• JagoMe­llivel­li
    Äldre 17 Jul 15:44
    13691 visningar
    15 svar
    15
    13691

    Åka till Spanien med buss/tåg, är det billigare?

    Vill åka till Alicante i sommar men är så himla dyrt nu när de är sesång.. kan man åka buss eller tåg dit och blire billigare då??

  • Svar på tråden Åka till Spanien med buss/tåg, är det billigare?
  • Äldre 17 Jul 15:49
    #1

    vi har hus där
     (nu är vi i och för sig aldrig där i juli eller  aug ) men när vi åker dit brukar vi flyga och då lgger biljetterna på 1500 - 2500 t.o.r
    vi har även bilat ner å då blev det faktiskt mycket dyrare - tåg däremot skulle jag nog gissa är billigare ..men det tar ju väldigt mycket längre tid.
    Men man kan kanske köpa nått yp tågluffarkot å så göra en semester av själva resan också - se lite annat

  • JagoMe­llivel­li
    Äldre 17 Jul 15:52
    #2

    Ja, familjens vänner har en lägenhet i Alicante så den ska vi få låna ifall vi åker..
    A jo, de blir då typ 4-5000 t/r .. vet inte om de är billigt eller dyrt men känns dyrt iaf hehe..
    Men, jag trodde de skulle bli typ 5000kr med bilen.. ville åka med andra å dela priset men bidde inte så..

    Om man skulle vilja åka tåg eller tågluffa, vart beställer man sina biljetter, på vanliga SJ eller? hehe

  • UFS
    Äldre 17 Jul 15:53
    #3

    Vi åkte tåg från Stockholm till Alicante för några år sedan. Det var visserligen i december och vi valde X2000 i Sverige (dyraste delsträckan var Stlm-Köpenhamn). Det blev nog betydligt dyrare än att flyga.

    Vi stannade en natt i Paris och fortsatte sedan med nattåg till Spanien och dagtåg längs spanska kusten till Alicante.

    Det var en väldigt trevlig upplevelse och resan blev helt klart en del av målet. Det är lite knepigt (tyvärr) att boka internationella tågbiljetter, men det är kul att resa så om man inte har bråttom.

  • Amorel­la
    Äldre 17 Jul 15:54
    #4

    SJ säljer inte längre utrikes tågbiljetter tror jag. Tåg blir nog bra mycket dyrare.

    Eurolines (buss) verkar kosta 2.000 kr enkel per person...
    http://www.eurolines.se/

    2.500 kr per person tur och retur med flyget får väl ändå anses som ett riktigt bra pris?

  • UFS
    Äldre 17 Jul 15:55
    #5

    Man kan kontakta SJ för internationella biljetter. Man måste ringa eller besöka en biljettlucka. Går inte via internet.

  • JagoMe­llivel­li
    Äldre 17 Jul 15:57
    #6

    Aha okej..
    aa, 2.500 fick jag betala förra gången jag åkte fast då betalade inte jag så jag var inte riktigt medveten om hur mkt de kostade hehe.. trodde de va billigare.. fan vill åka dit som fan men saftigt med 4-5000kr i bara biljett

  • JagoMe­llivel­li
    Äldre 17 Jul 15:57
    #7

    UFS, vad blev hela kostnaden t/r för er? om du kommer ihåg

  • UFS
    Äldre 17 Jul 16:01
    #8

    Håhåjaja. Tänka, tänka... Jag TROR att biljetterna gick på runt 2500 per person. Men då var SJ-biljetterna hälften av detta. Det går ju att åka billigare med SJ nuförtiden har jag fattat det som. Vi åkte "bara" liggvagn" (inte sovvagn) från Paris så jag tror priset kan variera en hel del.

    Just det - vi åkte ju liggvagn från Tyskland till Paris också. Alltså totalt byten i Köpenhamn, Hamburg, Paris samt sydfransk by (kommer ej ihåg namnet).

  • JagoMe­llivel­li
    Äldre 17 Jul 16:04
    #9

    ah okej.. hmm... aa .. ska nog kanske ta å kolla upp med sj.. men kan man åka då till spanien om man är ej svensk medborgare och itne har pass... asså man åker ju ändå tåg inte flyg.. fast de kanske är samma sak, vet inte hehe.. är inte så hajj på sånt här

  • Amorel­la
    Äldre 17 Jul 16:07
    #10

    Jo, tåg är trevligt, men det behöver inte bli så mycket billigare. Dessutom är resan längre och man äter en hel del under färden, som kanske kostar.

    Pass är nog alltid bra att ha när man åker utomlands. Man måste ju kunna visa sin nationalitet. Är man inte EU-medborgare måste man väl i alla fall alltid ha pass.

  • JagoMe­llivel­li
    Äldre 17 Jul 16:07
    #11

    med eurolines skulle de bli 8000kr

  • Amorel­la
    Äldre 17 Jul 16:08
    #12

    Jo exakt, man måste nog vara bussfanatiker för att vilja åka med Eurolines!

  • UFS
    Äldre 17 Jul 16:08
    #13

    Ang. pass: kolla Polisens hemsida. Är du/ni medborgare i något Schengen-land ska ni kunna resa med bara giltigt id, men jag skulle inte chansa. Jag fick lära mig att det ofta är okej att resa ut ur Sverige, men svårare att komma ut ur Spanien/in i Sverige igen. Det kan ju bli tråkigt...

  • JagoMe­llivel­li
    Äldre 17 Jul 16:12
    #14

    MJo.. tänkte på de jag me.. vill inte riskera något´, man vet ju aldrig..

    men aa.. ni tror inte de blir billigare att åka kanske i september oktober? ni som har hus där borde ju veta..

  • Äldre 20 Nov 19:42
    #15

    Kan man åka med buss från Sverige till Alicante?á

Svar på tråden Åka till Spanien med buss/tåg, är det billigare?