• Fialoppa

    Dräktig katt? Har redan små kattungar!

    Kan en katthona med ca 3,5 veckor gamla kattungar vara dräktig???
    Kattmamman är nämligen tjock om magen - det putar misstänkt och ganska mycket på sidorna!

    Är detta möjligt???

    Vad jag förstår så är katthonor dräktiga ca 66 dagar och det tar ca 30 dagar innan det börjar synas.
    Med andra ord skulle hon blivit dräktig precis när hon fått dessa fyra kattungar som är 3,5 veckor nu!
    Om hon nu är dräktig - så kommer ju ungarna att komma inom någon månad- och vad händer då med de nuvarande ungarna?
    Stöter hon bort dem då?
    Vad händer med de kommande kattungarna?
    Kan de klara sig?
    Hur ska kattmamman kunna ge näring åt fyra diande ungar samtidigt som de små ungarna i magen behöver näring?
    Har ni några funderingar, kommentarer, råd eller tips?
    Tacksam för all hjälp!
    Kram från Fialoppa

  • Svar på tråden Dräktig katt? Har redan små kattungar!
  • JewelGirl

    Om kattungarna stöts bort så är dom ju ändå så pass gamla att de klarar sig gott o väl... (är nyvaken o räkning är inte min starka sida då)
    Tror att hon klarar att ge näring till alla ungar, födda som ofödda, bara hon har bra och mycket mat tillgodo. Om hon är dräktig så har ju ändå naturen sett till att det är möjligt att klara av en kull samtidigt som hon bär på nästa. De löser av varandra liksom.

  • dutten

    Jösses vad frågor:)
    Gör ett försök att svara så gott jag kan.

    Ja- katten kan vara dräktig igen....

    Tror det beror på mamman ifråga Om hon stötter bort de hon har redan - annars så bruka de ju inte göra det förräns vid ca 12 veckor.

    Tror oxå att om hon nu är dräktig igen att ungarnas antal anpassas till de hon redan har *hoppas att jag har rätt där*, och mjölken behöver du inte bekymmra dig om - så länge du ger henne xtra bra mat så att hon är full av vitaminer o mineraler.

    Vi kan ju oxå amma fastän vi har en ny i magen - så länge vi mår bra och äter som vi ska fungera det ju.

    Rekommendera en kastrering Om det nu inte handlar om ett avelsdjur - utan en vanlig *hemmakatt* - min hona fick en kull o sen så...hon är idag 7 år och mår fin-fint.

    Lycka till
    dutten

  • Fialoppa

    Tack JewelGirl och Dutten för snabba svar!
    Ja, det var många frågor!

    Jag vet ju inte så mycket om katter, mer än att jag har tingat två kattungar i nuvarande kull.

    Kattmamman är inte min katt utan en stallkatt och det verkar inte som om de vill lägga krut på att sterilisera henne

    Hon verkar vara extremt fertil och får flera kullar per år fast hon tydligen är gammal som gatan.

    Ni tror inte att de ungarna hon har i magen blir missbildade på något sätt eller att hon biter ihjäl dem? Eller att de större ungarna skadar de nyfödda?

    Jag trodde inte att det var möjligt att kattmamman kunde bli dräktig direkt efter förlossningen!

    Tack för all hjälp!
    Kram/Fialoppa

  • Brodsmulan

    Hoppsan.. så det kan bli
    Fullt möjligt är det dock och jag tror på Duttens teori att de anpassar möngden fast å andra sidan.. vi människor kan ju klara av trillingar/fyrligar och vi har bara två tuttar *s*
    Kissen klarar gott och väl 8st ungar om inte fler och du får ju räkna in att när de små kommer så är de stora redan 7-8v om jag räknar vad du skriver och då äter de full mat redan. Om jag vore som du skulle jag försöka vänja in dem med majsvälling redan nu för att gå över på fast föda lite granna, milt och fint mot små magar och brukar funka super, har de kullar jag haft (hittils 7st) fullkomligt älskat och sen kan man gå över på lite junior blötfoder/torrfoder.. .skulle rekommendera torrfoder när de är runt 5-6v ungefär. Så då kommer de bara snutta lite på mamma tills hon själv säger ifrån.

    Jag hade en liten specialare här för ett år sen.. min stora dam tjuvade sig med sin son och fick 3 missbildade ungar som vi valde att ta bort omgående men turligt nog så hade hennes dotter 4 ungar som hon halvt adopterade så de fick di på två ställen de små rackarna (4v när hennes ungar försvann), men då slapp jag ge henne mjölkstoppande och hon fick när dessa ungar var 12-13v en ny kull ungar som vi lät henne behålla iom att hon nyligen blivit av med en kull, inget bra att bara ta bort ungar och kastrera, en kull är bra att de får annars kan de om man har otur bli lite knepiga.

