• Äldre 17 Aug 09:14
    7250 visningar
    65 svar
    65
    7250

    Visar filmen andeprat eller cold reading?

    Läs först om cold reading (om du inte redan vet vad det är):

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

    Se sedan filmen Iris Hall storseans:

    http://www.spiritual.se/tv_radio/tv3_dokument.htm

    Rösta!

    Mer om Iris Hall:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Iris_Hall


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-17 10:04:57:
    Motivera gärna era svar med exempel ur filmen.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Visar filmen andeprat eller cold reading?
  • Äldre 17 Aug 22:58
    #21

    Tyckte det var lite roligt att hon/anden först inte ens visste vad siffran 12 stod för men sekunden efter att åhöraren sagt vad det far frågan om så "he knows all about this birth ..."

  • Raketn­os
    Äldre 17 Aug 23:14
    #22

    Anden hade glömt bort det ett tag. I andevärlden är sånt som datum och siffror inte så viktigt.

    När nu ska jag skärpa mig. Jag är kanske för trött och flamsig för det här.

  • Packe
    Äldre 17 Aug 23:19
    #23

    skånep: Det var inte coldreading, en coldreader får aldrig så många träffar utan är väldigt tafatta .

  • Raketn­os
    Äldre 17 Aug 23:20
    #24

    Packe
    Har du exempel på en coldreader så man har något att jämföra med?

  • Äldre 17 Aug 23:23
    #25

    Nu vill jag gå på storseans. Detta var ju jättekul! Typ som soduko, fast både lättare och roligare.

    Var kan man hitta fler sådana här filmer?

    Kollade lite även på den andra seansfilmen och den lilla snutt på slutet som inte var klippt...ja vad ska man säga....som man frågar får man svar...

  • Äldre 17 Aug 23:33
    #26

    Packe:
    Heh, är cold readears tafatta? Hur menar du? Typ att de skulle gissa, något i stil med

    "Would have been in his sixties...I dont feel he was older than that...would have been in his sixties...I'm only guessing age...so can I say I could be a little wrong with the age...looks like I went to spirit in the middle of his life"

    innan de byter samtalsämne och börjar gissa på ögonfärg?

    Men du menar på allvar att det inte var cold reading, dvs att hon hämtar info från åhörarens reaktioner och använder det som bas för att spinna vidare?

    För så uppfattade jag det, om å om igen.

  • Äldre 18 Aug 10:15
    #27

    SkåneP:
    Det är klart du uppfattar det som cold reading. Som ni skeptiker sagt tidigare så är "troende" mycket lättlurade för cold readers eftersom de förväntar sig att det är på riktigt. På samma sätt ser ju ni cold readers när det egentligen är väldigt duktiga medium. Tro inte för ett ögonblick att ni kan se bortom ER tro och vara objektiva.

    Och att medium oftast nämner vanliga problem som hjärta och lungor är väll inte så jäkla konstigt!? Det ÄR ju vanligast och alltså nämns det oftast och det var ju rätt. Skulle hon sagt att han dog av inflamation i stortån bara för att det är ovanligt men fel? Och så jäkla vanligt är det väl inte med tand-problem? Jag har inte haft problem med tänderna på 10 år (ta i trä), och av alla jag umgås med minns jag EN som berättat att han haft problem med tänderna. Någonsin. Har ni problem med tänderna hela tiden tycker jag ni ska börja borsta tänderna bättre.

    Vad gäller åldern så ser hon inte en siffra med åldern framför sig, hon tolkar på utseende eller känsla hur gamal mannen är. Om en man är 90 år, ser ung ut och är frisk i kroppen, så hade hon kanske gissat på 60, för att han inte känner sig äldre i kroppen. Eller tvärt om. När hon får bekräftat att mannen inte var så gammal så förstod hon bara vad det var hon såg/kände. Hur många av er hade alla rätt på systembolagets gissa-ålder-kampanj när den kördes? Och där var det helt klara bilder, inte sudda förnimmelser från andar.

    Sen att det det var en födelse den 12:e: Hon fick siffran 12 av anden och frågade vad det var, sen bekräftade väl anden att det var födelsen han menade när sittern berättade det.

    Det är så jag ser det, sen måste jag säga att det ÄR lite mycket info från sittern, de seanser jag är på så förklarar inte sittern så mycket, det har kanske utvecklats lite sen filmen spelades in (känns som om det var ett tag sedan). Utveckla gärna era tankar också, det är alltid intressant att höra och få veta vad jag ska tänka på när jag eventuellt kör seanser i framtiden


    Mediala.se - en hemsida för oss mediala.se
  • Äldre 18 Aug 10:46
    #28

    >Det är klart du uppfattar det som cold reading.

    Vilket kan bero på att det är det?

    >Som ni skeptiker sagt tidigare så är "troende" mycket lättlurade för cold readers eftersom de förväntar sig att det är på riktigt.

    Ens 'mind set' (som det heter på nysvenska) spelar nog in väldigt mycket på hur man uppfattar det hela. Det håller nog även de flesta meduim med om.

    >På samma sätt ser ju ni cold readers när det egentligen är väldigt duktiga medium.

    Kanske det. Men i just detta fallet tycker jag det är uppenbart att IH går på åhörarens respons på både det ena och det andra.

    >Tro inte för ett ögonblick att ni kan se bortom ER tro och vara objektiva.

