. Fick lite olika diagonser från olika hudläkare, där en sa att jag hade perioral dermatit medan den andra sa att et bara var finnar. Men jag hade bara kring munnen. Allt detta fick jag när jag slutade med p-piller så för mig upp kom det nog pga hormoner.
    Nu har min hud lugnat sig, jag tog hjälp av zonterapi för att kroppen skulle komma i balans efter p-pillerna. Men det jag egentligen ville tipsa dig om är en mineral foundation som heter I.D. makeup. Den täcker super bra men innehåller inga konserveringsmedel eller kemikalier och är verkar lugnande på huden. Det är som ett puder.. Kanske är detta något du kan använda. Man kan använda den vid Rosacea i alla fall men jag vet inte hundra vid periral dermatit. Så mitt tips är att du söker lite på nätet om just perioral dermatit + i.d. makeup. När jag väl hittade detta lättade min ångest, för då kunde jag täcka och samtidigt veta att det inte gjorde huden värre. LYCKA till, jag vet hur det känns att må skit över huden.

    Min hud blev lite knäpp de första veckorna efter att jag hade plussat och jag var rädd att alla hormoner jag tog i samband med IVF-behandlingen skulle göra min hud galen men nu har det lugnat sig. Hoppas även att din hud lugnar sig om inte tänk att trösten är en underbar liten bebis. Efter bebisen tittat ut kan du behandla huden på ett helt annat sätt!

    KRAM

  • Fru Andersson

    Tack så mkt för ditt tips Ska kolla upp det men jag tror inte det kommer hjälpa mej...tyvärr.
    Peroral dermtit fixk jag ju osså pga av hormonförändringarna nu när jag blev gravid
    Ja det e inte lätt hehe

    Ha det gott & lycka till själv Kram

  • Fru Andersson

    Lagt in bild i mitt galleri för er som undrar hur detta skitet ser ut.... hehe Och detta är ändå inte när det är som värst!!

  • jordgumman

    Hej!

    Jag fick preoral dermatit för några år sedan. Det var faktiskt när jag lämnade min dåvaranade sambo...det var en jobbig tid och då bröt det ut. Jag gick till en hudläkare och hon skrev ut någon stark salva (kommer inte ihåg vad den heter) och sedan har jag använt dalacin 2 ggr om dagen. Nu har jag i och för sig inte använt den alls ett par år. Dalacin emolution kan man använda när man är gravid. Jag fick även tips av min hudläkare att köpa speciellt smink som man kan dämpa det röda med. Jag har ett hudstift (Märket Shiseido. köpt på Åhlens) som skiftar i grönt (låter inte så snyggt). Grönt dämpar röd färg på huden. Fungerar bra faktiskt.

    Hoppas att detta tips kan hjälpa dig!

  • Fru Andersson

    Dalacin gjorde mitt ännu värre!!! Så det slängde jag åt skogen hahaha Fick det utskrivet av en läkare  somej var hudspec. nu har jag nån kräm som där e zink i. Tycker inte den hjälper så men den gör det inte värre iaf hehe
    Ska kolla vad den heter sen..

  • Ninaa

    Hej, 

    Även jag har fått perioral dermatit som gravid, jag har haft det tidigare också och då har jag ätit tetralysal och så har det försvunnit på en gång. Nu rekommenderas det inte att man använder det och då är det enda som har funkat för mig att inte smörja med något alls samt tvätta med mild ansiktstvätt. Förutom detta så provade jag även att ta på Renässans nässpray, det låter kanske lite konstigt men jag hade det hemma då jag även har varit lite täppt i näsan och så tänkte jag att det mest är som saltvatten vilket ju kan vara bra för hyn - Detta verkar iaf ha gjort susen! Har baddat med det morgon och kväll i snart en vecka och har nästan helt fått bort det helt vilket känns jätteroligt! Jag vet inte om det var nässprayet som gjorde det men efter att ha haft perioral dermatit i ca 1-2 månader så håller det iaf på att gå bort helt så om det tipset kan hjälpa någon så är det bara jätteroligt! :)

  • Roskofski

    Lider med dig! Jag har haft PD återkommande i 10 år så vet hur jobbigt det kan vara. Vilken kräm fick du, va det Solantra?

    Kanske är detta bara en tillfällighet men jag köpte en dagkräm på Rituals och efter ett tags användande försvann prickarna. Tänkte att det säkert berodde på något annat så när den tog slut, köpte jag en annan dagkräm..och PD kom tillbaka. Sen köpte jag den igen och PD har varit borta sen dess. Som sagt, kanske är det bara en tillfällighet, känns ju konstigt att en vanlig kräm skulle kunna hjälpa när man ätit mängder med antibiotika och smörja med antibiotikakrämer...

Svar på tråden Fick "peroral dermatit" direkt när jag blev gravid...