• majo78

    Medborgarskap

    finland.se/sv/, kolla under Pass och tjänster, medborgarskap.

    Har själv också funderat på det, då jag är i samma situation som du. Där står det: "Barn till finsk mor får alltid finskt medborgarskap vid födelsen."

  • majo78

    Så här står det på migrationsverkets hemsida:

    "Barn till en svensk far får också svenskt medborgarskap om barnet föds i Sverige".

    Så då kanske barnet får dubbla medborgarskap vid födseln?

  • majo78

    Hm.. ingen aning. Kanske bästa att höra av sig till både migrationsverket och finska ambassaden och kolla upp det.

  • majo78

    Bess: Jag har mailat till både Finska ambassaden i Sthlm och till Migrationsverket. Hoppas att de svarar och förklarar för mig vad som gäller

  • majo78

    Nu har jag fått svar från finska ambassaden.

    "Tack för din förfrågan. Ert barn kommer att få två medborgarskap vid födelse; det finska från dig och det svenska från pappan.

    I princip behöver ni inte göra någonting men det är en bra idé att själv registrera barnets födelse i Finland. (Detta eftersom de svenska myndigheterna inte brukar meddela de finska myndigheterna om barnets födelse om barnet också blir svensk medborgare). Anmälan gör du genom att fylla i blanketten som jag bifogar. Blanketten kan du antingen returnera till oss eller posta den direkt till magistraten i Finland. Den 'rätta' magistraten finner du på www.maistraatti.fi (välj ort varifrån du senast flyttade från till Sverige eller om du är född i Sverige så är det den ort där din finska mamma eller pappa bodde innan hon/han flyttade till Sverige).

    Kolla gärna också delen Anvisningar för finska medborgare bosatta utomlands på magistraternas nätsidor.

    mvh

    Asta Puolakka"

Svar på tråden Medborgarskap