• två barn i skola

    första tiden

    vad ska man tänka på första tiden, vad gäller smittrisk etc? Vågar man låta andra barn bo i samma hus första tiden?

  • Svar på tråden första tiden
  • Lajsa76

    Det där är något som du måste avväga själv, det finns säkert vissa som absolut kan tänka sig att ha inneboende den första tiden, medans andra inte vill det.
    Jag själv skulle inte ha velat det, och då tänker jag inte på smittorisk utan på att jag vill bara ha lugn och ro och rå om varandra den första veckan.
    Sen så ang besök, är dom friska så är det ingen fara.
    Känner man sig orolig så kan man ju alltid be dom tvätta händerna om dom nu vill hålla bebisen.

  • Vem vet

    Jag har för mig att innan tropik undersökningen är gjord så ska man väl inte träffa allt för mkt folk och barn... Sedan är det ju hela anknytningsbiten att tänka på oxå.

  • mammatillvictor

    Jag är emot mycket av allt isoleringssnack och varningar hit och dit om att man ska inte träffa andra, de ska inte få hålla osv men just när vi kommer hem så vill jag inte dela lägenhet/bostad med någon, jag vill att det bara ska vara vi. Just för att även om vi nog knytit an i Ecuador eftersom vi ska vara där i 2 månader med barnet så är det ny miljö med lukter, luft, saker, mat osv. Just rutinerna här hemma ska komma igång osv. Det är en jätteomställning som jag tror tar längre tid än en vecka.

    Det är ju upp till var och en så klart hur man känner men så känner jag.

  • Vem vet

    Ja, det är ju klar VS ni får ju boa ihop er där nere Vi får ju bara 1 vecka på oss

  • mammatillvictor
    Vem vet skrev 2006-07-20 22:47:37 följande:
    Ja, det är ju klar VS ni får ju boa ihop er där nere Vi får ju bara 1 vecka på oss
    mmm, fast jag hade nog gärna bara haft en vecka i Ecuador och resten hemma, är så hemmakär....! Gillar inte att resa, jag vet, jag är knäpp! Men jag är som Ferdinand, sitter hellre under min korkek och luktar på blommorna

    men när jag väl är i Ecuador kanske det känns kanon att vara där så länge
  • lycklig adoptivmamman

    gällande eventuell smittorisk så god hygien samt separata handdukar m.m. Det rådet fick jag av las då vi kom hem. Helt enkelt sunt förnuft som jag själv redan gjorde men skönt att få det bekräftat. Det tar några veckor innan provsvaren är tillbaka så för att vara på den säkra sidan så... Det var ok att vi träffade hennes nya kusin 4 månader och de kan ju vara lite ömtåliga så det är nog ingen fara att ert barn träffar andra. Undvik bara öppen förskola, badhus och liknande om det skulle vara något. Lycka till, kram

  • Juno

    Jag tolkar det som att trådstartaren menar barn som redan finns i familjen, alltså blivande syskon till det nya barnet. Tänker att det är viktigare att de äldre barnen är med i familjen och inte blir uteslutna än att skydda dem från en ev smitta.

  • Vem vet

    Ja, Juno är det så TS menar så, strunt i smittan och mys ihop er nya familj

Svar på tråden första tiden