• k girl

    Är 40-talister mer egoistiska än 70-talister?

    I en annan tråd jag läste - www.familjeliv.se/Forum-4-51/m11096616.html - påstås det att 40-talister är mer egoistiska än 70-talister. Jag citerar: "Jag tror det är ngt med 40-talisterna, de tänker mest på sig själva o sen kommer barnen".

    Det är ett synsätt jag inte alls känner igen. Min mamma, en 40-talist, har släppt allt för händerna för att hjälpa mig. När jag (sjuk i depression och panikångest) separerade från min make förra året fick jag flytta hem under en tid, och hon och hennes sambo ställde in sin semester för att jag behövde hjälp. Min nuvarande pojkväns föräldrar (födda -43) vill till och med ställa upp för mig och inte bara honom. Summa summarum: jag skulle snarare tro att våra fyrtiotalistföräldrar snarare har skämt bort oss rätt mycket (jag har jämnåriga som inte vet hur det fungerar med försäkringar och dylikt, eftersom deras föräldrar fixar det åt dem), kanske så till den milda grad att vi tycker att de är "egoistiska" när de inte rusar till vår hjälp när vi kräver det?

  • Svar på tråden Är 40-talister mer egoistiska än 70-talister?
  • Greenmonster

    Min sambos föräldrar är 40talister och dom är lagom egoistiska men dom är även mycket hjälpsamma och gör allt för sina barn. Jag tycker att dom är bra blanding. Dom gör mycket tillsammans och man får en känsla av att dom vet att livet är inte bara sina barn och barnbarn, men dom är så glad att få träffa dom. Men dom har ju ett liv också. Håller på mycket med trädgårn och bor på sin stuga mycket. 


  • Rockelina

    Det där är nog lite olika beroende på familjer, men visst - jag har jobbat som gymnasielärare men står inte ut i dagens daddande skola. Jag tycker man är så pass vuxen när man går på gymnasiet at mn kan klara läsa läxor...men det är väldigt dutti-dutt tassa på tå för dagens ungdomar. Undrar hur de ska klara av vuxenlivet sedan...jag umgås inte med någon som inte kan ta ansvar för sina egna grejor - men stöter på sådana människor ibland och undrar bara - HUR kan föräldrar göra sina barn en sådan otjänst. Sedan finns det ju också dem som faktiskt uppfostrat till självständihet men kännder sig avundsjuka på bekanta som fått mer och därför spelar barn för kompisar och partner ...vi behöver alla känna oss omhändertagna ibland - men jag tar bara hand om dem som också kan ge tillbaka till mig, ge och ta. Jag är bara så förbluffad - hur kan man själv inte vilja ta hand om sitt eget??? Jag skulle känna mig som en belastning om jag inte gav tillbaka, för ingen av oss är så himla unik att det räcker med at bjussa på ens personlighet och charm

  • Ejnie

    Haha, jag tror inte 70-talisterna (eller ännu mindre 80-&90-talisterna) ska kalla andra generationer för egoister... men visst, 40-talisterna är den första generationen som varit friska nog och haft pengar nog att orka ägna sig åt egna intressen när deras barn flugit ut. Så relativt t.ex de generationer som är före så är de väldigt egoistiska men knappast jämfört med dem efter...

  • Pripps Vichy

    Nu är ju dagens 40-talister mellan 70 och 80 år gamla, och som det är med det mesta så varierar det nog på indidivnivå. Men en sak som jag ofta reagerade på när jag var barn och ungdom var att 40-talister ofta ska unna sig att må bra och trivas och njuta, medans de inte tycker att deras barn ska ha samma rätt..Att de skulle ha ensamrätt på att njuta av livets goda, både så det syns och hörs, t.ex. mumsa när man äter något gott och sitta och päsa som gamla romerska politiker och tindra med ögonen och visa att de mår bra när de är mätta, för att ta ett exempel.

Svar på tråden Är 40-talister mer egoistiska än 70-talister?