• Anonym

    flytta till annan stad

    Min mans ex tog deras gemensamma barn och flyttade ca 40mil, utan att han godkände det. Han skrev heller inte på nåt papper om flyttning, utan skattemyndigheten gick då in och folkbokförde barnet hos mamman, för barnet måste bo nånstans....

    Vad ingen förklarade för honom när ex flyttade, var att han kunde ha gått till tingsrätten för att begära boendet på barnet och då hade han med största sannolikhet fått det med, eftersom det räknas som ett brått att bara ta ett barn och flytta utan att man har kommit överäns om det.....

    Så ts skulle hon mot förmodan ändå flytta med erat barn, så skaffa en advokat(har du nån försäkring brukar det täcka sånt)och gå till tingsrätten på engång och begär boendet.....Om hon flyttar och det går för lång tid och barnet har hunnit rotat sig så blir det svårare att få igånom ett boende för mig....

    Det vet jag, för det har min man råkat ut för...När han fick reda på att han kunde ha gått till tingsrätten för att begära boendet, så hade det gått för lång tid ansåg våran advokat. Hade han sökt det när hans ex flyttade så hade det inte varit några problem, enligt advokaten.

  • Anonym

    Ta kontakt med en advokat INNAN ni skiljer er och hon flyttar..... Om hon väl hunnit flytta är det en desto svårare kamp för en pappa att kämpa för sitt barns rätt till två föräldrar.... Skulle det bli en ful kamp så är det bättre att ligga steget före...

  • Anonym

    Tips

    Inte särskilt schysst sätt... o säkert inte lagligt heller... Finns ju en anledning till att båda vårdnadshavarna måste skriva under....

  • Anonym

    Jojo... fast om man har gemensam vårdnad så ska man ju samarbeta... o vill den ena med legitima skäl inte att man ska flytta så kan man ju inte bara göra det... Går ju emot hela principen med gemensam vårdnad.

Svar på tråden flytta till annan stad