• sanne77

    finns de någon här som har barn med cystisk fibros

    ja min första fråga är om de finns nån här som har barn som har cystisk fibros?
    finns de så undrar jag hur har era liv förändras, kan man leva som vanligt hur mycket lider ert barn av de ? hur gammal är ert barn nu och hur gammal var de när ni fick veta de?
    Hur lång tid tog de inann ni fick svar på proverna ???

    Läkarna tror att vår son lider av denna sjukdom han ska göra svetttest på onsdag och själv mår jag så dåligt av detta och frågerna är ju många.
    vet inte så mycket om sjukdomen har läst lite på nätet men vad jag förstår där så är de en allvarlig och kronisk sjukdom.
    där står även att de är tufft för den som har de och dennas anhöriga.

    skulle vara tacksam för alla svar

    kram sanne

  • Svar på tråden finns de någon här som har barn med cystisk fibros
  • TjorveniSkåne

    En av de bästa kunnskapskällorna på svenska finns på socialstyrelsens hemsida www.sos.se/cgi-bin/MsmGo.exe&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFindSV.cfg&host_id=42&page_id=4478&query=cystisk%20fibros&hiword=CYSTISKA%20fibros%20cystisk%20FIBROSEN%20CYSTISKT%20FIBROSA%20

    Om länken inte fungerar, sök på cystisk fibros på www.sos.se

    Graden av sjukdom kan variera mycket.

  • sanne77

    den sidan har redan läst mne tack för ditt svar

    De jag är ute efter är nån som har erfarnhet av cf

  • Jaylin

    Hej Sanne 77!

    Min bror har CF! Han är idag 41 år och mår relativt sett bra.
    De upptäckte hans cf när han var ca 6 månader gammal. Idag är vet man mycket om sjukdomen men det är superviktigt att man "sköter" sig.
    Min bror tar mediciner varje dag och sportar jättemycket för att kroppen ska vara så stark som möjligt. När han blir sjuk (ca 1gg per månad) får han en droppnål satt och sedan kan han vå antibiotika i dropp hemma istället för att ligga på sjukhus.
    Personer med cf är extremt infektionskänsliga - en förkylning kan göra dem jättesjuka. Så var extra försiktiga med att inte utsätta er son för risken att komma i kontakt med förkylda personer.
    När jag eller min dotter är snuviga kan vi inte umgås med min bror eller hans familj.

    Kolla in hemsidan för Riksföreningen för CF, RFCF (www.rfcf.se). En av de bästa läkarna i landet är Birgitta Stradvik. Jag vet inte om hon är pensionerad nu, men tidigare jobbade hon på Sahlgrenska i Gbg. Min bror behandlas på Huddinge.

    Om du vill kan du ge mig din email adress så kan min bror kanske berätta mer för dig? Jag ska höra med honom iaf så kan jag skriva här igen!!!

    Lycka till!!!!!

  • sanne77

    jaylin
    jag har hört detta med att man ska vara försiktiga när någon är förkyld så amn blir ju noig han har tre systrar som två ab dem jsut nu ligger med feber är lite förkylda.
    hur gjorde ni när ni var små och du var förkyld ?

    tusen hjärligt tack för ditt svar

  • tomcar1

    Hej sanne77 !
    Du får gärna höra av dig till mig om du vill. Jag är 34 år och har cystisk fibros (CF). Har även en syster som har det.
    Mvh tomcar1

  • sanne77

    tomcar1 har skrevit i din gb hoppas du kan svara på en del av mina fråger

  • Jaylin

    Hej Sanne77!

    När jag var liten och vi bodde hemma så fick jag helt enkelt flytta ut när jag var sjuk. Jag blev inackorderad hos grannar och vänner. Inte så kul för mig, men våra föräldrar visste väl inte hur de skulle hjälpa min bror annars.

    Nu har han 2 döttrar (tvillingar) och de släpar ju hem alla möjliga sjukdomar från skolan. Han har tyvärr blivit mycket sämre sedan dess, men det finns ju inte så mycket att göra. Tjejerna är dock otroligt duktiga på att tvätta händerna ofta och sånt.

    hur gick det med svettestet?

  • sanne77

    de är på onsdag vi ska göra de så jag vet ej hur de kommer att gå än

    Oj vad jobbigt de måste ha varit för dig att få flytta hem till andra så fort du var sjuk de är ju då man vill vara hos sina föräldrar
    Kommer du ihåg vad du tyckte om de när du var liten ?

  • Jaylin

    Jag ska hålla tummarna för dig på onsdag!

    Nej, jag kommer faktiskt inte ihåg något alls... Min mamma dog i en bilolycka när jag var 11 och det är som om nästan alla minnen innan dess suddats bort - jättetrist!

    Men det var mycket jobbigare då med behandlingen än vad det är i dag. Min bror fick sova i ett slags tält kommer jag ihåg. Det hängde på en ställning över sängen och däe inne "sprutades" det ut en medicin som han fick andas in hela natten. När han blev dålig fick han alltid läggas in på sjukhus - vilket var jobbigt då vi bodde 2,5 timmar från Sthlm.
    Nu för tiden kan man sköta nästan all behandling hemifrån!

    Men som syskon till ett cf-barn kan jag säga att jag kände ju inte till det på något annat sätt, så det var liksom ok.

    Jag tror dock att det kan vara klokt för er son - om han har cf - att han går hos dagmamma när han blir större. Då minskar ni infektionsrisken. Men om han har cf så kommer ju doktorn att prata igenom allt det där med er.
    Vilket sjukhus tillhör ni?

  • Idapida

    Vill bara berätta att min mans kusin har CF. han är idag 17 år och mår bra och fungerar helt som en vanlig kille. Spelar i ett hårdrocksband och ja, lever livet. Han äter sina mediciner och tränar mkt, och mår helt enkelt bra.

  • sanne77

    vi tillhör helsingborgslasarett.

    oki de är storebror till dig , mina äldsta dotter är 7 år så skulle man behöva lämna bort dem så fort dem är sjuka så är de ju något dem ej är vana vid.
    men jaja man får ta allt som de komer,
    först får vi se om de är cf han har, de vet vi ju inte än.
    ska in på sjukhuset snart för han är ej sig skriker , kräker, slimmar om vart annat så bar har han de inte min älskade son

    Idapida skönt att höra att de finns nån med cf som har de bra.
    har lärt mig att de finns många olika grader av cf.

  • LadyJuvel

    Hej! Min dotter fick diagnosen bara tre veckor sedan. Då var hon fyra månader gammal. Jag vill också prata med föräldrar till CF barn!?

Svar på tråden finns de någon här som har barn med cystisk fibros