• Fru Baby

    Min gyn säger att många gravida har ont i urinblåsan och sveda utan att ha uvi. Stämmer det? Har ni så?

    Jag har varit på gyn/urologen på remiss för att få hjälp en gång för alla med mina urinvägsbesvär som aldrig ger sig. Senaste odlingen visade inga bakterier. Men ändå har jag besvär som trängningar, sveda och öm urinblåsa.
    Jag känner att man ofta bli ignorerad inom vården och hemskickad pga. deras dåliga kunskap inom området och att de inte vet hur det ska hjälpa mig.
    Men stämmer verkligen detta som rubriken anger?

  • Svar på tråden Min gyn säger att många gravida har ont i urinblåsan och sveda utan att ha uvi. Stämmer det? Har ni så?
  • MammaJeanette

    Nej inget jag känt under mina två graviditeter!

  • Fredrika

    Vet inte - men jag hade samma besvär och fick samma svar! Kändes som urinvägsinfektion fram till v. 12 ungefär. Funderade själv också på om det kan ha att göra med att slemhinnorna blir känsliga?

  • Morsan33

    Ja, har stundvis haft det så med båda mina grav.
    Men aldrig haft UVI.
    Fast om det är ihärdigt så stå på dig för att utesluta annat.


    Morsan33 V.30
  • Selma77

    Nej, stämmer inte på mig. Ofta kissnödig bara.
    Hoppas du får bättre hjälp snart!

  • Fru Baby

    Jag har haft dessa besvär innan jag blev gravid också. Att odlingen visar på knappt några bakterier eller inga men besvären finns där. En del bara har så säger läkarna då...
    Det hjälper ju inte den som pinkar syra varje gång nästan att höra. Jag menar, finns det så lite man kan göra att de bara tycker att man ska härda ut.
    Jag frågade om det är själva bakterierna eller symptomen som sveda, trängningar som är farlig för graviditeten.
    Och svaret var att symptomen inte är farliga utan endast bakterierna.
    Hoppas att det stämmer...

  • estrellalibre

    Hej,
    jag har precis samma problem just nu med lätt sveda och som små nyp i urinrörsmynningen sedan 2 veckor tillbaka. Under denna period har jag varit och tagit 2 odlingar men ingen UVI. Men lite vita blodkroppar och lite äggvita som de säger är "normalt" för gravida. men jag får väl förlita mig på deras kunskap... Blir bara orolig att det är såpass skadligt för bebben ändå? Någon mer som vet?

  • Emma 84

    Hej!

    Jag känner så igen och detta är min andra uvi. Måste gå på tätta kontroller eftersom att jag har utvecklat en allergi mot viss medicin. Ska börja på min andra kur med medicin idag. Hoppas att det ge rmed sig nu denna gång så att jag slipper det.

    em77a: Min barnmorska säger att det är vanligt att det finns spår av äggvita så det kan nog stämma och det har jag haft utan att det är skadligt för bebisen. Det med vita blodkroppar vet jag int men du kan nog vara lugn annars hade dem tagit åtgärder.

    Lycka till!

    Kram Emma

  • Summerlover

    Jag kan få ont i urinblåsan när jag kissar ,men ingen uvi så långt ögat kan nå.

    Så det stämmer det som du skrev i rubriken, eller det har jag läst mig till iaf!

    KRAM

  • Dubbel lycka

    Här är en till som har haft sveda i urinröret + spår av vita blodkroppar utan att det visat sig vara UVI (då har de gjort odlingar 3 ggr) så det kan nog stämma.

  • Ronjah

    Jag hade så i princip hela graviditeten, hade uvi 1-2 gånger men sveda hela tiden.
    Så ja, man kan ha så utan att det är uvi under graviditeten, visar det inga bakterier i odlingen så är det ju inte uvi.
    Jobbigt, men det var bara att stå ut med det.


    Jag begär ingenting, men jag vill ha allt!
Svar på tråden Min gyn säger att många gravida har ont i urinblåsan och sveda utan att ha uvi. Stämmer det? Har ni så?