    Men som Dutten säger, en kastrering är starkt att rekommendera om man inte ska använda djuren i avel, min gamla hona (11år) fick 'frid' nu i år och ska kastreras nästa månad.
    Däremot ska vi ta en kull till på lilldamen (3½år) innan hennes tid är ute men det är varken raskatter eller pengar det handlar om, det handlar om mycket vackra katter med ett underbart lynne (maincooneblandning/skogis) som vi har en hel del efterfrågan på, men som vi även gått ut med att blir enbart 1 kull till av för katternas skull då har de fått 5 och 3 kullar var och det räcker gott och väl...

  • JewelGirl

    Nej, ungarna blir inte missbildade inte heller skadade av de äldre syskonen. Det är inte vanligt att syskonen ger sig på de nyfödda. De är så pass gamla att de ser inte dom som ett hot. Däremot kan mamman ha ett par äldre som oxå vill snutta bland de små. Det är vanligare. Inte heller är det jobbigt för mamman mer än att hon vill oftast att de ska klara sig själva. Införskaffa kattungefoder när de är 7-8 veckor om inte tidigare och servera dom så underlättar du för modern.

  • Fialoppa

    Tack Brodsmulan!

    Vad är det för majsvälling du menar? Fabrikat? Sån som människobebisar äter?

    Vad tror du händer när de nya ungarna kommer? Bli mamman aggressiv mot de större ungarna eller blir de större ungarna aggressiva mot de nyfödda?

    Katterna bor ca 5 mil från oss i ett stall så jag har inte möjlighet att titta
    till dem så ofta som jag hade önskat.

    Brodsmulan - dina katter låter mycket vackra!

    Kram från Fialoppa

  • musli

    Det finns ju till och med kattmammor som har blivit befruktade igen medans en kull fortfarande ligger i magen... det är inget konstigt med det för katter... :)
    det innebär bara att de föder en omgång till lite senare... annars är det heller inga problem med att de blir befruktade efter kullen är född...

  • Cilla R

    Katter har ett omlöp strax efter avslutad dräktighet, det är dock inte så bra att de blir dräktiga på detta löp utan man brukar säga att man ska vänta till löp nummer 2 för kattens bästa. Hon kommer förmodligen att börja stöta bort sina små när hon känner sig att det närmar sig förlossning. Jag känner på mig att du kommer att få fullt upp med att aggera extramamma när den stunden är kommen. Se till att ha mjölkersättning eller välling hemma + att du försöker inviga de små till torrfoder ganska snart.

  • Brodsmulan

    JewelGirl.. tror du reagerade på mitt inlägg.. missbildade sa jag inte att de skulle bli, men min stora hona fick missbildade ungar tyvärr tack vare en tjuvparning med sin egen son och inavel åp så nära håll resulterar ofta i att det blir krokiga, olika längd på ben.

    Fialoppa... angående vällingen har jag svarat i din gb.. men japp, vanlig bebisvälling

    Du frågar: Vad tror du händer när de nya ungarna kommer? Bli mamman aggressiv mot de större ungarna eller blir de större ungarna aggressiva mot de nyfödda?

    Troligen så ja, hon kommer att så småning om stöta bort de stora ungarna, kanske inte omgående om hon är förstagångsmamma då förstår hon inte riktigt vad som händer men när de väl börjar 'bita i' när de tuttar då lär hon garanterat fräsa i åt dem. Men iom att de är redan 7-8v när nästa kull kommer så kommer de klara sig utan problem.

  • JewelGirl

    Brodsmulan: Nej, det var inte ditt inlägg jag svarade på utan TS. Så det är inget dumt jag menade mot dig på något vis, heller inte mot TS.

  • Fialoppa

    Tack för era kloka svar!
    Jag tror att vi får ta hem våra två ungar när nästa kull kommer.
    Ska testa med lite välling (tack Brodsmulan!) redan till helgen.
    De är knappt 4 veckor nu.
    Kram från Fialoppa

  • Tiger6

    Har en katt med ungar på 5 veckor. Vi misstänker att hon är dräktig då hon äter super mycket är tröt och är lös i magen, hon vill heller inte äta något vissa dagar,och sedan kan det gå 48 h och hon vräker i sig mat som om det inte finns något stopp.

Svar på tråden Dräktig katt? Har redan små kattungar!