    Nej, men jag försöker så gott jag kan och gör mitt bästa för att vara det.

    >Hur många av er hade alla rätt på systembolagets gissa-ålder-kampanj när den kördes?

    Hade jag kunna prova mig fram och tolka responsen/svaren hade det säkert varit mycket lättare.

    >Hon fick siffran 12 av anden och frågade vad det var, sen bekräftade väl anden att det var födelsen han menade när sittern berättade det.

    Ja, eller så var det ett klockrent cold reading exempel.

    >Utveckla gärna era tankar också, det är alltid intressant att höra och få veta vad jag ska tänka på när jag eventuellt kör seanser i framtiden

    Det beror på vad du vill åstadkomma. Om du vill undvika tjafs om cold reading bör du ju inte ställa några frågor till åhörarna. Kanske inte ens titta på dem...

  • Äldre 18 Aug 11:06
    #29

    SkåneP:
    Nä. Att du uppfattar det som cold reading beror på att SÅÅÅ gärna VILL att det ska vara det. Att det skulle vara på riktigt finns ju liksom inte med i din världsbild.

    Du kommenterade inte något om det där med tänderna, och min kommentar om åldern flamsade du bara bort. Vill du diskutera det eller ska vi bara kasta paj? Pajkastning är jag som sagt inte intresserad av, men fortsätt kasta du så står jag här och tar emot.

    Va kul det var att ha ett exempel att diskutera runt, hoppas det inte flamsas bort utan att vi kan få fart på en riktigt bra dikussion. Eftersom det inte finns med i er skeptikers världsbild att det skulle vara på riktigt så förstår jag att ni tolkar det som cold reading. Vad jag är intresserad av är att förstå hur ni tänker och vad det är ni tolkar som cold reading. Och jag hade hoppats på att ni var nyfikna på hur jag ser det som vet att det är på riktigt. Men ni verkar ju bara vara ute efter att kasta paj och ignorerar de delar ni inte kan förklara, så jag vet inte om det är någon idé att fortsätta diskussionen?


    Mediala.se - en hemsida för oss mediala.se
  • Äldre 18 Aug 11:56
    #30

    >Nä. Att du uppfattar det som cold reading beror på att SÅÅÅ gärna VILL att det ska vara det.

    Ok, då säger vi det. Fast egentligen borde vi kanske fokusera på innehållet i filmen och vad som föregås av IH's olika påståenden eftersom det är det det hela hänger på.

    >Att det skulle vara på riktigt finns ju liksom inte med i din världsbild.

    Tro't om du vill, men du skulle bli förvånad över hur öppen jag är för det - skulle gärna vilja se ett "fungerande" exempel, men jag menar ett exemplet som TS länkar till är det inte.

    >Du kommenterade inte något om det där med tänderna,

    Har egentligen inget att tillföra mer än det som redan sagts i #15, att tandproblem tycks vara en vanligt förekommande cold reader fråga och som sannolikt ha stor hög träffyta.

    Exempel:
    Jag har inga direkta tandproblem men

    1) har tagit bort 2 visdomständer och hade säkert kunna trycka in det under rubriken "tandproblem" om jag ville.

    2) Jag snusar och skulle ochså kunna lägga in det under "tandproblem" om jag ville, eftersom jag vet att det inte är bra för tandhygienen.

    3) Har tandsten då och då - hade också kunnat tolkas som "tandproblem", även om jag inte lider av det mer än när den tas bort.

    >och min kommentar om åldern flamsade du bara bort

    Det var inte meningen att det skulle uppfattas som flams. Det var ju liknelsen till kampanjen jag svarade på och menade att visst det var svårt att pricka in åldern på dem, men med utrymme för cold reading tekniker hade det varit lättare - samma verktyg jag uppfattar att IH använde sig av.

    Hennes sista påstående om åldern var något om "in the middle of his life" - och vad det betyder kan jag inte precisera eftersom det kan vara allt från 20-50 beroende på hur man ser det. Framförallt var det åskådarens reaktion som ledde henne dit.

    >Vad jag är intresserad av är att förstå hur ni tänker och vad det är ni tolkar som cold reading

    Jag tolker det som cold reading pga att hon låter åskådaren lotsa henne fram till svaren.
    - Vad betyer 12?
    - En födelse
    - Ja han vet allt om födelsen.

    >Men ni verkar ju bara vara ute efter att kasta paj

    Jag är verkligen inte ute efter pajkastning.
    Det är väl som du själv säger. Ens sinnestillstånd påverkar hur man tolkar saker.

    >och ignorerar de delar ni inte kan förklara,

    Vadå ignorerar, vi ger ju massa exempel på hur IH utgår från åskådarens respons.

    Nej, jag kan inte förklara varför hon säger just siffran 12, men eftersom det som följer efter påståendet är svar på åskådarens respons (cold reading) blir jag skeptisk.

    Det enda jag kan utläsa som skulle vara info från anden är:
    * Man
    * 60 års åldern (vilket var fel)
    * 12
    * Tandproblem
    * Lung- eller hjärtproblem (vilket inte bekräftades)

    allt annat tycks komma från åskådaren.

    >så jag vet inte om det är någon idé att fortsätta diskussionen?

    Det är lika mycket upp till dig som någon annan.

Svar på tråden Visar filmen andeprat eller cold reading?