• Einnej
    Äldre 10 Jul 20:21
    9376 visningar
    22 svar
    22
    9376

    Hur mycket ska man tjäna för att betala 50% i skatt?

    Var ligger gränserna vid skatten?

    Typ 20 000 - 33% i skatt osv?

  • Svar på tråden Hur mycket ska man tjäna för att betala 50% i skatt?
  • Äldre 11 Jul 18:43
    #11

    snark: Njaa i Stockholm måste den gränsen vara lägre eftersom jag tjänar inte så mycket och vet att på de senaste löneförhöjningar som jag fått får jag bara hälften i handen (av själva höjningen alltså).

  • sommar­torpet
    Äldre 11 Jul 19:19
    #12

    26.475 kr i månaden är vad som gäller för bara kommunalskatt.

  • MSI
    Äldre 11 Jul 22:27
    #13

    snark: "Så 32 500 skattat på vanligt vis gör ju inte direkt att man inte tjänar på att jobba...."

    26475 vanlig kommunal skatt
    Däröver betalar man kommunal skatt + 20% statlig skatt
    och när man passerat 39358kr så betalar du kommunal skatt + statlig skatt 20% + ytterligare statlig skatt på 5%

    Det jag menade var att det är in speciellt lönt att jobba övertid eller slita ut sig på andra sätt (eller ens jobba 100%) när man passerar 40 000kr (eller för den delen ens när man går över 26475kr). De man tjänar utöver är ju ändå inte värt speciellt mkt då man skattar bort nästan 60% av det (kommunal skatt 34% +statligt 20+5%= 59%).

  • snark
    Äldre 14 Jul 16:15
    #14

    MSI
    Okej, jag var inte riktigt säker på vid vilken siffra gränsen gick.

    Oftast ger ju övertiden mer pengar än vanligt tid, vanligtvis 200% eller mer, så visst lönar det sig ibland att jobba övertid, allt beror ju på vilket avtal man har. Dessutom väljer du ju själv om du vill jobba övertid eller ej, förutsatt att den inte är berordrad förståss, men då blir det ju äve högre summor.

    Om du har över 40 000 och ändå inte jobbar heltid har du nog ganska bra betalt, ja. Då kan man kosta på sig att jobba mindre, och på så vis kan någon annan få chansen att jobba istället. Varför slita ut folk med övertid istället för att anställa fler som arbetar? Det blir billigare i längden.

  • MSI
    Äldre 14 Jul 16:44
    #15

    snark: Varför ska överhuvdtaget skatten höjas för de som tjänar mer? Skatten är ju redan procentuell vilket ju innebär att ju mer man tjänar desto mer betalar man i skatt.

    Och visst när jag jobbar övertid så har jag dubbel ersättning. Men skatten äter upp väldigt mkt ska du veta.

    Tjänar jag normalt 100 kr i timmen och har 30% i skatt så får jag ju ut 70 kr att handla för.
    Om jag då arbetar övertid och får ut 200 kr i timmen men skatten är 60% så får jag ut 80 kr att handla för.
    Dvs 10 kr i timmen är det jag får extra. Jag får då inte 100% extra i lön utan jag får ut 14% extra.

    Därför som jag tycker att det inte lönar sig att offra sin fritid för ett påslag på ynka 14%.

  • MSI
    Äldre 14 Jul 16:45
    #16

    med reservation för felräkningar

  • En helt vanlig mamma
    Äldre 14 Jul 19:30
    #17

    Vill bara ocksa inflika att jag tyckr det ar absurt att man skall skatta sa forbaskat mkt pa det man tjanar, om man tjanar mer an medelsvensson...Procentuell skatt ar det maximala...

  • Bispan
    Äldre 14 Jul 19:39
    #18

    Jag vill mycket hellre vara ledig än att ta ut övertiden i pengar. Min övertid (inte för jag gör så mkt kanske 15-20 timmar i månaden) åker direkt till tid att ta ut i ledighet. ÄÄÄlskar att vara ledig länge på sommaren. Jag är inte oersättlig på mitt jobb även om saker och ting bara "hankar sig fram" när man inte är där. Ibland får man in nån timme och jobba och så.. men men..

  • MSI
    Äldre 14 Jul 19:41
    #19

    Bispan jo överttidsuttag i ledighet är ju precis så jag också löser det hela.

  • 201201­232
    Äldre 14 Jul 20:56
    #20

    Glöm inte momsen!

  • snark
    Äldre 20 Jul 22:29
    #21

    MSI

    Nja, om du jobbar övertid och får 200 kr i timmen, så skattar du ju 60% på den extra hundralappen (förutsatt att du kommer över gränsen förståss) och inte på den normala hundralappen som du annars har i lön. Alltså, vanlig timme a 100 kr = 70 kr över. Övertid a 200 kr i timmen, 70 kr plus 40 = 110 kr. Du skattar ju bara mer på den överskjutande delen, inte hela summan.

  • MSI
    Äldre 20 Jul 22:40
    #22

    Snark: beror på hur man ser det.

    Låt säga att gränsen är 25 000 kr och jag har en lön som är just 25000 kr. Detta innebär att på min ordinarie lön behöver jag bara betala 30% i skatt men nu när jag jobbade extra så kom jag att passera denna gräns. Allt som är över gränsen betalar jag då 50-55% i skatt på.

    Sen är det i mitt exempel (inlägg 15) fel att säga 60% i skatt om man har 30% i kommunalskatt. Ska givetvis vara 55% då den statliga skatten är som högst 25%.

Svar på tråden Hur mycket ska man tjäna för att betala 50% i skatt?